Annons:
Etiketterproblemlösning-och-frågorvatten-värme-sanitet-ventilation
Läst 921 ggr
sofia1992
11/15/16, 11:43 AM

Lämna huset över vintern

Hej, Jag skall om ca en vecka flytta in hos min kille. Då kommer mitt hus stå tomt fram tills våren när jag lägger det till salu. Tidigare vintrar har jag värmt mitt hus med ved men nu vill jag inte lämna det helt kallt över vintern så jag tänkte värma det med el. Nu till min fråga; hur varmt bör jag ha inomhus under vintern för att huset skall " må bra" dvs minimera risken för fuktskador?

  • Redigerat 5/3/22, 9:29 AM av Niklas
Annons:
OlgaMaria
11/15/16, 12:03 PM
#1

Eventuellt har ditt försäkringsbolag en åsikt. Det kan vara så att du måste hålla en viss temperatur för att försäkringen ska gälla.

Verkar som det finns många olika åsikter i övrigt, från 5 till 15 grader. Beror mycket på hur huset är byggt och hur det är ventilerat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Katthemsmatten
11/15/16, 12:27 PM
#2

Det är väl också en fråga om det finns vatten kvar i rören och radiatorer. Finns det det krävs en högre temperatur än om det bara är en fråga om att hålla den värsta fukten borta. Sommarhus står ju ofta tomma under vintern och då måste man ta höjd för extrem kyla. Samma sak torde ju gälla ett permanentbonat hus tänker jag. Kolla med försäkringsbolaget!

Medarbetare Hittekatter iFokus

MagArne
11/16/16, 8:31 AM
#3

Har du vattenburen värme till elementen?
Största risken är nog att vattenledningen till elementen fryser sönder om det blir för kallt i huset. Även om du värmer huset till 5 grader kan det vara minusgrader nere vid golvet i vissa områden där vattenledningarna går. Kolla noga i förväg och öka värmen om det är för kallt.

Tappvattnet kan du enkelt tömma genom att stänga av huvudkranen och sedan öppna alla vattenkranar en stund. Se dock till att det inte är för kallt där vattnet kommer in i huset vid huvudkranen så det fryser sönder där.

Upp till toppen
Annons: