Annons:
Etikettövrigt
Läst 1822 ggr
[Melbun]
2017-01-05 19:23

Pälsängrar invaderar :(

Hade inflytt för en månad sen men pga tenta osv så blev det försenat en vecka ungefär och när jag väl är där för sista städningen så ser jag att det finns pälsängrar i lägenheten :( Lägenheten är i princip tom förutom en ny säng och lite ikeamöbler som fortfarande ligger i förpackning. När jag flyttat på dem så dök det upp några nya ): Eftersom de var där innan och inte kom med mig så fick det bli anticimex direkt som kommer första veckan i januari för det är inte riktigt ok att jag har inneboenden redan. Har läst en del gamla trådar och förstår att de kan vara rätt besvärliga att bli av med. Dels är jag lite osäker på vad jag kan göra själv med tanke på att jag har 2 kaniner som ska flytta med också. När kan de flytta in efter anticimex sanering? Hur går kaniner och rödceder ihop? Hur håller jag dem borta utan att förgifta mina djur? :,( Hjäälp vad trött jag blir när i princip allt är äckligt eller förstört efter den som precis flyttat ut. Dessutom sitter jag och betalar hyra för en lägenhet jag inte kunnat bo i. >.>

Annons:
Ikajo
2017-01-05 20:02
#1

Prata med din värd, de har ett ansvar när något sånt här händer.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Melbun]
2017-01-05 20:19
#2

#1 "Prata med anticimex". De kommer 9e och sanerar (antar jag) men sen borde jag väl kanske prata med dem om hyresadrag åtminstone. 

Men just pälsängrar och tips där är välkommet 😕

Ikajo
2017-01-05 21:16
#3

#2 Fast om du hyr din bostad så är det din värd som har ansvar att ta hand om problem som uppstår i din lägenhet. Bland annat är det dem som ska bekosta anticimex.

Nu har jag inte erfarenhet av just pälsängrar men från vad jag har läst så ska du antingen förvara dina kläder och tyger kallt eller tvätta och tumla dem i höga temperaturer. Dra nytta av kylan och förvara dina kläder och tyger utomhus. Pälsängrar ger sig på fiber. Städa noggrant och var uppmärksam på hål i dina kläder. Jag har haft annat elände men inte just pälsängrar. När jag precis hade flyttat in i min nuvarande lägenhet hittade jag fläskängrar men jag misstänker att de kom från en annan lägenhet då de försvann efter ett tag utan att min lägenhet sanerades. Det är en annan orsak till att du bör kontakta din värd. Det kan vara så att en annan lägenhet också är infekterad och då behöver den också saneras.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

VildaVittra
2017-01-05 23:15
#4

Anses en bostad verkligen som obeboelig för att det finns pälsängrar?  För annars vet jag inte hur du skulle kunna få tillbaka på hyran. 

Sedan kan man inte skylla på den tidigare hyresgästen, pälsängrar flyger in när man vädrar exempelvis och kan även komma via ventilationen. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Melbun]
2017-01-06 00:19
#5

#4 Nä det är det jag är lite tveksam till. För helt obeboelig är den ju inte, däremot gör man det ju himla jobbigt för sig själv att flytta in och sen sanera. De kanske sprider sig överallt och vidare till grannarna.. Läste att pälsängrar gav 15% i hyresavdrag, eller kunde iaf men det beslutar ju hyresvärden om så det finns kanske undantag jag vet inte det känns dumt att fråga men även att betala en hyra nära jag inte bor där 🤔

Misstänker starkt att de funnits där ett tag, dels för att de var där redan innan min inflytt. Upptäckte en och trodde den kommit in med någon så den blev mos och så tänkte jag inte mer på det men sen fanns de i alla rum och kommer fram lite då å då. Hela lägenheten var så fallfärdig så de har fått renovera den. Vilket iofs är bra för nu är den ju fin. Men tex alla kökshyllor har hyresgästens hjälpreda vänt upp och ned så att det skulle se fint ut. De var starkt missfärgade men så blir det ju efter en viss tid. De lämnade förrådet fullt med skräp och har egentligen bara tagit sina grejer och dragit. 

Hoppas verkligen inte att de sprider sig vidare och att grannarna har dem också :S Känns jättejobbigt att de göttar sig bland kläder och grejer sen. Som att man aldrig blir av med dem :c

VildaVittra
2017-01-06 00:24
#6

#5 Förvara textilier i täta plastpåsar tills du sett att de är borta. Ex http://www.biltema.se/sv/Fritid/Vaskor-och-tillbehor/Resa/Vakuumpase-2000021371/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Melbun]
2017-01-06 00:33
#7

#6 Ska inhandlas 😃👍 Cederträ ska vara bra. Vet du ifall cederträblock har nån bra effekt? Om de placeras ut lite varstans?

VildaVittra
2017-01-06 00:43
#8

#7 Aldrig testat, vi körde på plastpåsemetoden konstant eftersom de kom tillbaka om vi inte hade kläderna i sådana.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Melbun]
2017-01-06 00:59
#9

#8 Lite det jag är rädd för att de aldrig ska försvinna :| Nästan så jag hellre har tillbaka mina gamla humlemottar och storlek mindre skalbagge. De gick iaf att dammsuga bort och så var de borta sen. Känns väldigt överväldigande med kryp inomhus som syns och faktiskt förstör :(

[Rhonda]
2017-01-06 10:21
#10

#9 Förlåt men vad är humlemottar?

[Forest]
2017-01-09 08:51
#11

Vi hade pälsklingar och vi fick bort dom genom städa ur väl flera gånger i våran klädkammare, sen inhandlades förvaring som 6 tipsar om. Jag köpte även Cederträ  och har dessa kvar än, dom lade jag där kläderna var. Även i byrålådor :) Vi har inte sett några nya pälsklingar och hoppas så förblir. Vi valde att inte lägga ut gift pga hundar och katt.

[Melbun]
2017-01-09 18:20
#12

#11 De har varit där idag och sanerat. 24h får ingen vistas där men sen ska det vara safe för djur. Har ju inte flyttat än så det gör ju inget att mina djur och jag är kvar ett par dagar till hemma. Anticimexaren hade inte hört talats om att cederträ skulle ha någon effekt faktiskt (komiskt för man tänker ju att anticimex är facit på allt som har med utrotning av kryp och ohyra att göra?). Sa att det mesta som man köper i affär är som att spraya med vatten på dem. Jag tänkte vara extra noga med att städa, köpa lådor och vakuumpåsar iaf. Skadar ju inte att ha cederträ så jag tänkte köpa lite sånt ändå hehe. En vän brukade spraya sina cederträkulor med oljan för det skulle tydligen funka bra. 😃

[Forest]
2017-01-11 09:13
#13

12, vi måste pratat med olika personer eftersom den tjejen jag prata med på Anticimex rek att jag kolla lite cederträ 😉 Men om du kan så låt dom komma och lägga ut gift :) Lycka till

Annons:
[Melbun]
2017-01-11 16:24
#14

#13 ja det var en man så 😃 Men tyckte det var konstigt för hela google kryllar ju av tips på cederträ och det måste ju vara av en anledning? Men nu har de sanerat och jag ska ändå använda cederträ förebyggande tänkte jag🤪

Upp till toppen
Annons: