Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 1949 ggr
[smalldreams]
2016-12-05 00:24

Fråga vad som händer om det brinner i trappuppgång

Om man bor på andra våningen i en lägenhet och det börjar brinna i trapphuset = man är instängd i lägenheten hur hjälper dem en ut, man kan ju inte gå ut i ett brinnande trapphus och om man bor för högt upp dör man om man skulle hoppa från fönstret. Hur hjälper dem en ut?

Fick bara tankarna och undrade..

Annons:
Tarotstollan
2016-12-05 01:02
#1

Oftast skall man stanna kvar i lägenheten med alla fönster och dörrar stängda. Blir det för allvarligt, så blir det evakuering från balkongen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Martin
2016-12-05 01:18
#2

De flesta moderna lägenheter är egna brandceller och det innebär att man klarar sig en viss tid i en lägenhet även om det brinner ovan/under/bredvid/i trapphuset.

Som ovanstående sade, röken är farlig. Gå aldrig ut i rökfyllt trapphus. För några år sedan var där en tragisk brand där större delen av en familj omkom just på grund av det.

Stäng dörrar och fönster. Ring 112 för att vara säker på att de är på väg om du inte ser dem.

Om räddningstjänsten bedömer att det är fara för dig så kommer de via fönster eller balkong att evakuera dig via stegbil, eller hävare. Är det inte möjligt så kommer man sannolikt att blåsa upp en hoppkudde under din lägenhet som ni kan hoppa ner på.

mvh Martin

Aleya
2016-12-05 01:21
#3

Man ska stanna inne. Absolut inte gå ut i trapphuset. Så märker man rök i trapphuset så går man in och kontaktar 112.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[smalldreams]
2016-12-05 02:57
#4

men om räddningstjänsten då bedömer att man inte kan komma ut via trappan och man inte har balkong så kommer dem allså antagligen fixa med stegbil eller hoppkudde? förstod jag det rätt? det förklarar en del iaf #2

vet att man inte ska gå ut med rök i trapphuset livsfarligt

Odd
2016-12-05 05:44
#5

De försöker först få upp en stege till ett fönster om du inte har balkong, hoppkudde är sista alternativet eftersom det är många som skulle tveka att hoppa även om rummet bakom dem står i brand. Det handlar dessutom inte bara om att man inte ska gå ut i trappuppgången, öppna absolut inte dörren om du ser lågor, rök eller bara känner värme från dörrspringan. Brinner det utanför dörren och du öppnar den kommer lågorna sugas in i lägenheten och du har knappt någon minut på dig att bli räddad innan det är försent, håller du dörren stängd får du mycket längre tid. Bor hos ett par bekanta som förlorade sin dotter i en trappuppgångsbrand i Paris för fem år sedan, någon hade hällt bensin och tänt på, sen skulle en kamrat till henne se om det gick att gå förbi i trappan och öppnade dörren så lågorna slog in. De var tvungna att hoppa från fönstret innan brandkåren hann komma, men hon överlevde inte

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Honestyisdead
2016-12-06 07:50
#6

 Om man märker rök och/eller brand i trapphuset ringer man 112 omedelbart. Sedan stänger man fönster och ventiler. Efter det tar man och blöter ned handukar och lägger vid dörrkarmen och tar fram brandsläckare och brandfilt. Om det kommer in mycket rök kan man blöta en handduk och andasgenom den.

Sedan väntar man på instruktioner.

Annons:
Tom
2016-12-14 10:36
#7

Det här är en otroligt viktig fråga! Det går att förbereda sig själv på flera sätt med till exempel en repstege, brandvarnare, Brandsläckare mm.

[Thiah]
2016-12-17 10:42
#8

Spånar vidare i ämnet….Hur gör man med mindre barn om man behöver hoppa? Alltså vad är rekommenderat? Jag har tex en 3 åring som inte skulle kunna hoppa själv. "Kastar" man ut dom? Eller i famnen?

Aleya
2016-12-23 17:11
#9

#8 jag skulle ställa frågan till brandmän. Så du vet om detta väl skulle hända.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Thiah]
2016-12-23 17:19
#10

#9 ja man borde ta reda på det så man är beredd. Ska på en första hjälpen kurs i januari (med en sorts brandövning) så ska fråga där.

Aleya
2016-12-23 17:24
#11

#10 jag tror dock inte att dom vet. Utan fråga brandförsvaret. Dom ska veta och har erfarenheter av detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Thiah]
2016-12-24 07:30
#12

#11 brandövningar sker med folk från brandförsvaret. Vi ska släcka med filt, släckare mm….

Aleya
2016-12-24 08:37
#13

#12 ja då kan du fråga helt klart. Trodde du skulle på hlr

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[Thiah]
2016-12-24 09:12
#14

#13 här brukar det vara både och när man går den längre. Är jobbet som fixat den denna gång så vet inte.

Upp till toppen
Annons: