Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2526 ggr
mikkan01
2017-02-15 15:14

Måla väggar i badrum

Jag och gubben har precis köpt hus som vi snart ska flytta in i och det ena badrummet (det enda med dusch) behöver renoveras relativt snabbt då våtrumstapeten är skadad precis i duschen. Så nu är vi ute efter relativt billiga och snabba lösningar. Vi har kikat lite på våtrumstapeter, grejen är bara den att vi inte hittar den färg vi vill ha, går det att måla med våtrumsfärg även i duschutrymmet på tapeten? Och går det att måla öht på ny tapet? Har googlat runt lite och hittar bara på gamla tapeter som ska behandlas med t-röd innan. alt2 så snubblade jag över någon våtrumsfärg från beckers som hette våtrumsgrund och våtrumstäck, är det någon som använt sig av det och hur fungerar det om man vill ha matta på golvet med tanke på skarven? Behöver man fortfarande väv i duschutrymmet?

~mikkan

Annons:
annia1
2017-02-15 17:20
#1

När det gäller våtutrymmen så glöm det där med snabba billiga lösningar. För det blir ofta dyrast på längre sikt. Kontakta en fackman så du får reda på vilka regler som gäller för våtutrymmen idag.

En sak som definitivt behövs i våtutrymmen är fuktspärr och det ska finnas i hela badrummet. Sen kan det finnas saker som ni inte ens får göra själv. Så du behöver göra enligt det regelverk som finns för att försäkringen ska gälla om ni i framtiden får en vattenskada.

.

mikkan01
2017-02-15 18:46
#2

Det var inte riktigt det svar jag var ute efter då jag inte frågade om tätskikt. Våtrumstapet är en fungerande fuktspärr utan att man behöver fuktspärr under. Badrum har gjorts förut och fackmannamässigt. Mina frågor handlade kort och gott om att måla på våtrumstapet eller användande av våtrumsfärg. Fråga nr 2 kan jag ta med en färghandlare dock. Men tack för svar.

~mikkan

annia1
2017-02-15 19:37
#3

Jag vet att det inte var det du frågade efter. 

Men när det gäller våtutrymmen så ändras reglerna undan för undan och när man ska göra om nåt så ska det göras enligt de regler som gäller just nu. I alla fall om man vill att försäkringen ska gälla om man får en vattenskada i framtiden.

När det gäller våtrumstapet, vad jag vet så räknas det inte som godkänd fuktspärr utan en fuktspärr ska läggas på i två eller tre lager innan man sätter upp en våtrumstapet. 

Så du behöver prata med en fackman och det är nog bra om en fackman tittar på den skada som redan finns så att det inte redan finns en vattenskada som behöver åtgärdas.

.

mikkan01
2017-02-15 20:40
#4

Att regler ändras vet jag mycket väl. Har koll på att man inte ska fuktspärra en redan fungerande fuktspärr som en våtrumstapet faktiskt är. Fuktspärr i flera lager används om man ska kakla vilket vi inte ska. Vet att våtrumstapeten som finns idag är skadad men det finns ingen underliggande vattenskada. Frågan är fortfarande hur det fungerar att måla på våtrumstapet/matta. Vet hur mattan ska läggas och sånt så det behöver jag ingen vidare hjälp med. Bara om det går att måla med våtrumsfärg på en nylagd tapet och i duschutrymmet.

~mikkan

Record
2017-02-16 22:20
#5

Tycker du först av allt skall kolla om det finns ventil i badrummet, vilket verkar saknas då tapeten har skadats.

Det går naturligtvis att måla på en tapet, med samma problem därefter.

mikkan01
2017-02-17 07:09
#6

Ventil finns. Tapeten har suttit där sen 50-60 tal skulle jag gissa på så den är gammal och hade ändå behövt bytas. Vilka problem menar du kommer uppstå? Om man använder sig av våtrumsfärg?

~mikkan

Annons:
Record
2017-02-17 09:53
#7

Om du utgår från att tapeten sitter fast och du målar, händer följande.

Tapeten och färgen har olika egenskaper och temperaturen troligen ca 50 grader växelvis, det blir ett dyrt men snabbt konstaterande att färgen lossnar ganska snart.

Kakel t.ex. har inte den utvidgningen och är det bästa valet.

mikkan01
2017-02-17 10:01
#8

Har målat med våtrumsfärg på en äldre våtrumstapet förut, även i duschutrymme där vi tvättade med målartvätt och t-röd för att få bort skit innan. Färgen satt bra, efter 7-8 år började färgen släppa lite på duschgolvet. Så jag vet ju att det går och att det behöver underhållas. Frågan är bara hur det fungerar på en helt ny tapet för som jag förstår det innehåller tapeten mjukgörande medel.

~mikkan

Record
2017-02-17 10:19
#9

Det är inte själva målningen som är problemet utan att färdigmålade väggen utvidgar sig olika beroende på vattnets temperatur inte är lika på hela väggen.

Det hela kallas lärpengar.😭

mikkan01
2017-02-17 10:27
#10

Har du någon slags erfarenhet av problem pga det?

~mikkan

Record
2017-02-17 10:40
#11

Vad du tidigare skriver så är det färgen på de tapeter, som inte passar.

Lättare att ändra tycke om färgen. än att måla på en ny tapet. eller hur?

Mina barns försök att kringgå problemen har inte lyckats, därför vet jag. Så nu kan det kakla riktigt fint i sina egna badrum. Tänk på att du blir skadeståndsskyldig om det är fel i ditt arbete, vid en försäljning av Ert hus.

mikkan01
2017-02-17 11:21
#12

Nja ibland har man en ganska klar bild framför sig när man vill renovera något. Hade jag blivit nöjd med mindre så hade jag kaklat med dom fula tråkiga vita plattor som är standard i vilket Svensson-hem som helst. Ska prata med en målare istället som kanske förstår tankegångarna då jag vet att det är möjligt att måla i våtrum. Men tack för svaren.

~mikkan

Record
2017-02-26 13:16
#13

Riv bort tapeten och måla med en epoxifärg så att kravet på täthet uppfylls.

Färgens kulör kan du då variera så det inte ser ut som du gjort det själv. för att motverka "svensson" effekten.😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: