Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1610 ggr
RastadBäver
2016-12-23 14:49

Hyra?

Hejsan! 

Jag har några frågor.

Det är såhär: Jag och min sambo hyr ett hus av min svärmor (hans mamma, och hon säger att det är en lägenhet). Det vi har tillgång till är Ett sovrum, ett vardagsrum, ett kök, ett badrum och en hall. (mätte upp och boarea är ca 70 km2). Själva huset är 116 km2. Hon har satt en hyra på 4000:-, som vi betalar in. När vi flyttade in så var inte badrummet klart, dom förra hyresgästerna började renovera det, men vi fick foga och kontakta en rörmokare som installerade dusch,toa och handfat. När det var installerat och klart visade det sig att det var stopp i avloppet, så vi fick kalla på Ragnsells som kom och konstaterade att stoppet satt 4 meter utanför huset, så vi fick kontakta en grävare som grävde fram brunnen (den var nergrävd ca 50 cm under jorden, när den var framme kom Ragnsells igen och slamsög.) Sen så fick vi byta avloppsrör från köket, för det hade gått helt av. 

Vi kan inte använda elen fullt ut, slår vi på ugnen tex går strömmen i hela huset. Vi har 4 elkontakter i vardagsrummet, men vi kan bara använda ett av dom. Det finns ingen ström inkopplat till badrummet, dom sladdarna hänger utanför badrummet.

Hon sa också att vi skulle installera en tvättmaskin i badrummet, men nu har hon ändrat sig och säger att om vi ska ha en ska vi ha den i köket, där diskmaskinen, som vi inte får använda, står. 

Det finns ett ojordat eluttag i fönstret i köket, resten är jordat. 

Vi har en värmepump i vardagsrummet, men den fördelar inte värmen i hela huset utan vi får ha ett element i hallen för att slippa att det blir 9-10 grader i hall och kök.

Nu har hon fått en Elräkning på ca 3000:- för december, men det står inte på den vilket hus det gäller (hon bor i ett hus, vi bor i det andra på hennes tomt), och hon vill höja hyran och ändra i kontraktet, så att vi står för elen, och hon inte går back. 

Är det rimligt med en elräkning på 3000:-, när vi har värmepumpen på ca 20 grader, ett element i hallen och två datorer på? (Datorerna stängs av på natten, dom är bara på på dagen/kvällen. Ska också tilläggas att när vi har pumpen på 20 grader, så får vi ca 18 grader i vardagsrummet. Vi har alltså 2 grader kallare än vad pumpen anger.) 

Kan hon ändra i kontraktet bara sådär, eller måste hon säga upp oss, och sen ändra i kontraktet? 

Hon säger att hon vill höja hyran, för att det vart så dyrt med slamsug, installation av badrummet och grävning, ska vi stå för det? Hon vill ju höja så att hon inte går back i sin ekonomi. 

Min sambo får pengar från försäkringskassan, och jag är arbetslös, vilket gör att vi inte har en miljon i månaden, som hon verkar tro, utan vi kommer också gå back om hon höjer för mycket. Fick ett tips av en vän att man kan räkna på hur mycket huset kostar /år, och sen dela det på 12 och då få kostnad /månad, men vi har bara bott här sen juli så jag vet inte hur mycket det blir /år. Hur ska vi göra?

Jag ska kolla upp kontraktet vi har nu, vad som står. Men spelar det någon roll då hon vill ändra och göra ett nytt kontrakt? 

Vi har inte tillgång till hela huset, hon använder en del som förråd, och vi kan inte komma in dit då hon har nyckeln. 

Tacksam för svar!

Annons:
Aleya
2016-12-23 17:10
#1

Om hon anser att hon måste höja hyran så har hon som värd rätt till att göra det. Och jag blir inte förvånad över att elen kostar 3000 heller när man har hus. Har hört folk som haft värre när dom har hus.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2016-12-23 17:15
#2

Jag tror heller inte att elkostnaden är orimlig men ni borde på något sätt kunna ha en "avläsare" vid varje fastighet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
2016-12-23 18:09
#3

Konstigt om hon inte kan säga vilket hus det gäller. För på räkningar så står det vilket nummer mätarutrustningen har. Och det numret brukar även stå på mätarutrustningen man har i huset. På räkningar står även föregående mätarställning och vad den stod på när den avlästes. 

Har ni inte så ni kan avläsa elen i ert hus så är det mest sannolikt att räkningen gäller för båda husen. Annars borde hon rimligen fått två räkningar en för vardera huset.

Jag har ett hus där sammanlagda uppvärmningsytan ligger på ca 180 kvm och mina räkningar för elen för december låg på ca 2700. Sen tillkommer vatten och avlopp på ca 700. Så mitt hus är mer än dubbelt så stort som det ni hyr (70 kvm) så er räkning borde ligga under min om inte ert hus är väldigt dåligt isolerat så att det därför drar mer el. Och ni bör ju inte betala elen för hela huset då ni inte har tillgång till hela.

.

RastadBäver
2016-12-23 19:17
#4

Hon får 3 (!) elräkningar, en är till "att få fram elen till husen" och dom andra två är för dom två husen, men det står inte för vilket. Jag ska kolla upp om det står några andra siffror och om det stämmer med våran Elmätare (vi har en bredvid proppskåpet, tack för tipset!)

På räkningen hon fick för vattnet står det "Årsförbrukning 98" på, och den hon fick året innan antar jag, innan vi flyttade in, "Årsförbrukning 50". Vet ej riktigt vad det betyder, men priset har gått upp lite, vilket är rätt logiskt då det är två hus som drar vatten. 

Hon vill även att vi ska betala försäkringen på huset, men det är väl inte vi som ska göra det, eller? Vi hyr ju bara huset.

Aleya
2016-12-23 19:29
#5

#4 ni bör ha hemförsäkring själv. Om nått skulle hända. Det är krav på det från vanliga hyresvärdar att man ska ha det. Och det ska man ha oavsett om man hyr eller äger huset och nått händer. Om ni måste betala hennes vet jag inte. Men som sagt bör ni skaffa en egen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2016-12-23 19:31
#6

Ja hemförsäkring måste ni ha men själva fastigheten så att säga är ju hennes.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
annia1
2016-12-24 01:17
#7

RastadBäver det ska finnas lapp vid mätarutrustningen och de siffrorna ska du hitta på räkningen. Kan kallas olika. Mätar-id, anläggningsnummer eller anläggnings-id, kan ev heta nåt annat, men siffrorna ska stämma överens.

När det gäller vattnet. Det avläses en gång om året, oftast i slutet på oktober eller i november sen får man i december veta hur stor årsförbrukningen har varit. Sen delas årsförbrukningen på 12 och man betalar lika mycket varje månad året som kommer. Så det är hur många kubikmeter vatten som gjorts av med under året och det varierar ofta år från år.

Så 50 kubikmeter är hur mycket vatten det gjordes av med förra året och 98 är hur mycket det gjorts av med i år.

Det som gör mig lite fundersam du skriver att det är två hus som drar vatten. Ni borde ha en egen vattenmätare i huset. Kolla där du har huvudavstängningskranen för vatten om det inte sitter en mätare på vattenröret där. För finns det bara en mätare som gäller för båda husen så vet ni ju inte vem som gjort av med vattenökningen. Har ni egen mätare så skriv av det som står och du kan ju även om du vill ta kort på det, kan ju vara lättare att hålla koll på kort en ett papper där du skrivit ner det.

När det gäller försäkring så är det normalt sett fastighetsägaren som betalar försäkring för fastigheten och den som hyr har försäkringen för lösöret (möbler och sånt). Jag vet inte om hyresgäster kan stå för fastighetsförsäkringen, det får ni kolla med försäkringsbolaget, men som sagt normalt sett så är det fastighetsägaren. I och för sig så betala för den kan ni göra om hon kräver det, men det är hon som troligen ska stå på den. Så om nåt händer är det hon som får ersättning gällande fastigheten och inte ni.

När det gäller hyran, hon vill öka den skrev du. Men om man tittar på vad som ingår i hyran om man hyr av ett fastighetsbolag så det normala är att värme, vatten och sop ingår. Sen får man betala hushållsel. Hushållsel brukar bara vara några hundralappar i månaden. Om den här elräkningen är eran och ni ska betala den så har ni ju en hyra på närmare 7000 nu i december. Sen lär ju det variera under året för sommartid borde elen ligga lägre eftersom värmen inte behöver vara på i samma utsträckning.

Dom kostnader hon haft för de olika sakerna är ju inte nåt som kommer varje månad så för den skull ska hon inte behöva höja hyran. Hyran är ju till för att täcka kostnader som fastighetsägaren kan ha/få under året för underhåll.

I och med att ni hyr så borde ni kunna gå med i hyresgästföreningen. Kontakta dom och fråga om det. Om ni kan bli medlem så gå med sen kan ni fråga dom om saker ni har funderingar över. Och ni kan få hjälp om det blir nåt strul.

Gällande hyror överlag så kan ju fastighetsägare sätta så höga hyror som dom kan så länge dom får hyresgäster.

.

RastadBäver
2016-12-24 11:32
#8

#8 Tack för informationen! 

Vattenkranen sitter i hennes hus, i källaren. Vill vi stänga av vattnet i vårat hus så får vi gå in till henne för att göra det. Vi har ingen egen vattentank, vilket jag också tycker är lite konstigt, men det kanske kan bero på att huset har varit en gammal affär, med bo-del (där vi bor), men samtidigt är det ju konstigt då det alltid har funnits ett badrum i bo-delen.

Men på elmätaren så ser jag ju hur mycket kwH det dragits, och så står det också "Kalibrerad 93.02.02" på den, spelar det någon roll? Det finns andra siffror också och jag antar att det är dom siffrorna jag ska kolla på. Jag har börjat skriva upp siffrorna den står på nu, och ska göra det varje månad så vi får se hur mycket vi gjort av med. 

Vad jag förstår på henne är att hon vill höja hyran, för att elräkningen i November/december är så dyr. Hon vill inte gå back, men vi kan inte betala mer då min sambo bara får 6000:- / månaden från försäkringskassan, och jag är bara en vikarie och inte tjänar storkovan varje månad.  Men det verkar hon inte ta hänsyn till.  Och det är nog som du säger, att det lär jämna ut sig till sommaren. När jag tog upp det med henne så verkade hon skeptisk till det, och hon hade inte tänkt på det. 

Jag sa även att om hon kontaktar försäkringsbolaget så kan hon säkert få dela upp kostnaderna på 12 månader, så vi får se om hon gör det eller inte. För det lär ju gynna henne, för då blir det inte en stor summa som hon betalar. 

Hon tycker att dom stora räkningarna, Elen och vattenförbrukningen, är något vi gör av med, men det står inte någonstans vem som drar så mycket, eller om det är båda, men hon hänvisar hela tiden till hur hon alltid har haft det innan vi flyttade in, och då tar för givet att det är vi som har dragit 3000 kWh, och därför ska vi betala den räkningen. 

Det som förbryllar mig allra mest är just det att hon bestämt med sig själv att hon ska skriva ut ett nytt kontrakt. Vi hade ingen aning om det förens jag frågade om att få se hyreskontraktet vi har nu, (vilket hon inte ville, vilket är olagligt.) 

Vi får se hur det går efter jul. Vi ska prata om det då (förhoppningsvis.)

God jul på er!

RastadBäver
2016-12-24 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#9

Såhär ser det alltså ut:

Förlåt för att bilderna är åt sidan, men jag kunde inte rotera dom. Hoppas att ni ser ändå! Och det finns inga mera lappar på eller runt om. Detta är allt jag ser när jag går upp på vinden och kollar.

annia1
2016-12-24 21:16
#10

RastadBäver när det gäller vatten så tittar jag på siffrorna du angett så kan det väl rimligt att ni gör av med halva alltså runt 50 och hon runt 50 av den senaste.

När det gäller elmätaren så vet jag inte vilken ände jag ska börja med. I och med att den blev kalibrerad 93 så bör det göras om så att ni faktiskt vet att den mäter korrekt.

Jag fick en ny elmätare installerad för flera år sen och jag har för mig att det är lag på att man ska ha en elmätare som kan avläsas på distans, vilket jag inte tror att det går att göra med din för din är fortfarande den gamla sorten. Nya sorten avläses varje månad. Så man betalar varje månad för vad man faktiskt har gjort av med, vilket gör att det varierar under året (om uppvärmningen styrs efter temperatur), billigare sommartid, dyrare vintertid. När jag skrev att det blir billigare på sommaren så utgick jag ifrån att ni hade sån mätare som avläses varje månad. 

Den du har blir avläst en gång om året sen delas det på 12 månader och man betalar ungefär samma summa varje månad, sen blir den avläst i slutet på året (sannolikt i november) och då får man en sluträkning i december. Så den räkning som nu kommit i december är sluträkningen och den faktiska årsförbrukningen som står på den räkningen kommer delas på 12 och sen kommer räkningarna ligga på ungefär samma summa varje månad, med start i januari.

Som sagt jag tror det är lag på att det ska vara en annan sorts mätare. Att den gamla fått sitta kvar kan vara för att det inte varit ett regelrätt bostadshus. Om du får möjlighet så titta på hur den elmätare som sitter i hennes hus ser ut.

När det gäller de lappar som står på din mätare så borde det vara rapportnumret som är det som ska finnas på räkningen. 

Bra att du skriver upp hur mycket ni gör av med. I och med att du skrivit av siffrorna så kan du även jämföra dom mot elräkningen för det bör stå avläst sen ett datum då ser du om siffrorna stämmer ungefär med varandra. Står ju inte exakt samma eftersom det gått el efter den blev avläst, men ungefär ska de stämma.

Jag tycker du ska kontakta hyresgästföreningen och/eller konsumentvägledare. Konsumentvägledare brukar finnas i de flesta kommuner så kolla på hemsidan för din kommun eller ring till kommunens växel och fråga. Till en konsumentvägledare kan vem som helst vända sig till och för det mesta är det gratis att be dom om hjälp. Om det inte finns i din kommun så fråga vilken kommun som har och kontakta den. För när jag läser det du skrivit så är det bättre om du får hjälp av nån som verkligen vet hur lagar/regler ser ut och det brukar vara lättare om man kan prata direkt med en person.

Sen bör ni också ta kontakt med försäkringskassa och se om ni kan få bostadstillägg då ni inte har mycket till inkomst. Kanske även kontakta socialen och se om ni kan få ekonomisk hjälp där.

.

RastadBäver
2016-12-25 10:28
#11

#10

Tack så mycket för hjälpen! Jag ska kontakta Hyresgästföreningen efter jul och nyår och höra med dom. :)

cissi_1993
2017-01-09 21:28
#12

kontakta en elektriker så inte eluttagen är farliga något är ju feldraget om ni inte kan använda mer en ett uttag åt gången. de grå skåpet verkar dessutom ha löshängande sladdar så de bör väll vara urkopplat?

sen bör ni kolla så det inte finns element i hennes förråd som  drar el.

sen är det ju hon som ska stå för renovering av badrum och proppar i avlopp och även hon som tillät dom andra att börja renovera.

3000 i hyra är inte så mycket men om huset är dåligt isolerat kan elräkningen skena ganska rejält.

hon verkar ha gjort dålig val när det kommer till detta hus kanske hon trott att det var lätta pengar?

Upp till toppen
Annons: