Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1264 ggr
Stallmima
4/5/17, 8:23 PM

Ägare bostadsrätt?

Vet att det går att få reda på vem som äger specifikt hus,  men hur är det med bostadsrätter?  Finns det ett ägarregister där också?   🤔

Annons:
OlgaMaria
4/5/17, 8:26 PM
#1

Nej, jag tror inte det. Det är brf som äger bostäderna så det syns inte i något register tror jag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
4/5/17, 8:28 PM
#2

Fast köparna är väl delägare i bostadsrättsföreningar?

Åsa S
4/5/17, 8:37 PM
#3

Det syns väl hos skatteverket vem som äger en bostadsrätt.  Har tänkt ge halva bostadsrätten till min man i gåva inom äktenskapet och när man fixat dokumentet ska det skickas till skatteverket och nån avgift ska betalas

Tjeja
4/5/17, 8:48 PM
#4

Här kan du läsa om regler och skattregler vid ägarbyte av bostadsrätt. Lite längre ner på sidan 3 och 6 kan du läsa om överlåtelser och gåva av bostadsrätt eller del av bostadsrätt. 

https://www.skatteverket.se/download/18.57cadbbd15a3688ff441a52/1487258604664/forsaljning-av-bostadsratt-skv321-utgava16.pdf

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

OlgaMaria
4/5/17, 8:51 PM
#5

Jag kollade det registret hos Skatteverket i somras och vi fanns inte i registret, trots att vi äger bostadsrätt. Ringde Skatteverket och frågade och de sa att det är brf som står som ägare enbart. Däremot har väl Skatteverket ändå information om ens tillgångar och lån för det är ju underlag för skatteuträkningen, men jag tror inte man finns i något ägarregister som sagt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Record
4/5/17, 10:22 PM
#6

Ett säkert ställe att söka på är lantmateriet.se men det kostar.

Fastighetsbeteckning är synlig via kartor.

Ett enklare sätt är att söka på hitta.se, där det ibland anges om det är en bostadsrätt och föreningens namn. Med detta går du vidare till "poit" och söker upp föreningen, vilken du sedan får tala väl med. 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: