Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

Bygga & Renovera Ekonomi & juridik Inredning och design Sommar & Sol och allt annat Teknik & Media Växter & Trädgård
Bygga & Renovera

Matos från inbyggnadsugnar

2016-11-21 11:33 #0 av: Sindri

Ni som har inbyggnadsugnar; hur är det med matoset? Jag har sett att ibland sitter de långt från hällen och fläkten. Om man är en stormatlagare, blir det med matos?

Anmäl
2016-11-21 11:54 #1 av: DesK

Det kan bli en hel del matos. Jag hade ugnen separat i en tidigare bostad, men tyckte inte att det var bra, så nu väljer jag att ha ugnen under spishällen, eller en golvspis med ugn.

Désirée

Värdinna för Matlust, Husmorstips, Kost och Hörselskadade

Anmäl
2016-11-21 21:44 #2 av: helga21

Nej inte här då vi  har fläkten bredvid ungen över hällen och har bra cirkulation runt ugnen och dessutom luftburen värme som gör att vi byter luft varannan timme.

Anmäl
2016-11-22 11:01 #3 av: Maria

Jag var tvungen att googla. Jag hade ingen aning om vad en inbyggnadsugn var för något.Skrattar

Jag hade nog valt bort en sådan ugn med tanke på placering.

/Maria

Anmäl
2016-11-22 11:29 #4 av: Sindri

Hmmmm...velar fortfarande fram och tillbaka....
Om jag skall ha en spis med två ugnar måste den vara svart och ha två breda ugnar så att man kan använda samma plåtar och galler till båda.

Tycker min gamla Husqvarna Regina är nåt av det snyggaste som gjorts bland standardspisar. Det finns ju mastodonter med mässingsdetaljer och sånt, men oftast med gaslågor, vilket jag är tveksam till.

Anmäl
2016-11-22 11:35 #5 av: Maria

Vi har gasolspis men ugnen är elektrisk.

/Maria

Anmäl
2016-11-22 11:37 #6 av: DesK

#4 Gaslågor skulle jag undvika, jag har haft gas i omgångar och det blir väldigt mycket mer städande, plus att fläkten då måste sättas högre upp. Vanlig golvspis med en eller två ugnar och kanske induktionshäll är alla gånger bättre.

Désirée

Värdinna för Matlust, Husmorstips, Kost och Hörselskadade

Anmäl
2016-11-22 15:17 #7 av: oh-la

Vi lagar mycket mat och använder inbyggnadsugn nästan dagligen. Den är i arbetshöjd typ två meter från fläkten. Har aldrig varit med om att det osar mer om den än om vanliga spisar och det luktar inte mer i lägenheten. För mig är det helt klart bättre än vanlig spis med ugn, har båda för tillfället. Inbyggd i bostadsrätten och spis med ugn i hyresrätten, och kommer tveklöst sätta in inbyggnadsugn när vi bygget huset. Att ha ugnen i arbetshöjd är värt allt.

Anmäl
2016-11-22 16:36 #8 av: Record

#4 Sindri

Om du ser på din fina Regina-ugn finns det i överkanten ett insug för ugnen, detta skall sedan vara anslutet med en kanal till närliggande köksfläkt vilken drar ut matoset. Tummen upp

Anmäl
2016-11-22 18:07 #9 av: Sindri

Nej, jag har en ventil i upptill, baktill på spisen, där kommer det ut ånga från ugnen och det åker vidare till fläkten, men inte i en kanal.

Anmäl
2016-11-23 21:14 #10 av: Record

På min Regina ugn sitter det en knapp i nederkanten som styr ett spjäll för utsläppet. Funderar

Anmäl
2016-11-23 21:28 #11 av: Sindri

Pratar du om en inbyggnadsugn? Jag har en hel Regina-spis. Från 2003 tror jag.

Anmäl
2016-11-23 21:45 #12 av: Record

Ja en grön inbyggnadsugn, från 1974, samt spishäll och fläkt som hörde till. Har du ugn med spis ovanför är det säkert annat.

Anmäl
2016-11-23 22:15 #13 av: Sindri

1974??? Som funkar??? Visste inte ens att sånt fanns då! Varför är min så kass? Började krångla redan 2011 och då tyckte de på Husqvarna att vi skulle byta ut den - för den var ju så gammal.

Har hängt med ändå, men nu nu börjar ugnarna stänga av sig lite hipp som happ - lite jobbigt.

Har äntligen bestämt att göra om hela köket och det kändes självklart med inbyggnadsugnar, men nu är jag tveksam. Maken är "hysterisk" när det gäller matos.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.