Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1423 ggr
[Melbun]
2016-12-07 14:10

Dåligt utförd tapetsering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis fått en lägenhet och flyttat in. Eftersom den var väldigt rutten har hela lägenheten renoverats vilket medförde en hyreshöjning. Hade inget att säga till om där utan jag fick bara välja tapet. Det har blivit väldigt fräscht absolut men jag kan inte låta bli att förvånas över hur de har tapetserat. Är det här ett resultat att vara nöjd över och är det vanligt att de gör så här? De har tex lämnat en remsa vid dörrtelefonen där de inte lagt nån tapet heller. Annars ser det mest ut så här vid fönstrena men det ser väldigt planerat (och konstigt) ut. O.o

Annons:
Maria
2016-12-07 14:20
#1

Jag tyckte det såg ganska fint ut. Det ramar liksom in fönstret.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
2016-12-07 14:21
#2

Jag tänker att det där är en modefråga! Nu är det ju fondtapeter som gäller.

Är det i ett gammalt hus, 30-tal eller äldre med högt i tak som har eller har haft typ stuckaturer i taket? Gamla stenhus tapetserar man på det sättet ibland med målad vävtapet närmast dörrkarmen! Det är snarare mer exklusivt gjort än att de sparat pengar på det. Det ser ju inte snett ut eller så heller.. eller?

Oavsett, det du har är "finare" än vanlig tapetsering hela vägen in i hörnen och hållbarare dessutom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

VildaVittra
2016-12-07 14:33
#3

Jag tänker att man gjort så för att det annars blir sprickor i tapeten om huset har mycket sättningar osv vid fönster och dörrar. Jag skulle gå till färgaffären och be dom blanda till lite väggfärg i samma nyans som tapeten och måla vävtapeten, så syns det inte lika uppenbart.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
2016-12-07 14:33
#4

Det är vanligt numera att lämna vita partier runt fönster och element mm. Det är ju givetvis en smaksak men jag antar att det blir enklare då man tapetserar om på nytt. Jag tycker i alla fall att det ser bra ut.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

DesK
2016-12-07 14:35
#5

Eftersom det är en hyresrätt, så bestämmer värden hur jobbet ska utföras och med vilka materiel. Det där är ett sätt att få det mer hållbart, i grunden en s k quick fix och alltså betydligt mindre dyrt för hyresvärden. Vad som är finare är en ren smaksak.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tjeja
2016-12-07 14:54
#6

#5 Målad vävtapet är inte någon "billig quick fix" utan är bättre kvalitet och mer hållbart än tapet hela vägen ut i hörnen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Zadeira
2016-12-07 14:55
#7

Det ser likadant ut hos mig och det är tydligen standard för de husen jag bor i enligt hyresvärden. Billigare att göra antar jag. Själv tycker jag det kan vara rätt snyggt så det stör inte mig.

[Melbun]
2016-12-07 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Så här ser det ut egentligen utan blixt så det är kanske inte riktigt lika tydligt. Om jag ska måla till vävtapeten så blir det nog en väldigt liten skillnad i färgnyans. Är inte särskilt gammalt men inte särskilt nytt heller. Vanligt vitmålat tak bara. Har aldrig sett detta innan utan vi har själva tapet överallt så jag har nog inte tänkt så mycket på det förrän alla kommenterat över hur fult det var. Hallen ser förvisso aningen konstig ut eftersom de lämnat rätt stora ytor där. Annars så är allt rakt och så. Tycker det ser rätt fint ut vid fönstrena där de lämnat 1cm på alla sidor. Fick höra att det var lite "quick fix" att spika fast en ny list på den gamla listen efter att de lagt på parkettgolv. Men ja det stör inte så mycket egentligen men hallen hade inte varit fin om jag hade valt mörka tapeter.

DesK
2016-12-07 15:13
#9

#6 Målad glasfiberväv är och förblir en quick fix, det blir mycket billigare att sätta glasfiberväv, eftersom det inte kräver lika mycket och lika noggrannt underarbete. Dessutom går det ju oftast att tvätta /torka av målad glasfiberväv, vilket inte alltid går med vanlig papperstapet. Ett bättre alternativ är det möjligen om huset rör sig och det bildas sprickor, vilka glasfiberväven, i bästa fall, kan dölja. 

I en hyreslägenhet får man acceptera det, men i en egen bostad skulle jag aldrig acceptera det, eftersom det ser ut som offentlig lokal, i mina ögon. (Jo, jag vet vad jag pratar om, för jag levde tillsammans med en yrkesmålare i ca 30 år och jag hjälpte även till i hans måleriverksamhet) På senare år har det kommit en hel del spännande nya material, dit hör dock inte glasfiberväv. Vävtapet är något helt annat än glasfiberväv.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Forest]
2017-01-13 20:02
#10

Tycker det ser bra ut, du skulle se hur vi har det nu med målad strukturtapeter i hela lägenheten (4 rok)  🙂

Upp till toppen
Annons: