Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1322 ggr
tlover
2/1/17, 3:25 PM

Hur länge kan man betala av ett lån

Vi kommer kanske att ta ett bostadslån inom några år vi har aldrig tagit något sådant lån tidigare (Enda lån vi har i familjen är min mans csn lån och eventuella obetalda fakturor) så vi är helt nybörjare när det gäller lån.

Min man har förstått det så att man måste betala tillbaka lånet inom 10 år men jag hittar ingen sån regel någonstans. Missförstå mig inte, vi vill betala av lånet så snart som möjligt (dvs vi vill amortera) men vi kanske inte har råd om vi ska betala av det inom 10 år.

Hur är det egentligen, måste man betala av bostadslån inom 10 år eller kan man betala av det på längre tid tex 15år?

l'm back

Annons:
Carmarino
2/1/17, 3:28 PM
#1

Här hittar du det mesta du behöver veta om bostadslån. 🙂

Länkade direkt till sidan med amorteringsinformation, men startsidan innehåller också en hel del nyttig information.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
2/1/17, 3:33 PM
#2

#1 Tack då är det topplån som dessa kalkyler räknar på gissar jag (som räknar på max 10 år)

l'm back

Maria
2/1/17, 3:37 PM
#3

Vi köpte hus för 11 år sedan och betade av topplånet ganska snart och amorterar de lån vi nu har kvar. Det är löpande så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2/1/17, 4:30 PM
#4

#3 Så man kan ta ett topplån och sen omvandla det till ett bottenlån om man inte har möjlighet att ta bottenlån direkt?

l'm back

Maria
2/1/17, 4:34 PM
#5

#4 Fast man brukar väl ha både och från början.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
2/1/17, 4:40 PM
#6

Ett bottenlån kan löpa på 30 år. Jag löste in ett gammalt skuldbrev som låg på 90 år för ngr år sedan.

Men maximalt 20 - 30 år på ett boende så att man har möjlighet att gå i pension skuldfri. Eftersom det visat sig vara ett bra sätt att pensionsspara på..med undantag om man bygger kåk i tassemarkerna. Att köpa befintligt hus där är betydligt riskfriare, då priserna brukar avspegla avståndet till tätorterna.

Annons:
tlover
2/1/17, 4:42 PM
#7

#5 ingen aning jag är som sagt nybörjare på lån

l'm back

tlover
2/1/17, 4:45 PM
#8

Räknas det som bolån för ny /ombyggnationer förresten ?

l'm back

landsbygdsbo
2/1/17, 4:51 PM
#9

Banken uppskattar värdet av den bostad ni ska köpa och utifrån det värdet och gällande regelverk så tar de fram ett bottenlån

Upp till max 85% , oftast av taxeringsvärdet.

Det betyder att om kåken kostar en mille så får du ett bottenlån på 850 000. hostar upp egna pengar på 150 000 eller tar ett topplån på 150 000 - vad ni själva kan hosta upp.

Sedan måste du kunna visa banken att ni med era gemensama inkomster både kan betala räntor o amorteringar + driva kåken och ha pengar över att leva på.

Det betyder idag oftast att banken räknar med minst 1,5 heltidstjänst

Att den ene har fast arbete och den andre stämplar eller har annan motsvarande inkomst.

Niklas
2/2/17, 10:17 AM
#10

#8: Det räknas som bostadslån om det finns en bostad som säkerhet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlover
2/2/17, 10:24 AM
#11

#10 Då kanske det är extra bra att vi har storhuset också? 

Tanken är isåfall att vi bygger om eller bygger ny stuga där vi har en stuga på gården som börjat mögla. Vi har inga problem att hitta hyresgäster men vi räknar fortfarande på det om det skulle vara ekonomiskt värt det.

Men något måste vi göra med den mögliga stugan, men alternativ två är att min man bygger ett garage till hans företag där (eftersom det bland annat redan är draget el, vatten och avlopp dit) men då blir det ju inte bolån.

Alternativt så skänker vi själva stugan till en kille som vi vet vill bo där för om/nybyggnation och vi arrenderar ut tomten det står på.

Men något måste göras hursom så det är bra att skaffa all info som vi kan

l'm back

Niklas
2/2/17, 12:36 PM
#12

#11: Ju mer fastigheten är värd, desto mer lån kan ni ta till lägre ränta.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: