Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1529 ggr
Honestyisdead
10/25/16, 12:26 AM

"Trygghetscertifiera"

På mitt område håller hyresvärden på med något den kallar "trygghetscertifiering". Det innebär bättre belysning i trappor,  vindar, källare,  portar och på gårdarna. Att vi fått låsta portar och nyckelbricka, bättre galler i förråd och nya nycklar till källare och förråd. Hyran höjs med 250kr.

Hyreshöjningen känns ganska stor eftersom hyran höjs lite varje år, men eftersom majoriteten av oss boende tydligen röstade för detta så får man ju ta det. 

Hyresvärden har pratat så gott om det. Tyvärr har vi som hittills (dom tar ett hus i taget och här finns över 20 st) fått nya nycklar till källare och vind märkt att vi inte kommer in till delarna av källarna var vi har våra förråd 😂

Samma sak i "alla" fyra hus. Nycklarna fungerar till övriga källarutrymmen,  men ingen kommer åt sina förråd. Det märkliga är att tex jag kommer in i granntrappens förråddel i källaren eftersom jag går genom den för att komma till tvättstugan. 

Nu undrar jag om någon här kan gissa om hyresvärden måste göra nya nycklar eller dom kan ändra i låsen? Nycklarna har någon typ av chip, men det används inte till källaren.

Annons:
Niklas
10/25/16, 11:26 AM
#1

Jag gissar att nycklarna är programmerade så att de kan rätta till det direkt om de får veta vad som är fel.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
10/25/16, 12:11 PM
#2

Fast det finns ingen avläsare på den dörren. Det finns bara på dörren till tvättstugan.

Niklas
10/25/16, 12:18 PM
#3

Ofta sitter det i själva låset.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
10/25/16, 12:23 PM
#4

Chipet sitter ovanför nyckeln i delen man håller i. Och känns ju märkligt om dom gjorde avläsaren synlig i bara en dörr. Där håller man nyckeln mot avläsaren.

Och om det vore så enkelt tycker man att det borde ha åtgärdats nu efter en månad?

Niklas
10/25/16, 12:27 PM
#5

Det kan man tycka. Då kanske det är så att de måste göra nya och byta ut nycklarna, men det låter lite omodernt. Om en enda nyckel kommer bort måste de väl byta lås och nycklar för alla hyresgäster. Dyrt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
10/25/16, 10:50 PM
#6

Nu väntar jag på att företaget som.har hand om programeringen av nycklar ska kontakta mig.  :)

Annons:
Åsa S
10/26/16, 8:14 AM
#7

Gäller ju att de har upphandlat sånt som service då med. Här funderar föreningen på elektroniska lås i tvättstugan. Min man fick läsa igenom offrterna de begärt och där ingick enbart låsten (det var dyrt) men någon service fanns inte med i offerten (min man trodde de tänkt han skulle göra det gratis eller så hade de inte förstått att sevice måste man ha och att det är det som kommer kosta en hel del). +Han ifrågasatte att de inte förankrat detta hos medlemmarna vilket ledde till att min man avgick ur styrelsen. Vill själv inte ha elektroniska lås de slutar ju fungera ibland ite ens den statliga myndighet min man jobbar på kan ju ha elektroniska lås som funkar bra och de har en jättestor IT avdelning til hands men ändå kan dethända det finns hela dagar folk inte kommer in till sitt jobb utan nån måste släppa in folk när de ringer och vill in.

Honestyisdead
10/26/16, 10:17 AM
#8

#7 Har haft elektronisk/datorlås i 4 år utan problem och föredrar det framför vanligt system som man låser fast en bricka.

Maria
10/27/16, 6:42 PM
#9

Jag har också goda erfarenheter av elektroniska lås och hoppas att det löser sig så ni kommer in i era förråd.

Du får uppdatera oss.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
10/27/16, 7:02 PM
#10

Maria det ska jag göra. Men vem vet hur lång tid det tar innan dom tar kontakt med mig. Min erfarenhet säger mig att det kan dröja 😁

Maria
10/27/16, 7:04 PM
#11

Aj då.

Är det inte fastighetsägaren som ska hålla i kontakten med företaget som installera och programmerar brickorna?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
10/27/16, 7:10 PM
#12

Jo det är dom som ska ringa företaget som har hand om nyckelsystemet och det företaget ska sedan kontakta mig för att hjälpa mig.

Maria
10/27/16, 7:11 PM
#13

Aha

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
11/17/16, 12:58 AM
#14

Nu kommer jag in till mitt förråd :)

Men nya låsen och nyklarna fungerar dåligt. Ofta verkar dom inte läsa av varandra och man får stå och sätta in och ta ut nyckeln i flera minuter innan det till slut går att låsa upp.

Tvättade i måndags och när jag skulle hämta tvätten blev jag nervös.  Höll på i nästan 10 minuter. Då förstod jag varför folk har börjat ställa upp dörren till tvättstugan. 

Det var bättre förr ;)

Upp till toppen
Annons: