Annons:
Etikettövrigt
Läst 2890 ggr
FemFem
1/17/17, 3:19 AM

Låter högt när grannarna spolar

Jag bor i en bostadsrätt, en etta med ett litet sovrum. Det är fyra våningar och jag bor på andra, huset är byggt 1996. Mitt dilemma är att det hörs sjukt högt när grannarna spolar i sina toaletter. Rören måste gå i min köksvägg elr nåt för det är därifrån ljudet kommer. När det är tyst, mest morgon och kväll då, låter det som ett vattenfall typ. Först hör man ett sus och då vet man "jahapp nu spolas det" och sen kmr vattnet forsande. Ibland "smäller" det även till, typ som att nåt flyttar sig inne i väggen. Grejen är att jag inte har ngt minne av att jag hört detta så tydligt innan, det känns som att det börjat låta såhär högt ganska nyligen (har bott här sen maj-15). Annars är det inte lyhört elr så och det enda jag egentligen bekymrar mig för är om det är normalt att det låter så högt? Blir nervös att ngt håller på att braka ihop. Kan det plötsligt börja låta jättemkt när grannarna spolar elr är det bara så att jag inte tänkt på det tidigare?

Annons:
_Fisken
1/17/17, 6:51 AM
#1

De kanske har bytt toastol som fyller snabbare? Smällarna kan bero på att vattenledningen till deras badrum är löst klamrat i innerväggen så när toastolen stänger (när behållaren är fylld) så slår det i vattenledningen. Kan åtgärdas med en tryckslagsutjämnare på ledningen, nära toastolen.
Att det "forsar" i väggen när de spolar tyder väl på dålig isolering i väggen?

Så orsaken är nog dåligt klamrade ledningar och dåligt isolerad innervägg och sen att du blivit medveten om det.

tk1971
1/17/17, 8:01 AM
#2

Hm… på förra stället vi bodde på hörde man tydligt när grannfamiljen gick på toa. Det skvalade jättehögt. Inte så trevligt, men vad gör man. Vissa ljud måste man stå ut med om man bor nära andra människor.

Jag har tänkt senare att eftersom det hördes så högt från dem till oss måste det ha hörts lika högt åt andra hållet… 😮

Upp till toppen
Annons: