Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1580 ggr
Surpan
2017-01-25 09:54

Nyckelpigor

Vi flyttade in i ny lägenhet den 1 november förra året.

Den senaste veckan har vi hittat tre stycken tvåprickiga nyckelpigor hemma. Alla tre har vi släppt ut direkt när vi hittat dom.

Det är nollan till minusgrader här i Stockholm, och vi bor på fjärde våningen i ett stort lägenhetshus, hur är de möjligt att de kommit in hos oss? Bor de i väggarna på något sätt?

Borde vi ringa föreningen?

/Surpan

Annons:
Sommarek
2017-01-25 10:05
#1

Nyckelpigor övervintrar väl under taknockar och liknande, i stora klumpar. Men de är ju inga skadedjur, så varför ringa efter någon?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Surpan
2017-01-25 10:09
#2

#1 Ja allstå även om de inte göra någon skada så vill jag ju inte ha en massa nyckelpigor i mitt hem? Och om de övervintrar i stora klumpar, hur kommer det se ut hos oss när hela klumpen vaknat till?

/Surpan

Maria
2017-01-25 10:12
#3

Du får kanske avvakta ifall det blir fler än de tre ni har hittat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
2017-01-25 10:24
#4

#2 Det är ju uppenbarligen lite svårt att svara på, men tre skulle jag nog inte vilja kalla "en massa". Ringer man efter någon så tar de väl bort alla djuren, och så har man dödat en massa nyttiga, ofarliga djur helt i onödan.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Niklas
2017-01-25 14:56
#5

#2: Jag gissar att de helst hittar något bättre ställe än ert hus när det blir varmare ute.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Devya]
2017-02-02 07:08
#6

Tre stycken är inte särskilt många. Här har vi haft ganska många känner jag. Jag har sett åtminstone två nya som smyger sig in varje dag. På en vecka kunde det ibland dyka upp 15 stycken. Det här var dock för ett par månader sedan. Nu har jag bara sett ett par enstaka som dyker upp. De tar sig in via springor i fönsterkarmarna har jag sett.

De vi har är harlekinnyckelpigor så de får gärna dö då de äter upp de vanliga nyckelpigorna. Googla och se om det är dem du har fått in. De anses faktiskt som skadedjur just för att de tar sig in i bostadshus.

En vän jag känner brukar få in ett 50-tal av de här nyckelpigorna, under vissa tider av året.

De är dock inte farliga på något vis och förstör ingenting. Men jag förstår att det kan kännas lite obehagligt att ha dem inomhus, jag har exakt samma känsla åtminstone! Jag har börjat ogilla nyckelpigor, tyvärr.

Annons:
Surpan
2017-02-02 08:30
#7

Det verkar inte vara harlekinnyckelpigor tror jag… Jag är rätt säker på att det är den två prickiga. Men jag ska inte svära vid det. Lite olustigt att ha hittat flera imorgon mitt i vintern ja.. Men vi får avvakta om det blir ett större problem då. Tack. :)

/Surpan

[Devya]
2017-02-02 15:52
#8

#7 Jag tror du kan vara lugn. De försvinner då det blir varmare. Det gjorde det för oss åtminstone.:)

Maria
2017-02-02 16:02
#9

Jag har varit med om en nyckelpigsinvasion en vår.😉 Det var när sonen var lite och vis skulle åka från Göteborg till Skagen i Danmark.

På båten över så såg jag årets första nyckelpiga och jag tog t.om ett foto minns jag. Nyckelpigor är ju fina.

Ju närmre Skagen vi kom desto fler nyckelpigor och på väg till stranden ute på Skagens yttersta udde så var det fullt och då menar jag nyckelpigor överallt.

Buskar och mark och allt runtomkring var rött och bilarna körde i en sörja av nyckelpigor så att det skvätte. Man fick ta något för munnen för att inte få in någon. Vi kunde inte äta vår matsäck.

Efter det så tycket jag inte nyckelpigor är lika gulliga.

Tyvärr har jag inga foton kvar av fenomenet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: