Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 952 ggr
Osha
2016-11-13 15:38

Bygga hus- nybörjare behöver hjälp!

Jag och min sambo har husbyggartankar och behöver svar på tusentals frågor känns det som. Än så länge är detta bara tankar och jag försöker ta reda på så mycket jag bara kan innan vi sätter nått i verket. Vi vill bygga nyckelfärdigt med totalentreprenad. Men vad är det vi behöver kunna/göra själva? Och i vilken ordning? Jag menar man vill ju inte köpa en tomt innan man vet om man får bygglov och så, hur går det till? Vatten, avlopp, el och sånt, hur gör man med sånt? Och när kan man veta vad allt ska kosta i slutändan utan att ha påbörjat något? Man vill ju inte heller lägga pengar på en tomt som man sen får höra att det kommer att bli för dyrt att bygga på.Känns ju verkligen som man måste veta allt innan man köper tomten!  Berätta gärna allt ni vet och som kan vara bra att tänka på, vi kan ingenting så inget är för löjligt för att berätta :)

Annons:
Niklas
2016-11-14 09:37
#1

Jag tror att ni kan få bra svar om ni talar med en husleverantör. De besvarar den sortens frågor hela tiden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

OlgaMaria
2016-11-15 12:18
#2

Om man köper nyckelfärdigt hus så ansvarar leverantören för alla dragningar för vatten, avlopp och el. Sen betalar man en anslutningsavgift till kommunen för vatten, avlopp och el. Ibland ingår det i tomtpriset, ibland inte. Om det ingår i tomtpriset så täcks alla övriga kostnader för detta i priset för husentreprenaden. Ofta när man köper tomt så ingår redan ett bygglov för vad som får byggas. Fråga kommunen eller den som säljer vad som ingår i tomtpriset och vad man får bygga där.

Sen tillkommer kostnad för lagfart. En hel del kostnader och arbete kan tillkomma för att göra i ordning tomten, anlägga garageuppfart, plantera häckar, bygga altan osv.

Ja, jag håller med om att man behöver ha en någorlunda färdig plan innan man köper en tomt. Be om offerter från husleverantörer, kolla med banken om ni får låna så mycket som behövs, kolla med husleverantören om det tänkta huset passar på den tänkta tomten. Sen köper ni tomten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: