Annons:
Etikettövrigt
Läst 9790 ggr
[gulapelsin]
2016-10-19 21:32

Larver i köket, hjälp.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snälla hjälp mig, dessa vidriga larver finns i mitt kök.

Jag har flyttat in här för några månader sedan och allt var i dåligt skick och INTE noggrant flyttstädat vidrigt på sina ställen har försökt göra det bästa men vissa saker är så ingrott, iallafall har sett dessa larver då och då men just i köket ser dem dock inte ofta. Kan någon förklara vad dessa larver är för något och om dem på något sätt kan förstöra något eller dylikt? vore snällt om ni inte behövde 'skrämma' upp mig då jag har ocd 😐 

vill bli av med dem, har rengjort mycket där omkring!

Annons:
Aleya
2016-10-19 21:42
#1

du borde kontakta hyresvärden istället.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
2016-10-19 21:51
#2

Hur många har du sett totalt sett tror du? (Antar att du tar bort de du sett också) Jag har sett sådana hos oss också men inte alls många. Tror inte det är något att bry sig om så länge du inte ser dem varje dag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Evisen
2016-10-19 21:51
#3

Ser ut som skalet efter en pälsängrar . https://www.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/palsangrar/

De kan komma in via ventiler öppna fönster osv även om man skulle ha kliniskt rent hemma.

Pälsängrar ger sig på kläder.

Så gör som Aleya skrev: Ta kontakt med hyresvärden och hör med dem om de har avtal med någon saneringsfirma.

[tk1971]
2016-10-19 22:19
#4

Vi fick in larver när vi köpte fågelmat i lösvikt. Därifrån spred de sig till köket, och särskilt skafferiet. De verkade särskilt gilla mandel och nötter, men även andra förpackningar som var öppna. Vi slängde förstås allt och rengjorde ordentligt, men några klarade sig och när de blivit lite större gav de sig ut på vandring. Då hittade vi dem plötsligt i taket i köket och i vardagsrummet. Jag tror de skulle förpuppa sig. Det jag kan råda dig till är att, om du bor i hyresrätt, kontakta hyresvärden omedelbart. De ska ha avtal med Anticimex eller liknande. Bor du i egen bostad bör du kontakta Anticimex själv. För det är mycket svårt att själv städa bort ett sånt här problem, om det väl fått fäste. Vi gjorde det, men det tog lång tid.

[gulapelsin]
2016-10-19 22:25
#5

#1 Självklart kan jag kontakta hyresvärden men jag tänkte om någon visste vad det var för något och kunde ge tips det är väl det som är så fint med forum 😐

#2 Sett dem typ 5 gånger allt som allt vid helt olika tillfällen under dem månader jag bott här, vart ser du dina? vet du hur dem kom fram?

#3 Ok kan man få bort dem via en saneringsfirma? men antar att det ska ha gått ganska långt innan man får hem en sån ? brukar det kosta? eller så KANSKE hyresvärden kan hjälpa om problemet anses så stort.

#4 Tack för tips.

Aleya
2016-10-19 22:32
#6

#5 om du har ohyra så är det hyresvärden som ska kontaktas och om jag minns rätt tar dom kontakt med Anticimex och det ska nog du inte behöva betala för. Gör mig är det svårare att bedöma larver. Men vet att på Anticimex hemsida kan du kolla vad det kan vara.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Maria
2016-10-19 22:38
#7

Jag tycker också det ser ut som skal från pälsänger. De går att städa bort men samtidigt svårt att skydda sig ifrån då de kommer in utifrån.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[gulapelsin]
2016-10-19 22:48
#8

#6 Ok antar att eftersom pälsänglar e ganska vanligt att dem inte alltid gör något åt saken om man inte har stora problem? har iaf hört om andra som inte fått hjälp. Ska kolla upp det som sagt.

#7 Ok! jag hade själv gissat på det

Sindri
2016-10-19 23:33
#9

Pälsängrar äter på kläder, speciellt i ylle, så du skall absolut försöka få bort dem, förutom att det är obehagligt att ha dem i maten.

Larverna utvecklas till en liten skalbagge som har två ljusa prickar på ryggen. De gillar inte att man dammsuger och rör om bland kläderna.

Ett tips är att skaffa block av cederträ som man lägger bland kläderna. Man kan också köpa kamferolja och stänka på blocken. Det luktar starkt och det tycker pälsängrar inte om.

Ta ut och skaka allt i garderober och lådor, dammsug innan du lägger tillbaka.

[gulapelsin]
2016-10-19 23:41
#10

#9 Självklart vill jag bli av med dem! det är ju det jag sagt hela tiden men kan inte göra så mycket förutom att städa och sen ringa hyresvärden. Har aldrig sett någon skalbagge ännu.  Har aldrig sett en pälsängel någon annan stans än köket och har gjort storstädning flera gånger utan resultat men har tänkt på att skaffa block av cederträ och lägga bland kläderna, har för mig att man till och med kunde använda pennor gjorda av ceder? fanns det fler grejer? . Men det är väldigt sällan dem syns, dem kan komma in i matvaror som står i skafferiet menar du när du säger att de är obehagligt att få dem i maten?

Ber om ursäkt om jag verkar dryg eller så har väldigt tvångsmässiga upprepande tankar kring sånt här 😐

Sindri
2016-10-19 23:50
#11

Märker att du är väldigt uppstressad över det här, men hela världen är det ju inte.

Ring hyresvärden och berätta att du hittat pälsängrar (inte änglar) i lägenheten och att de kom från förre hyresgästen. Det är inte så ovanligt, men synd om de hinner förstöra några kläder för dig.

Du kan använda vad som helst som är gjort av ceder eller annat träslag som luktar starkt.

Ja, de kan komma in bland matvaror också. Det du kan göra är att gå igenom skåpen, torka hyllor, lägga in torrvaror i täta plastpåsar etc.

Det går att bli av med dem, lite tålamod bara.

Aleya
2016-10-19 23:53
#12

#10 vi har ju som gett dig råden om hur du ska lösa detta. Vi kan ju som inte fixa tankarna du får kring detta tyvärr. Sen är pälsänängrar inget ovanligt. Vissa märker inte ens av att dom finns där.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[gulapelsin]
2016-10-20 11:46
#13

#12 Jag har aldrig bett någon lösa detta åt mig? ärligt talat jag märker att du stör dig på mig eller kanske inbillar mig? jag uttrycker mig på ett forum och säger också hur jag känner då jag ändå startat tråden. Jag har också sagt att jag kommer lösa detta på egen hand men jag kan väl fortfarande skriva hur jag känner.  Har sett dig hålla på såhär i många trådar..

#11 Nä det är inte hela världen men som sagt hakar jag lätt upp mig på saker och ting - men strunta i det de är inte relevant. Jag har redan sagt att jag ska ringa hyresvärden, inga kläder jag hittat har hål i sig ännu  som tur är.

Annons:
[gulapelsin]
2016-10-20 11:47
#14

Och sen tänkte jag bara säga att jag tycker mig ha fått svar på allt i denna tråden nu så om någon sajtvärd/medarbetare vill kan dem låsa tråden, annars kan den få ligga kvar 😉

Aleya
2016-10-20 12:18
#15

#13 det är snarare att du nästan kräver ett svar som inte finns och blir irriterad över svaren. Jag kan förstå att det är jobbigt och ha tankar och ohyra. Men börja med Anticimex. Det är lättast.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[minviktresa]
2016-10-20 20:27
#16

#15 På vilket sätt kräver ett svar som inte finns? Vad vill jag ha för svar tycker du? de är svårt att tolka varandra över internet. Jag höll bara liv i diskussionen genom att ställa flera frågor och också uttrycka min oro vilket jag tycker är skönt att göra på forum då man kan tala ganska fritt här. Irriterad har jag väl inte blivit läs om alla kommentarerna igen gärna, och dessutom sa jag tydligt i en av mina sista kommentarer att jag bad om ursäkt om jag verkade dryg eftersom jag har det ganska jobbigt med mina tankar, jag bad aldrig om någon hjälp med mina tankar utan jag uttryckte dem. 

Raderar nu mitt iFokus konto för gott här, var på gulapelsin innan.

Ärligt talat detta gäller inte bara dig men iFokus i allmänhet dem flesta är guldstjärnor, men sen finns det så många som kommer in i trådar bara för att hitta saker att klaga på. Försök att hitta det fina istället? menar inte bara specifikt i denna tråden utan överlag. Du har såklart inte bara kommenterat "dåligt" och detta är inte ett specifikt angrepp mot dig.

Är bara trött på det, kommer inte läsa fler kommentarer efter detta då jag raderar mitt konto.

Ha det bra😎

Upp till toppen
Annons: