Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 1586 ggr
Royalz
12/4/16, 10:09 AM

Husköp

Jag och min sambo har fastnat för ett hus på hemnet. De som gör att vi drar öronen till oss är att de har bytt ägare 2 ggr på 3 år. Nu är de ett norskt par i 70års åldern som säljer som bott lite över 2år. Dom har bytt fönster, duschkabin, diskmaskin och fräschat till de allmänt. Huset ligger 1 mil från stan vi bor i nu. (Liten stad) Bör vi undra varför de säljs igen? Några dolda fel?


Annons:
[tk1971]
12/4/16, 10:18 AM
#1

Klart att ni kan fråga varför de säljer. Det har jag gjort vid ett tillfälle, en visning av ett hus där ägaren bott i bara ett år. Sen är det en annan sak om ni får höra sanningen. Om det finns några fel på huset är ni skyldiga att ta reda på själva. Men säljaren är ju också skyldig att upplysa er om eventuella fel de känner till.

VildaVittra
12/4/16, 10:20 AM
#2

Det jag skulle fundera över är inte husets skick (där är man ju hyfsat skyddad via lagen om man tar in en certifierad besiktningsman), utan om det finns en granne från helvetet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[tk1971]
12/4/16, 10:32 AM
#3

#2: Haha, apropå grannar så valde vi bort ett hus till stor del av den anledningen. När vi var på en visning så var det mycket folk och vimmel både inne i huset och utomhus. När vi gick runt i trädgården och kollade så slängde jag ett öga på grannhuset. Då ser jag en gubbe i fönstret som kollar på oss med en kikare. Aldrig i livet att jag vill bo granne med nån så nyfiken människa! Tänk om han riktar kikaren mot vårt fönster och kollar in…? Usch.

Åsa S
12/4/16, 10:34 AM
#4

Behöver ju inte vara något fel alls många har ju en väldigt romantisk bild av hur det är att bo i hus på landet och jo sommaren är ofta underbar, men många har inte tänkt på hur mörkt det är på vintern, att man måste skotta, att det inte är lika lätt bara kila ner till affären och köpa en liter mjölk. Tror en del saknar bekvämligheten av att bo närmre butiker mm. efter att de bott 1-2år speciellt då man är äldre och kanske börjar få lite krämpor och kanske även börjar inse att ens dagar som bilförare kanske är begränsad.

Royalz
12/4/16, 10:46 AM
#5

Tack för svar :) Det är ett litet samhälle med gatlyktor och massa hus/dagis/skola så helt isolerat är de inte. Också funderar på om de kan va så att de är nån granne.. Mitt emot ligger vårdhem och sen är de ett hus till vänster och flera till höger och 1 hus angränsande till trädgården på baksidan. De ja är mest rädd för är att de är byggt -69 på betongplatta på marken och har läst mycket om att de är en riskkonstruktion för fuktskador. Kanske därför folk flyttar? Men då borde nån besiktningsman märkt de?


Tjeja
12/4/16, 10:47 AM
#6

Jag undrar mest varför så gamla människor köpte huset innan? Hur är deras hälsa nu? Är de friska, starka o aktiva, ok då är det konstigare med flytt igen. Men har hälsan försämrats hos någon av dem under boendetiden är det inte ett dugg konstigt att de behöver flytta. Ett hus kräver skötsel. Man måste vara frisk och händig eller rik för att hålla efter ett hus.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[tk1971]
12/4/16, 10:55 AM
#7

#6: mm, stämmer. Vi köpte vårt hus i somras av ett äldre, sjukligt par som inte längre klarade av att bo här. Vi träffade aldrig ens säljarna, deras tre barn hade fått en fullmakt att genomföra affären. Jag tycker vi gjorde ett klipp, de hade alldeles nyligen bytt taket, renoverat badrummet och inte minst installerat markvärme. Den är väldigt dyr att installera (vilket vi alltså slapp), men ger en väldigt låg driftkostnad.

m2studio
12/7/16, 10:41 PM
#8

Kanske Spökar.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Royalz
12/8/16, 9:58 AM
#9

Vi ska på visning imorgon. Ägarna är ett norskt par som haft de som fritidshus. Spökar de får man väll anlita ett medium, t.ex min egen mamma :)


[helga21]
12/9/16, 6:25 PM
#10

Här på vår gata har vi ett hus som bytt ägare för trejde gången. De som byggde där bodde där ganska länge till dess barnen växte upp men flyttade till ett hus som fanns i släkten. Såldes till ett par som hade små barn och de bodde där i tre år sen skillde de sig. Därefter kom ett par i 50-årsålderan som nu efter 2 år och renoveringar säljer huset då de inte kommer överns med en av grannarna. Det är inget fel på huset.

Fråga f.d ägare varför de sålde!

Tom
12/14/16, 10:15 AM
#11

Gå och prata med grannarna. Det ger ofta en väldigt bra bild av läget om du pratar med flera. Jag förstår inte att de flesta som gör en så stor affär inte lägger ner mer tid på att kolla sånt som är enkelt att kolla.

Gronstedt
12/14/16, 11:46 AM
#12

Det kan ju helt enkelt vara så att de är friska, starka pensionärer som köper ett hus, renoverar en del och säljer det med förtjänst för att flytta till ett annat hus de kan renovera och tjäna lite på. Vet inte hur det funkar med svenska skatter, men i andra länder är det ett inte ovanligt sätt för händiga personer att tjäna lite pengar.

Upp till toppen
Annons: