Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 2419 ggr
ilenna90
2016-10-20 17:43

hur skrämma bort möss?

visste inte vart tråden passade bäst - kändes som att dom på mus-ifokus kanske skulle ta illa upp. 

vi har fått in flera möss i huset och även om vi fångat några i fällor så blir vi inte av med alla utan antingen kommer det in fler, eller så har dom förökat sig (vilket är min största skräck när det gäller dessa vidriga djur.) vi har också råttskrämmare som skickar ut ultraljudsvågor, men förutom att dessa inte funkar överhuvudtaget så tar ju inte ljudet sig in i väggarna och det är även där dom springer. 
jag läste om råttskrämmare som skulle skicka ut elektromagnetiska vågor längs elledningarna och tyckte att det lät bra, men hittade därefter information om att detta inte alls stämmer utan att det är rent 'lurendrejeri'. 

har ni några tips på vad som kan funka? det är ju tyvärr omöjligt att kunna täppa igen varenda litet hål i en hel villa. men känns ju som att det är i väggarna man måste komma åt dom. just nu har jag ångest i princip hela tiden och kan knappt sova längre för att jag mår så dåligt över det här - så skulle verkligen uppskatta tips!

Annons:
tlover
2016-10-20 17:50
#1

Katt? Eller är ni allergiska? Har ni ingen egen kan ni kanske vara kattvakt en tid

När det gäller hålen ska visst aluminiumfolie eller stålull/svinto funka bäst mot möss men som du säger så är det ju omöjligt att täppa igen alla hål jag tänker mest om ni märker av något hål som ni vet används

Musskrämmare och liknande fungerar inte alls enligt min erfarenhet. Det ska finnas någon växt dom avskyr lukten av men vilken kan jag inte komma på nu

l'm back

beem
2016-10-20 17:51
#2

Sorg är kärlek som blivit hemlös

tlover
2016-10-20 17:54
#3

Det var en såndär 50KVM vi hade som inte funkade ett dugg (hittade mös just under den).

Sorkskämmarna är ju också ett skämt men OT

l'm back

ilenna90
2016-10-20 17:55
#4

#1 jobbigt nog har jag kattfobi haha :( men ja nu är det på den gränsen att jag frågat om någon vill låna ut en katt - men känner tyvärr inte många med katt heller. och som tillfällig lösning skulle kanske inte det heller funka eftersom ju en katt inte heller kan komma åt dom i väggarna. 

tack för tipset med svinto i alla fall. men nej vi har tyvärr inte kunnat lokalisera exakt vart dom tar sig in. hör dom mestadels längs elledningarna i väggen på kvällarna, men även i övriga rum och ute på golvet. 

nej dom verkar tyvärr helt värdelösa. trodde dom funkade perfekt första året eftersom vi bara hade en enda mus den hösten, men nu när vi till och med har två musskrämmare känns det snarare som att dom lockar in kräken -.- 
enris har jag hört nånting om att folk brukar lägga i bilar där dom inte vill att möss ska ta sig in och förstöra, kan det har varit den du tänkte på?

JMW
2016-10-20 17:55
#5

Vi har möss på vinden som jag emellanåt hör i väggarna. Anticimex har varit här och ställt dit små lådor med gift. Det är något nytt gift som är otroligt effektivt och snabbt. Har funkat kanon här.

ilenna90
2016-10-20 17:55
#6

#2 #3 verkar mest vara slumpen som avgör om man får in möss eller inte, och att det inte är tack vare dessa skrämmare :/ 
jag har den där 80kvm, och den funkar som sagt inte heller.

Annons:
ilenna90
2016-10-20 17:59
#7

#5 åh det lät ju jättebra! har känt att anticimex är enda alternativet kvar men trodde att dom bara la ut vanligt råttgift som vi själva gör (och som dom äter av men uppenbarligen inte verkar påverkas av..) 
får jag fråga hur mycket det kostar att ta hem anticimex för något sånt?

tlover
2016-10-20 18:09
#8

Det är inte En jag tänkte på men kanske värt att test, det är någon ört men vilken minns jag inte

l'm back

JMW
2016-10-20 18:23
#9

#7 Det kostar inget för oss då de har avtal med Länsförsäkringar där vi har vårt hus försäkrat. Kolla med ditt försäkringsbolag.

"Vanligt" råttgift går ju inte att köpa längre. Det som användes tidigare innehöll varfarin vilket gjorde att de dog "långsamt". Det nya är alfakloralos (tror jag det hette) och det är snabbt. Vi plockade döda möss i kringområdet där lådan fanns. De hann aldrig in i väggarna för att dö. En gång låg det faktiskt en död mus i lådan. Den hann inte ens ut…

[Forest]
2016-10-24 13:41
#10

När vi bodde i hus på landet och hade katter så fick vi in möss. Möss går inte i skåpen där är inte kattern. Vart kommer mössen in? Vi fick in dom under diskbänken då tog vi svinto+fogskum och täta runt alla rör/avlopp vips så kom inga mer in detta år, vi flytta så vet inte om dom uteblev nästa vinter :P 

Vad man kan göra är lägga ut gift och fällor, kolla fällor dagligen och även att giftet inte tar slut.

[tk1971]
2016-10-24 14:14
#11

Vi har flyttat till ett litet hus och jag har haft mina misstankar om möss även om jag inte sett några, så jag köpte några traditionella fällor och placerade på vinden och i källaren. På ett par veckor har jag fångat tre möss på vinden. Jag agnar dem med choklad, fick tips om att de gillar det och det verkar stämma. Ja, vad göra? Katt kan vi inte skaffa, hunden tål dem inte. Vi har If:s stora villaförsäkring, måste kolla vad de har för villkor gällande möss.

ilenna90
2016-10-24 14:20
#12

#11 vi har agnat dom med salami och det verkar också ha funkat. kräken verkar äta det mesta ;) 

trodde vi hade blivit av med den sista i fällan, men redan dagen efter hade vi en ny - som fortfarande verkar vara kvar. blir verkligen gråtfärdig av det här :( 
vi tar ju dom flesta i fällor så småningom, och dom verkar äta av giftet, men det spelar liksom ingen roll när det bara verkar komma fler hela tiden. så jag är ju rädd att det faktiskt är ett råttbo. men konstigt nog verkar dom röra sig en och en, eftersom vi aldrig fångat fler under samma period - utan när vi fått tag i en börjar nästa springa -.- 
vi har täppt igen dom hålen vi hittat nu så att dom inte ska kunna ta sig ut på golvet, men problemet är väl att dom fortfarande kommer kunna ta sig in i väggarna utifrån. har fällor på vinden också, så förhoppningsvis kan dom fångas där, men tycker verkligen det är fruktansvärt att höra dom i väggar och tak :( :(

[tk1971]
2016-10-24 15:07
#13

Nu har jag chattat med If. De säger att ohyreutrotning ingår i försäkringen, ingen självrisk. Är det verkligen helt gratis? Tar inte Anticimex nåt för att de kommer ut? Nu tror jag faktiskt att jag ska kontakta Anticimex och höra hur det egentligen funkar och vilket medel de placerar ut. Måste ju tänka på hundens säkerhet också.

Annons:
[Forest]
2016-10-24 15:50
#14

Kan varmt rek denna typ av musfälla http://www.icahemma.se/musfallan-mjolner-p-10658.aspx?utm_source=klikki&utm_medium=cpc&utm_campaign=klikki&gclid=Cj0KEQjw4rbABRD_gfPA2-uQqroBEiQA58MNdI7RvWFMr81zsFQUiUsIKRl-vyz5Qqt5aAdk6XR4KesaAlgN8P8HAQ

Chocklad är det dom flesta även anticimex rek att man sätter som muta i fällan, snickers funkar kanon i stallet det fastna dom får inte bort godisbiten så lätt😉

ilenna90
2016-10-24 15:57
#15

#14 tack för tipset! :) 
och ja det är sant, snickers kletar väl fast bättre ;D

JMW
2016-10-24 16:54
#16

#13 Det stämmer, Anticimex tar inte betalt för att komma ut. Man får ringa dem och boka in en tid. De lägger inte ut sitt gift (Alfakloralos) där djur kan komma åt. Därför har vi våra stationer på vind och i matkällare. Förr hade vi lådor ute under trappan men det är inte tillåtet med det gift de använder idag.

[tk1971]
2016-10-24 16:59
#17

#16: Anticimex meddelade att de lagt upp ett ärende åt oss och att en tekniker ska komma ut till oss inom 1-2 veckor - utan kostnad. Det låter ju utmärkt : )

ilenna90
2016-10-24 17:49
#18

#17 oj var bra!! då ska jag verkligen kolla upp om trygghansa har samma 'service'. 

du får gärna berätta hur det gick med anticimex sen också :)

Wellcraft
2016-10-26 10:36
#19

Nu såg jag att det löst sig, men vill bara påpeka att hund är underskattat.
Jag känner en hund som med glädje skulle plocka möss och inte ge sig förrän alla var döda. 
Råttjagande hundar jagar mer effektivt än katter, eftersom katter bara jagar när de själva känner för det och sällan är effektiva i dödandet, så jagar hunden så länge den hör eller känner lukten av t.ex. råttor, dessa hundar biter även fort för att döda i ett bett, istället för att leka med byten.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ilenna90
2016-10-26 12:57
#20

#19 vi har hundallergiker i familjen så det funkar tyvärr inte :( annars skulle jag vilja ha hund av massa anledningar! :) 
men ja det lät ju helt klart mer effektivt!

Annons:
[tk1971]
2016-10-27 08:35
#21

Usch… var uppe på vinden nu på morgonen och där låg ytterligare en död mus i fällan. Det är inte roligt att plocka bort dem.

[tk1971]
2016-10-27 09:04
#22

Oj, det var snabba ryck… Anticimex var just här och placerade ut två giftdosor på vinden. Teknikern trodde inte att vi har några i källaren så där placerade hon inte ut nåt. Så nu får vi se.

ilenna90
2016-10-27 10:48
#23

Oj vad bra att dom kom så snabbt! Hoppas dom får bort dom sista mössen.

Upp till toppen
Annons: