Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

Bygga & Renovera Ekonomi & juridik Inredning och design Sommar & Sol och allt annat Teknik & Media Växter & Trädgård
Bygga & Renovera

Råd om induktionshäll

2016-11-25 16:36 #0 av: Sindri

Behöver råd och erfarenheter av induktionshällar.
Jag vill helst ha 70cm, möjligen 80cm, helst 5 kokzoner, men 4 går också.

Gillar egentligen vred bäst, men det är kanske svårare att hålla rent?

Det finns hällar som har en avlång rektangulär kokzon - kan man ställa 2 mindre kärl på en sån?

Inbyggnadsugnen jag vill ha är 60cm och den kommer ev. att sitta under hällen. Det ser väl Ok ut även om hällen är 70 eller 80 cm?

Berätta vad ni har, och positivt och negativt med den.

Anmäl
2016-11-25 18:06 #1 av: DesK

I mitt förra hus byggde jag in ugnen under en häll som var 65 cm bred och satte en 70 cm bred fläkt ovanför. Hällen hade touch-vred och två kokzoner som man kunde koppla ihop, med s k brofunktion. Jag trivdes mycket bra med det paketet. Nu har jag en golvspis med häll och vred och den är svårare att hålla ren runt vreden, men inte jättejobbig. Bild på förra köket nedan.

Désirée

Värdinna för Matlust, Husmorstips, Kost och Hörselskadade

Anmäl
2016-11-28 12:53 #2 av: helga21

Vi har touchzoner på vår häll uppe på hällen. Det är mycket lättare att hålla rent än vred jag lovar då det är vår tredje häll och vi haft vred tidigare på den första. Vi fick en låda till under hällen istället för vreden :)

Vi har fyra kokzoner två mindre en som är stor och en som är avlång men man kan använda enbart det runda i den ifall man inte sätter något på den avlånga delen.

Fördelen med induktionshällen är snabbheten gentemot en vanlig häll samt att  om katterna går upp på den så kan de inte sätta igång den då katter inte är magnetiska.

Ugnen är meningen att man ska ha i arbtetshöjd men vill du ha den under hällen så är det helt OK

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.