Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 1738 ggr
[smalldreams]
2016-11-08 02:00

Äcklig fläkt

Hej, i min lägenhet finns en otroligt äcklig fläkt jag skulle rengöra filtret och lyfte bort det som skulle och där inne var ingrott smuts och hängde damm och annat äckel alltså inte bara i filtret utan även ovanför kan inte beskriva.

kan inte rengöra själv  jag kan inte förklara hur det ser ut eller hur jag tänker, kanske om jag tar bild bara. Grejen är att det antagligen droppar ner i maten vilket är vidrigt o borde det inte utgöra en viss brandrisk? 

jag bor i en hyreslägenhet kan jag felanmäla detta kanske kan dem hjälpa mig fixa eller byta ut fläkt elr dylikt om det är möjligt?

Annons:
Inkanyezi
2016-11-08 06:35
#1

Det handlar ju om en vanlig underhållsåtgärd som ska göras regelbundet, så felanmälan är knappast aktuellt. Det är inte ett fel att det blir smutsigt i röret från fläkten, eller att filtret geggar igen. Däremot är det ju fel att inte göra rent tillräckligt ofta eller väl, för att slippa den där smutsen.

De flesta köksfläktar har ett filter av aluminium, som kan köras i diskmaskin, men man kan också göra rent det i diskhon. Hög temperatur gör det lättare att tvätta bort fettet. Själva ventilationskanalen kommer man inte åt mycket av nerifrån, och i värsta fall får man ta isär rören för att göra ren dem, men om det inte är väldigt mycket smuts som sitter där kan man låta det vara. Om det är fett, som droppar tillbaka, måste man nog rengöra de närmaste rören ordentligt också.

Om man rengör filtret emellanåt brukar det inte bli mycket smuts. Hur man lagar mat påverkar också nedsmutsningen ganska mycket. Det kan vara bra att ta bort filtret och göra rent om man har stekt så att det stänker, men det är i stort sett det enda som får filtret igengeggat med fett.

Farwuq
2016-11-08 06:43
#2

Jag hade ett liknade problem en gång i tiden. Filtret var av något syntetmaterial, jag bara sköljde och rengjorde det för hand i vasken. Efter något år fick jag gå och köpa ett nytt, det var inte dyrt och allt var lätt att underhålla utan att blanda in någon "utifrån".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Devya]
2016-11-08 06:57
#3

Har du nyligen flyttat in så kan du väl göra en felanmälan men annars måste du nog göra det själv faktiskt.

Maria
2016-11-08 09:23
#4

Jag har också svårt för att tänka mig att rengöring är en fråga för fastighetsägare. Precis som Devya skriver så kan möjligtvis tidigare boende ha brustit i sitt städande men annars får du nog hålla för näsan och göra en städning😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Inkanyezi
2016-11-08 15:31
#5

Om fläkten utöver eventuellt aluminium- eller fiberfilter har ett kolfilter, så måste det bytas ut, eftersom det har begränsad livslängd. Samma gäller om det är ett svårt nedsmutsat filter av plast. Man får tag på filtren på samma ställen som man kan köpa köksfläkt. Det hänger på märke och modell vilket filter man ska ha.

[smalldreams]
2016-11-10 00:06
#6

Flyttade in här nyligen skulle rengöra fläkten och då såg jag hur smutsig den var det är så pass smutsigt att det inte går att rengöra själv TROR JAG går inte ens att gnugga bort vet inte hur jag ska förklara det. Tror man måste byta ut något kanske som du #5 säger vet att det är viktigt att hålla rent fläkten och jag har alltid gjort de i lägenheter där de finns.Det är inte själva filtret som man kan ta loss och diska utan det är bakom kan ta ett foto om någon vill se vad jag menar?Tror dock jag kan felanmäla detta och få hjälp av hyresvärden men får se kan ju bara ringa o testa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: