Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2232 ggr
tlover
2017-01-06 10:00

Någon som fått höjd temperatur hemma?

Vi kom just hem från julledigheten och har dryga 15 grader inne i lägenheten.

Vi har inte kunnat göra en felanmälan än då dom inte svarar och det är ingen på kontoret men vi tvivlar att dom kommer göra något åt det då vår hyresvärd slår alla rekord i snålhet.

Finns det nån som vunnit mot en hyresvärd angående värmen i lägenheten/huset och fått det varmare alternativt en hyressänkning? (så man kan köpa ett elelement) 

Hur gjorde du isåfall?

l'm back

Annons:
Maria
2017-01-06 10:16
#1

Det bästa är väl att kontakta hyresgästföreningen så att de kan komma och kontrollmäta temperaturen. Jag har för mig att de mäter någon bit in i rummet och en bit upp från golvet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2017-01-06 10:45
#2

#1 Jag vet hur man ska göra men jag undrar om det är nån som vunnit mot hyresvärden eller om man ska ge upp direkt

l'm back

tlover
2017-01-06 10:53
#3

Det är alltså inte 15 grader bara vid fönstret utan mitt i rummet 1m från golvet i köket (medan jag lagar mat och dessutom har "varmvatten" från disken ståendes)

l'm back

Maria
2017-01-06 11:02
#4

Jo jag vet men jag menar att en sådan här fråga kan vara bra om man tar hjälp av hyresgästföreningen.

En av våra tidigare lägenheter var extremt kall och en vinter var bedrövlig. Jag minns att sonen och jag sov vid den öppna spisen. Vi hyrde övervåningen på en gammal villa.

Vi fick hyresavdrag utan att ens ha pratat om det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2017-01-06 11:05
#5

#4 Det kommer vi nog göra om det behövs men är det i princip 0% chans att man får höjd temperatur el sänkt hyra så är det ju inte värt besväret eller hur?

Men allra först ska vi felanmäla (vilket det står på hyresgästföreningens hemsida) så snart vi får tag i dom

l'm back

Carmarino
2017-01-06 11:15
#6

#5 Tror inte att det är 0 % chans att få höjd temperatur/sänkt hyra. Minimum 18 grader ska det vara i en lägenhet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Em_
2017-01-08 20:42
#7

Värden tvärvägrade ändra på något, hela längan gick man ur huse och köpte el-element. Nu kommer det ytterst trevliga mejl om att "snälla ta på er ordentligt, elementen drar så mycket ström". Elen ingår nämligen i hyran 😈 Vid mätning, (självklart gjord mitt på dagen varmare dagar) är dock temperaturen 18 grader mitt i rummen. 

Här är några värmetips, men som norrlänning (tror jag det var?) har du säkert redan koll 😉

http://www.iflscience.com/editors-blog/five-ways-keep-your-home-warm-winter/


tlover
2017-01-08 20:50
#8

#7 elen ingår tyvärr inte här, men varmvattnet gör det så vi brukar då och då spola upp varmvatten i badkaret för att det ska avge värme.

Värden har ingen fastighetsjour så det är därför vi inte fått tag i nån hjälp men vi har fått höra från grannen att det är kallare än vanligt så allt står inte helt rätt till. Vi misstänker att det iallafall delvis kan vara luft i elementen men vi kan ju inte göra nått för det finns ingen luftningsnyckel i lägenheten.

Vi får hoppas att det är tillfälligt men jag tvivlar att det är 20 grader i vanliga fall (jag har en sjukdom som reagerar på kyla så jag är berättigad till 20 grader enligt nationella riktlinjer om jag förstår det rätt)

l'm back

Tant Grön
2017-01-08 21:03
#9

Skaffa en luftningsnyckel, dom kostar inte många kronor.
Jag fick rätt mot min värd. Det första de gör är att skylla på att det står möbler framför elementen, så det hade jag fixat. Sen kom det en gubbe och mätte, han menade att det nog var min termometer som visade fel. Då plockade jag fram två termometrar till och frågade om alla visade fel. Då fixade han så det blev varmt.

tlover
2017-01-08 21:06
#10

#9 Liten ort i kombination med helg har gjort att det inte gått men imorgon är det måndag så då kan jag kanske få tag i värden. Förhoppningsvis är det ju bara att elementen behöver luftas

l'm back

cissi_1993
2017-01-09 21:35
#11

jag skulle inte lufta elementet själv då om det skulle bli något fel kan bli din nota att betala. har hyresvärden ingen privat telefon som du kan ringa på? googla lite kanske du får tag på honom och kan plåga

Honestyisdead
2017-01-18 15:21
#12

#11 Vad skulle kunna gå fel vid luftning menar du?

Maria
2017-01-18 15:40
#13

#11 Alla lägenheter jag har bott i så har man fått lufta själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
2017-01-18 15:42
#14

#13 Samma här.

cissi_1993
2017-01-30 19:36
#15

vet inte det är bara vad dom sagt till oss i dom lägenheter vi bott

landsbygdsbo
2017-02-01 16:45
#16

Hyrde kontor av en hyresvärd för många år sedan, han höll ca 17 -18 grader och vägrade diskutera. Jag hade bara kontrakt över vintern så jag surnade till. Köpte ett stort gammalt  gjutjärns element . Kollade så det var tätt och anslöt det till kranen på toaletten Med bara varmvatten. Plötsligt hade jag en värmekälla bredvid skrivbordet 😃 60 grader varmt.   Men jäklar vad värden gick i taket när hans elräkning senare kom… Men mitt kontor var varmt de 2 månaderna som var kalla den vintern.

Upp till toppen
Annons: