Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 4174 ggr
Royalz
2016-12-09 14:18

Inrökt hus

Var på visning idag och direkt vi gick in i huset slogs vi av en enrom rökdoft. Själva huset gillar vi och blev väldigt besvikna på att säljarna förstört huset genom att röka inne. Ska vi ge ett skambud och ta in saneringshjälp och fixa de själva eller betala priset och säljarna får fixa saneringen? Hur hade ni gjort?


Annons:
Åsa S
2016-12-09 14:25
#1

Jag hade satt ett skambud för det lär nog kosta en hel del att sanera. ett hus som stinker vid visningen lär nog inte få så jättehöga bud för de flesta tänker nog oj här kan man behöva sanera, riva ut inredning mm.

MagArne
2016-12-09 14:28
#2

Huset säljs ju i befintligt skick och rökdoften är inget dolt fel så det är bara att gilla läget. Om det är många som är intresserade av huset är det svårt att kräva någon ersättning. Högst bud får troligtvis huset. Men får de inte huset sålt till utsatt pris så är det ju givetvis ett förhandlingsläge. Snabbaste sättet att avsluta affären är nog att ge ett skambud och lösa saneringen själv.

Maria
2016-12-09 14:42
#3

Att få säljarna att fixa saneringen tror jag är en omöjlighet så skambud känns som enda alternativet om ni gärna vill ha huset.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Royalz
2016-12-09 15:00
#4

De är inte nått hus med många intressenter. De hade visats en gång tidigare och inga bud finns. Ligger 1mil utanför en liten stad. Någon kamp om budgivning brukar de inte vara i detta samhälle och inga hus har sålts för mer än utgångspris, oftast några % lägre. Vi sa att vi skulle avvakta. Hur länge bör man vänta innan man ger ett skambud?


Farwuq
2016-12-09 15:10
#5

Ett skambud skulle jag ge direkt på plats, och berätta varför.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MagArne
2016-12-09 16:34
#6

Är väl inget att vänta på så ge ett bud vad du tycker är skäligt för huset för att samtidigt ha råd med renovering. Du kan ju bara få ett ja eller nej eller möjligtvis ett erbjudande halvvägs som du får fundera på.

Värt att tänka på när man köper renoveringsobjekt är att det kan vara lite klurigt med lån till både huset och renovering. Kolla upp noga innan så finansieringen inte blir något problem.

Annons:
annia1
2016-12-09 16:53
#7

Att sanera ett hus som är inrökt behöver inte vara så krångligt.

Börja med att tvätta alla trä- och målade ytor ordentligt. Ställ in flera skålar med ättika. Riv ner alla tapeter. Riv ut heltäckningsmattor om det finns, ev byta korkmattor. Byt ut köksfläkten. Se även till att ventilationsrör från tex fläkten blir rengjorda.

Sen spärrmåla överallt för det binder in både nikotin och röklukt. Spärrmåla innebär att man använder en speciell färg som grund innan man man målar med annan färg eller tapetserar.

I vissa fall kan man kanske behöva använda nån sorts luftrenare, men inte alltid det behövs.

Här är en länk som skriver lite om hur man gör. Annars sök på ordet spärrmåla eller röklukt så får du fram en del.

Så visst krävs det lite mer än vanligt, men mycket av det man behöver göra är ofta sånt man gör vilket fall som helst när man köpt hus.

.

Maria
2017-09-30 08:09
#8

Hur gick det med huset?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lakritsstjärna
2017-11-05 14:10
#9

Min syster var och tittade på ett helt nyrenoverat hus i vårar område. De såg jätte fräscht ut men när vi kom dit ( jag kom med på visningen) så var det inrökt. Det låg ganska högt i pris antagligen för allt var nyrenoverat och kök och badrum bar renoverade och bytta. Förstår inte varför man efter att ha renoverat sitt his röker ner det speciellt när man ska sälja. Min syster kände direkt att hon inte ville betala så mycket för ett inrökt hus. Hon sa till mäklaren att det var lite för högt för att vara inrökt och måste saneras. Mäklaren sa att säljarna inte säljer under acceptpris så hon la inget bud. Huset har nu legat ute 2 veckor och ska nu ha extra visning men har inte fått in ett enda bud. Så förstår inte de som röker ner sitt nyrenoverade hus då får de lite skylla sig själva att de inte får huset sålt. Värst tyckte jag var att det luktade rök till och med inne i barnrummen.

annia1
2017-11-07 14:29
#10

Lakritsstjärna det är inte säkert att de planerade att sälja när de renoverade huset. Att dom inte går under acceptpris är väl sannolikt renoveringen. Kök och badrum är inte billiga att renovera. 

När det gäller inrökt så är det inte heller säkert att de har rökt inne efter renoveringen. Utan det kan vara gammalt som slagit igenom om de bara gjorde en vanlig renovering utan spärrmålning. Sen ska man också komma ihåg att textiler tar upp rök så det finns kvar i tex heltäckningsattor,  madrasser och soffor.

Om dom har spärrmålat så finns det en möjlighet att få bort lukten relativt enkelt. Lite också beroende på hur längesen det är de renoverade. Vädra ordentligt, tvätta av alla ytor som går och ställ in skålar med ättika i alla rum.  

Har dom inte spärrmålat så är det sannolikt så att man måste göra om målning och tapetsering. Men finns även där ett annat alternativ. Ozonsanering. Först så tvättar man av alla ytor sen ställer in en apparat som renar med ozon. 

Så vill man ha ett hus så är det en ide att ta reda på av det kostar att ozonsanera. Det finns apparater man själv kan köpa, men vet inte hur effektiva dom är annars kontakta ett företag som gör sånt och ta reda på vad det kostar.

.

Upp till toppen
Annons: