Annons:
Etiketterproblemlösning-och-frågorvitvaror-och-husgeråd
Läst 2781 ggr
Sindri
11/25/16, 4:36 PM

Råd om induktionshäll

Behöver råd och erfarenheter av induktionshällar.
Jag vill helst ha 70cm, möjligen 80cm, helst 5 kokzoner, men 4 går också.

Gillar egentligen vred bäst, men det är kanske svårare att hålla rent?

Det finns hällar som har en avlång rektangulär kokzon - kan man ställa 2 mindre kärl på en sån?

Inbyggnadsugnen jag vill ha är 60cm och den kommer ev. att sitta under hällen. Det ser väl Ok ut även om hällen är 70 eller 80 cm?

Berätta vad ni har, och positivt och negativt med den.

  • Redigerat 5/3/22, 9:38 AM av Niklas
Annons:
DesK
11/25/16, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

I mitt förra hus byggde jag in ugnen under en häll som var 65 cm bred och satte en 70 cm bred fläkt ovanför. Hällen hade touch-vred och två kokzoner som man kunde koppla ihop, med s k brofunktion. Jag trivdes mycket bra med det paketet. Nu har jag en golvspis med häll och vred och den är svårare att hålla ren runt vreden, men inte jättejobbig. Bild på förra köket nedan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[helga21]
11/28/16, 12:53 PM
#2

Vi har touchzoner på vår häll uppe på hällen. Det är mycket lättare att hålla rent än vred jag lovar då det är vår tredje häll och vi haft vred tidigare på den första. Vi fick en låda till under hällen istället för vreden :)

Vi har fyra kokzoner två mindre en som är stor och en som är avlång men man kan använda enbart det runda i den ifall man inte sätter något på den avlånga delen.

Fördelen med induktionshällen är snabbheten gentemot en vanlig häll samt att  om katterna går upp på den så kan de inte sätta igång den då katter inte är magnetiska.

Ugnen är meningen att man ska ha i arbtetshöjd men vill du ha den under hällen så är det helt OK

Grace2009
12/9/16, 4:52 PM
#3

#2 Min katt kan starta induktionshällen. Varför skulle katter inte kunna det? Aldrig hört tidigare (är nyfiken).

[helga21]
12/9/16, 6:17 PM
#4

# 3 För att katter inte är magnetiska! Har du något magnetsiskt stående på hällen så kan de naturlgitvis olyckligtvis start den men det har vi aldrig. Men här ska de först trycka på on-knappen, sen ska de gå till den zon de ska ha och därefter välja hur hög värme inom en viss tid.

Grace2009
12/9/16, 6:29 PM
#5

Hällarna använder sig väl av ledningsförmåga? Det kanske är olika på olika hällar dock, har inte sådan koll på tekniken.

[helga21]
12/9/16, 7:24 PM
#6

# 5 Du måste ha särkilda kärl för att använda en induktionshäll. De måste vara magnetiska. Vanliga keramikhällar kan du använda vilka kärl du vill.

Annons:
DesK
12/9/16, 8:04 PM
#7

Helga21 har helt rätt, man måste ha magnetiska kärl, så katter kan möjligen råka trampa igång en platta, men för att plattan verkligen ska förbli igång, måste det stå ett magnetiskt kärl på plattan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Grace2009
12/9/16, 9:32 PM
#8

Det blev nog en liten missuppfattning :) Jag vet att man behöver magnetiska kärl för att laga mat, eftersom plattorna använder sig av magnetism för att skapa värme. Det jag opponerar mig emot är att katter inte skulle kunna starta plattorna på spisen. Människor är ju inte heller magnetiska. Man startar via ledningsförmåga.

[helga21]
12/9/16, 9:51 PM
#9

# 8 Men plattorna stänger av sig ifall man inte har något som är magnetisk på dem det är det som ärgrejen! 😂

[Thiah]
12/11/16, 11:23 AM
#10

#8 vår piper bara till men startar inte när katterna går på spisen.

Upp till toppen
Annons: