Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1172 ggr
VildaVittra
2017-01-03 15:12

Dra upp vatten till huset for dummies

Nu är jag ute på djupt vatten och behöver lite hjälp. 😊

Jag måste alltså dra upp vatten från brunnen till huset sommartid och vintertid ha en pump som tar vatten från en tunna inomhus då min nya tvättmaskin är dum i huvudet. Min förra tvättmaskin stängde jag av när den ville ha vatten och fyllde manuellt, men det funkar inte riktigt på denna nya då den nollställer sig Och skulle man råka fylla på en liter för mycket tömmer den sig och häller man på en dl för lite nollställer den sig. Håller inte alls på att bli galen, inte alls. 😈

Så jag funderar på julas minsta hydroforpump, den går ju att flytta på och använda på båda sätten, eller? Vad mer måste jag köpa? Måste jag ha något filter? Vart ska det sitta i så fall? Duger en trädgårdsslang från brunnen, eller måste det vara rejälare doningar? Med vad ansluter jag tvättmaskinen till pumpen? 

Någon som vill rita en pedagogisk och extremt tydlig bild med glada gubbar på åt mig, för jag har ingen aning om vad jag gör. 😃

Pumpen jag funderar på: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731125/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Niklas
2017-01-03 16:48
#1

Det står att anslutningen är 1 tum. Jag tror inte att du kan ha en trädgårdsslang. Exempelvis en sån här borde kunna funka: http://www.clasohlson.com/se/Polyetenslang-PEM-PN-10/Pr308924000


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2017-01-03 16:51
#2

Ungefär ett sånt här filter har vi i sommarhuset: http://www.clasohlson.com/se/Filterhus/40-9527 Det går nog att ansluta det på lämpligt ställe på slangen i #1.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
2017-01-03 21:25
#3

#VV, den pump du siktat in dig på behöver placeras nära brunnen frostfritt med två slangar ner i brunnen tillsammans med en bottenventil ( injektor) då den måste ha ett trycksatt inlopp som det står i beskrivningen.

Slangarna skall vara hård polyveten med förskruvningar, upp till huset samma typ med en avstängningskran. Pumpen startar när du öppnar kranen och stannar vid stängnings kommando från din tvättmaskin.

Allting funkar då perfekt om höjdskillnaden inte överstiger 8 - 10 m, därför behöver ja veta vilket avstånd och höjden mellan hus o brunn för att fortsätta.??

VildaVittra
2017-01-03 21:39
#4

#3 Jag ska som sagt inte ha den utomhus på vintern, så frostfritt är onödigt. Och den kommer bara vara igång när jag tvättar/fyller IBC-tankar. Huset kanske ligger på tre-fyra meters höjd från brunnen?

#2 Och den sätter man mellan brunnen och pumpen? Hur ofta ska man rensa den?

#1 Det jag funderar på är att slangen mellan brunnen och pumpen inte direkt kommer vara trycksatt, behövs då de där styva jobbiga slangarna? Är det inte snarare från pumpen till maskinen de behövs?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Record
2017-01-03 22:05
#5

#1 Slangen har bara tryck när du öppnar en kran i huset. Men den s.k. injektorn är en dubbel slang ner under vattenytan i brunnen där det sitter en backventil och filter för att inte få in skräp.

Hydrofortankens undertryck startar pumpen och trycker ner vatten till injektorn som stänger backventilen, samtidigt som vattnet stiger i den andra slangen med undertryck, för att fylla pumpens hydrofortank, lite enkelt förklarat, backventilen öppnar och tar med sig nytt vatten upp. Slangarna måste vara styva dito.

#2 vem sätter man?

#3 Den varianten kan du klara med en dränkbar pump i brunnen, för att fylla tankarna manuellt, men silar o backventiler behövs, om vattnet inte skall frysa i slangarna. Samma typ av slangar rekommenderas. Placeras frostfritt.

Är det dricksvatten hela tiden vi skriver om? Tror att din tvättmaskin gillar mitt första förslag, då du inte kan stå o passa den när den behöver vatten.

VildaVittra
2017-01-03 22:24
#6

#5 Nej, en dränkbar pump fungerar inte alls eftersom den går hela tiden när den är på. Återigen Record, pumpen ska INTE vara utomhus vintertid. Så varför skulle jag hålla på med alla frostsaker? Vet du vad, vi struntar i frågan överhuvudtaget eftersom du aldrig någonsin läser det man skriver,. Jag får handtvätta helt enkelt. 

1 och 2. Var svar till Niklas.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Niklas
2017-01-04 10:09
#7

#4: Filtret kan sitta mellan pumpen och kranen, tvättmaskinen, eller vad du nu ansluter. Vi brukar byta filtret när vi kommer på våren och öppnar huset. Det är möjligt att jag har missuppfattat hur pumpen fungerar, men jag tänker mig att den suger vattnet ur brunnen och att en mindre styv slang helt enkelt kommer att sugas ihop så att det blir vakuum och inget vatten kan passera.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
2017-01-04 13:35
#8

#7 Niklas,tror du inte filtret gör mer nytta innan pumpen för att utestänga dränkta möss o annat i hydroforen .

Klart de fastnar ju i den platta slangen. 😃

Man får inte vara "Dummies" bara kunskap gäller.

Niklas
2017-01-05 10:27
#9

#8: Brukar man inte ha någon sorts galler i slangen ner i brunnen som stoppar så stora "föroreningar"? Filtret jag föreslog är inte riktigt tänkt att stoppa djur. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

VildaVittra
2017-01-05 11:14
#10

#7 Jag har ju hållit på en hel del med akvaterrarium och då haft rejäla externa filter (som länspumpar), den jag hade cirkulerade över 1000 l per timma (jämförelsevis mot hydroforpumpens 3600 l/h) och på de har man helt mjuka slangar, så jag ställde mig mycket frågande till om det verkligen var nödvändigt med en sådan där styv slang på inloppet till pumpen, vilket skulle vara bökigt att flytta runt. Och nu har det visat sig att jag har haft helt rätt, det finns mjuka slangar med backventilen redan monterad.  26533  Fördelen med den är att jag kan använda den i sin fulla längd i brunnen och ringlad i tunnan. De där tjocka svarta lämpar sig nog bättre för permanenta installationer och är nog mer UV-resistenta. Utloppet däremot, så börjar ju en mjukare slang att bukta utåt, speciellt vid permanent vattentryck, men den biten behöver jag inte ha så lång, max typ 50 cm. 

#8 Record, kunskap ja, som att inte spela allan och påstå felaktigheter samt att inte lyssna på den man diskuterar med. Kan du vara rar och aldrig svara på mina trådar igen?  

Och PS, det är backventilen som hindrar grodorna (jag har inga döda möss i brunnen, däremot levande grodor) från att sugas in, inte vattenfiltret. Liknande sitter på externa termofilter också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: