Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1828 ggr
Sattyg
1/17/17, 8:55 AM

Hyra hus privat

Jag och familjen går i tankarna att hyra ett hus av privatperson, det kommer isåfall att vara ett "tillsvidarekontrakt". Vi har ingen erfarenhet av att hyra bostad och jag känner mig lite lost bland alla regler och lagar. Vi vet vad kallhyran kommer att bli, men vad är egentligen en kallhyra och vad borde ingå i det? Driftkostnader, är det sophämtning, uppvärmning, el och vatten som menas? Vi ska titta på huset snart och träffa ägaren, vad borde vi ställa för frågor tycker ni? Jag har försökt att googla lite men jag tycker att de flesta sidor tar upp husägarnas sida och inte hyresgästerna. Så om ni har nåt tips eller egna kunskaper så ös på bara 😊

Annons:
Maria
1/17/17, 9:17 AM
#1

Driftkostnaderna är precis det du nämner och det kan ju vara bra att fråga om hyresvärden vet vad detta ligger på ungefär.

Som hyresgäst är det alltid bra att gå med i hyresgästföreningen för då kan man få hjälp med mycket. Frågor t.ex.

Kolla också hur lång uppsägning det är från respektive håll.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sattyg
1/17/17, 10:08 AM
#2

Tack för svaret, då var jag inte helt fel ute med driften iaf. Uppsägningstid ska jag ta upp också

Maria
1/17/17, 10:16 AM
#3

När vi hyrde del i villa (övervåningen) så hade vi 3 månaders uppsägningstid och värden 6 månader. Det kändes tryggt tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sattyg
1/17/17, 10:53 AM
#4

Ja jag läste lite om just uppsägningstiden, och då fick jag reda på att ibland kan husägaren förhandla bort besittningsrätten och istället erbjuda 6 månaders uppsägningstid istället för 3. Det skulle vi också känna oss trygga med, då har man iaf ett halvår på sig att hitta något nytt boende.

Maria
1/17/17, 10:56 AM
#5

#4 Ja precis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
1/17/17, 8:29 PM
#6

Kolla hur huset värms upp, för det ska ni betala eftersom det är kallhyra. Är det el så kan det bli riktigt dyrt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Stallmima
1/19/17, 3:48 PM
#7

Kolla gärna upp med hyresgästföreningen vad som gäller vid hyra av bostad, och gå gärna med där ifall det blir konflikt om något

[Rhonda]
1/21/17, 10:28 AM
#8

#1 Glöm inte fråga om ni måste betala för sotningen.

[Forest]
1/22/17, 2:50 PM
#9

Vi har hyrt 2 olika hus av privatägare. Uppsägningstiden var 3 mån. Vad vi märkte otroligt mycket var hur isolerat ett hus var mot det andra. Första huset elda man för få varma vattenelement upp tidigt för värma upp huset men hade extra element för slippa frysa om natten. Det andra var direkten här vart det dyra driftkostnader dåligt isolera alltid kalldrag om golven. Att elda såg vi som stor bonus dessutom mys faktorn vart högre. Vi fick betala sophämtning själva,skottning är en del man måste ha i sin planering med. Vi hade tillgång till snöplog/traktor samt snöslunga men vi hyrde på gård. Att hyra hus tycker jag är bra för prova på att lära sig huslivet. Vi bor idag i lägenheten :) men har sommarstuga så det gröna livet får man.

Upp till toppen
Annons: