Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2706 ggr
Sindri
11/21/16, 11:33 AM

Matos från inbyggnadsugnar

Ni som har inbyggnadsugnar; hur är det med matoset? Jag har sett att ibland sitter de långt från hällen och fläkten. Om man är en stormatlagare, blir det med matos?

Annons:
DesK
11/21/16, 11:54 AM
#1

Det kan bli en hel del matos. Jag hade ugnen separat i en tidigare bostad, men tyckte inte att det var bra, så nu väljer jag att ha ugnen under spishällen, eller en golvspis med ugn.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[helga21]
11/21/16, 9:44 PM
#2

Nej inte här då vi  har fläkten bredvid ungen över hällen och har bra cirkulation runt ugnen och dessutom luftburen värme som gör att vi byter luft varannan timme.

Maria
11/22/16, 11:01 AM
#3

Jag var tvungen att googla. Jag hade ingen aning om vad en inbyggnadsugn var för något.😃

Jag hade nog valt bort en sådan ugn med tanke på placering.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
11/22/16, 11:29 AM
#4

Hmmmm…velar fortfarande fram och tillbaka….
Om jag skall ha en spis med två ugnar måste den vara svart och ha två breda ugnar så att man kan använda samma plåtar och galler till båda.

Tycker min gamla Husqvarna Regina är nåt av det snyggaste som gjorts bland standardspisar. Det finns ju mastodonter med mässingsdetaljer och sånt, men oftast med gaslågor, vilket jag är tveksam till.

Maria
11/22/16, 11:35 AM
#5

Vi har gasolspis men ugnen är elektrisk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
11/22/16, 11:37 AM
#6

#4 Gaslågor skulle jag undvika, jag har haft gas i omgångar och det blir väldigt mycket mer städande, plus att fläkten då måste sättas högre upp. Vanlig golvspis med en eller två ugnar och kanske induktionshäll är alla gånger bättre.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
oh-la
11/22/16, 3:17 PM
#7

Vi lagar mycket mat och använder inbyggnadsugn nästan dagligen. Den är i arbetshöjd typ två meter från fläkten. Har aldrig varit med om att det osar mer om den än om vanliga spisar och det luktar inte mer i lägenheten. För mig är det helt klart bättre än vanlig spis med ugn, har båda för tillfället. Inbyggd i bostadsrätten och spis med ugn i hyresrätten, och kommer tveklöst sätta in inbyggnadsugn när vi bygget huset. Att ha ugnen i arbetshöjd är värt allt.

Record
11/22/16, 4:36 PM
#8

#4 Sindri

Om du ser på din fina Regina-ugn finns det i överkanten ett insug för ugnen, detta skall sedan vara anslutet med en kanal till närliggande köksfläkt vilken drar ut matoset. 👍

Sindri
11/22/16, 6:07 PM
#9

Nej, jag har en ventil i upptill, baktill på spisen, där kommer det ut ånga från ugnen och det åker vidare till fläkten, men inte i en kanal.

Record
11/23/16, 9:14 PM
#10

På min Regina ugn sitter det en knapp i nederkanten som styr ett spjäll för utsläppet. 🤔

Sindri
11/23/16, 9:28 PM
#11

Pratar du om en inbyggnadsugn? Jag har en hel Regina-spis. Från 2003 tror jag.

Record
11/23/16, 9:45 PM
#12

Ja en grön inbyggnadsugn, från 1974, samt spishäll och fläkt som hörde till. Har du ugn med spis ovanför är det säkert annat.

Sindri
11/23/16, 10:15 PM
#13

1974??? Som funkar??? Visste inte ens att sånt fanns då! Varför är min så kass? Började krångla redan 2011 och då tyckte de på Husqvarna att vi skulle byta ut den - för den var ju så gammal.

Har hängt med ändå, men nu nu börjar ugnarna stänga av sig lite hipp som happ - lite jobbigt.

Har äntligen bestämt att göra om hela köket och det kändes självklart med inbyggnadsugnar, men nu är jag tveksam. Maken är "hysterisk" när det gäller matos.

Annons:
Record
11/24/16, 10:38 AM
#14

Funkar bra för mina behov, men automatiken (klockan o robotplattan) var en miss som du säger stänger av sig helt utan anledning.

Upp till toppen
Annons: