Annons:
Etikettövrigt
Läst 2369 ggr
smellcaramell
1/21/17, 11:34 PM

Skadedjur(möss)

Hej, nu vill jag ha era bästa tips på specifika fällor/metoder för att få möss ur huset! Har upptäckt att det bor minst 1 mus i väggarna i huset där jag bor och den ska ut! Den befinner sig endast i väggar och under diskbänken(inte hittat musbajs/andra spår eller sett/hört den någon annanstans iallafall). Hur fasen blir man av med den/dem? Är kräkmagad själv så när jag fick en skymt av den var jag på väg att kräkas så betvivlar att jag kommer kunna hantera en mus som på något sätt fastnat i en fälla.. Kan ärligt säga att jag inte vågat öppna skåpet under diskbänken sedan jag insåg att det fanns möss..

Annons:
lizton
1/21/17, 11:53 PM
#1

Skaffa katt! Jag tror möss känner lukten av katt och lämnar huset. Katten behöver inte vara storjägare, utan jag tror det går bra att skaffa en kattunge. Så gjorde en vän till mig. De hade problem med möss, men så fort de tog hem en kattunge försvann mössen.

Det är klart du måste ju vilja ha katt också förstås och ge den allt vad den kräver. Katter kan leva i över 20 år. Om du inte vill ha katt i så många år, kan du skaffa en vuxen omplaceringskatt.

Vi har två katter och inga möss vågar sig hit eller till grannarna heller. Katterna är utekatter, men det går säkert bra med innekatter också om problemet bara är i ett hus.

Jag tror katter är det bästa. Råttgift kan skada barn eller andra djur.

Alternativ är att anlita Anticimex.

https://www.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/moss/

smellcaramell
1/22/17, 12:18 AM
#2

#1 tyvärr inte läge att skaffa katt då jag pendlar mycket och har en hund som inte gillar katter sen innan.. Känns så "onödigt" att anlita anticimex då de bara kommer lägga ut gift/sätta ut fällor som jag lika gärna kan skaffa själv isåfall :) Tänkte om någon har tips på någon superbra fälla/lockbete, helst så jag slipper se och vara i närheten av musen så mycket som möjligt..

Åsa S
1/22/17, 9:40 AM
#3

Är det inte bättre ringa Anticimex det brukar väl ingå i de flesta hemförsäkringar.

JMW
1/22/17, 3:08 PM
#4

#2 Du kan inte skaffa sådant gift som Anticimex tillhandahåller. Det är väldigt effektivt kan jag vittna om. Visserligen måste man plocka upp de möss som ätit av det….

Maria
1/22/17, 3:55 PM
#5

Jag har hundra gånger mer svårt för döda möss än levande så de gånger vi hade problem i sommarstugan så hade vi "burfällor" och jag kunde då släppa ut musen i skogen igen när den var fångad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
1/22/17, 4:38 PM
#6

Jag tycker också döda möss är lite jobbigt. Därför får maken ta hand om den biten. 😂

Annons:
smellcaramell
1/23/17, 7:33 PM
#7

#3 som sagt lägger ju anticimex bara ut fällor/gift som jag lika gärna kan skaffa själv, och jag är kräkmagad så frågar om någon har tips på fällor där jag slipper se/röra mössen så mycket som möjligt då det ändå är jag som måste "ta rätt på dem" oavsett om jag eller anticimex sätter ut fällor.

#4 Gift är inget för mig i och med att jag är så otroligt kräkmagad

#5 Finns det sådana fällor där man slipper se musen? Typ i färgad hårdplast eller nåt? Jag har lika svårt för dem död som levande men slipper jag se dem så kan jag nog förhoppningsvis släppa ut dem iallafall.. Risken är dock att de kommer tillbaka igen lika fort..

Åsa S
1/23/17, 10:31 PM
#8

Anticimex brukar även kolla vart de tar sig in och göra åtgärder så de inte tar sig in där igen.

smellcaramell
1/24/17, 10:01 PM
#9

#8 Har hittat "ingången" deras men problemet är att det är vinter och inte går att åtgärda förens snön är borta.. Lär dock kunna ordna så att de "bara" är i väggar och inte inne i själva rummen. Sedan är det hyresvärden som ska ordna detta men i och med att det ändå är jag som kommer få tömma fällorna så vill jag underlätta så mycket som möjligt för mig själv, kan ju inte ha en mus i en fälla i veckor i väntan på att hyresvärden/någon annan ska tömma fällan/orna🙂

[Forest]
3/5/17, 11:44 AM
#10

1 Nja det tror jag inte på för 5 öre. Vi bodde i hus på landet en gård, vi hade 5 katter, kattlådor hade vi inne men alla gick ut när dom ville. Vi fick in möss i väggarna men framförallt en hel musfamilj som levde i köksskåp där fick lösningen bli fällor men även låta vissa skåp stå öppna så katterna tog flera st. Att skaffa katt visst det hjälper om katterna tar möss men dom avskräcker inte mössen att söka sig in. 😎

Upp till toppen
Annons: