Annons:
Etikettstädning-tvätt-rengöring
Läst 2585 ggr
[gulapelsin]
2016-10-09 14:18

Äcklig tvättstuga? era erfarenheter?

Ni som tvättar i gemensam tvättstuga har ni vart med om något ni upplever äckligt?

idag när jag skulle tvätta så var det extra smutsigt och låg högar av päls i tvättmaskinen lyckades inte ens få bort allt för det var så mycket men man "tävlar" ju om tvättiderna så var tvungen och tvätta nu ändå, känns liksom inte bra.

  • Redigerat 2022-05-03 09:19 av Niklas
Annons:
Honestyisdead
2016-10-09 14:21
#1

Då måste du kontakta hyresvärden.  Det är inte ok.

Em_
2016-10-09 14:27
#2

Värsta jag har hittat var när någon glömt sin tvätt och det satt kvar bindor i trosorna. På ett ställe jag bodde var det alltid mögel i tvättmedelsfacken. Där jag bor nu kan man boka en extra maskin till mattor och hundfilt och liknande, väldigt smidigt. På ett annat ställe var ett par maskiner avsedda för allergiker så i de fick man inte tvätta håriga saker.


[gulapelsin]
2016-10-09 15:45
#3

Mm det är inte det enda äckliga det brukar vara grus och annat kul i både torktumlare och tvättmaskin kvar, även hittat gamla tuggummin o mycket mer. Ibland undrar jag om det ens blir rent? kanske bara blir äckligare? hur kan man få det och kännas bättre, kanske rengöra lite med ättika eller något annat rengöringsmedel innan man sätter in sin tvätt? vet inte vad man kan göra.

#1 Jag vet inte vem det är som gjort detta någon som var lat antagligen, äger ju själv hund men blir aldrig sådär hårigt fattar inte hur så stora klumpar med päls kunde ligga där i.

Honestyisdead
2016-10-09 16:29
#4

#3 Det ska anmälas till hyresvärden ändå. Och du kan se själv vem som tvättar innan dig om ni har manuellt bricksystem. Är det datoriserat kan hyresvärden se.

[loveisall]
2016-10-10 09:41
#5

Ja, någon hade tvättat kissiga kläder tror jag för  mina kläder luktade kiss efter min tvätt 🤢 Äckligt.  Fick ju rengöra maskin och tvätta om.

I övrigt så är dom boende dåliga på städa efter sig och det känns som om jag är den enda som gör det, men ibland har jag lust att strunta i det, för jag gör ju det bara enkelt för dom och så får jag återkomma till en skitig tvättstuga.

[gulapelsin]
2016-10-10 09:56
#6

Men kan man rengöra maskinerna innan användning så dem inte känns lika äckliga finns det något desinfekterande/bakteriedödande eller något? känns som ibland som denna gång då man fick ta bort en hög med päls att man inte vet vad för äckel som tvättas med ens tvätt såå..

#5 Mm allt möjligt tvättas ju innan även folk som tvättar såna där tygblöjor som är ner bajsade har jag hört

#4 tror det är datoriserat, vad gör hyresvärden då eventuellt?

Annons:
Honestyisdead
2016-10-10 13:43
#7

Förhoppningsvis noterar vem som tvättat innan.  Men du bör ringa när du är i tvättstugan så du kan visa hur det ser ut.

Tarotstollan
2016-10-10 21:44
#8

Eftersom jag har katter så kör jag alltid ett extra avkortat pass efter jag tvättat klart, på det viset försvinner det mesta av eventuella katthår i maskinen.
Det äckligaste jag varit med om var ju egentligen inte äckligt bara konstigt. Någon hade använt rosparfymerad handkräm till sköljmedel och det var fullt med handkräm  i facket.
Jag stod och torkade bort handkräm jättelänge, innan jag kunde börja tvätta. Kollar alltid trumman och facken innan jag börjar tvätta.
Värst var det väl för henne som tvättat före mig och hon är allergiker och använder inte sköljmedel och hade inte märkt något, utan jag fick påpeka detta för henne när hon kom ner och skulle hämta sin torra tvätt. När vi öppnade torkrummet så stank hennes tvätt av rosdoft!
Antar att hon fick tvätta om allt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[gulapelsin]
2016-10-10 22:05
#9

#8 Ja jag har hundar men detta var inte bara lite päls utan högar av torr päls, fattar inte ens hur det hamnat där riktig men aja :)

Men va varför använda handkräm som sköljmedel?

Tarotstollan
2016-10-10 22:15
#10

#9. De ville väl att tvätten skulle lukta gott. Problemet var ju att det är ju så fett och kallvatten löste ju inte upp det, utan det mesta var ju kvar i facket.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[gulapelsin]
2016-10-10 22:22
#11

#10 Det är bättre om dem använder sköljmedel då det luktar ju gott det med :)

Tarotstollan
2016-10-10 22:24
#12

#11. Jo, det vet de nog men den var väl slut.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[gulapelsin]
2016-10-11 01:55
#13

#12 ok jag hade aldrig kommit på tanken att använda tvål av något slag eftersom jag hade tänkt att det eventuellt hade svårt att lösas upp och kanske inte hade någon funktion, men ja man lär sig av sina misstag:)

Annons:
[tk1971]
2016-10-12 11:13
#14

Ja, det där med gemensam tvättstuga har jag alltid tyckt är lite äckligt. Man lägger sina egna kläder där andra tvättat sina gamla kalsingar och strumpor. Det känns så slött om nån inte orkar ta bort luddet från tumlaren, eller borstat ihop luddet från golvet i torkrummet. Nu bor jag i eget hus med egen tvättstuga, där jag får ha det precis som jag vill 🙂

[Forest]
2016-10-18 08:51
#15

Oja allt för ofta hände detta i tidigare lägenhet, vidrig tvättstuga som man knappt kunde städa av golven på. Till detta fanns det lata tvättare som inte gjorde rent eftersig vare sig golv o maskiner. Ofta stända man innan man tvätta o avsluta med städa igen. Detta anmäldes till hyresvärden som inte gjorde något ot detta mer än sätta upp nya lappar på reglerna. Hyrestgästföreningen kopplades in och inget hände…

[gulapelsin]
2016-10-18 11:02
#16

#15 Ja och tvättstugan jag tvättar i är redan smutsig så det är svårt att göra rent efter sig eftersom det är smuts som varit där länge  och dem som är riktigt lata hjälper inte situationen, nu har det vart ok några gånger det är inte alltid jag tycker det är genomvidrigt att tvätta i gemensam tvättstuga allt tvättas ju och dem spolas ju innan och efter av tvättprogrammet det som läggs i torktumlaren är ju rent eller ska vara det.  Men skulle föredra egen alla gånger, bor i en 1a och har ingen plats eller pengar till det 😐 min mamma använder en gemensam tvättstuga som är superfräsch så det beror väl på vart man bor och vilken tvättstuga man fått 'turen' att använda.

Underbarn
2016-10-30 22:21
#17

Nope.. våran tvättstuga (bostadsrätt) är nyrenoverad och aldrig upplevt något äckligt eller ofräscht. Finns mycket tider här så jag kan gå och boka samma dag eller dagen före utan problem. Kan tvätta flera gånger i veckan om det behövs. Något jag tycker är lite äckligt om man ska vara noga, är att man rengör golvmoppar i maskinerna (sett städerskan/hon som rengör trappuppgångarna) göra detta. Men är ju ingenting man kan säga ifrån på. Jag slänger och köper nytt eller rengör dom i hink med klorin!

Underbarn
2016-10-30 22:25
#18

Kan berätta att för stackars pensionärer som låter hemtjänsten ta med sin tvätt och tvätta i hemtjänstens lokaler är det synd om som inte vet hur det sköts heller. DET är vidrigt. Så mycket avföring och kiss som (utan att först blötläggas eller sköljas före) körs i maskinerna från mängder av olika människor. En gång hade de tumlat tvätt som inte riktigt var rent, den lukten från torkad varm avföring spred sig i heeela hallen utanför… fy fan.

Lona
2016-11-04 23:02
#19

Jo, äckliga tvättstugor har jag råkat ut för. Förutom att det var så skitigt på golvet så att man var tvungen att tvätta om kläderna om man tappade dem så var maskinerna nästan alltid trasiga. Hade man otur pajade de mitt i en tvätt - och där stod man med en hög genomblöta kläder med tvättmedel i… Tvättstugan gick inte att låsa så rätt som det var hade någon (i bästa fall) lämpat ur ens tvätt och lagt i sin egen fast det inte var deras tvättid. I sämsta fall var tvätten puts väck. Det värsta var dock de stora torkskåpen. Eftersom varken porten eller tvättstugan var låsta så låg det alltsomoftast uteliggare i skåpen Oo ! Det var inte direkt så att man gick ner i tvättstugan på kvällen, eller ensam ens mitt på dagen… Det här låter förmodligen som ett skämt och nu efteråt kan jag inte fatta att vi bodde kvar i två och ett halvt år, det var liksom inte bara tvättstugan som strulade i det bostadsområdet. Jisses, att vi stod ut - fast numera är det ganska många roliga historier från den tiden ;-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2016-11-05 12:27
#20

Jag har bott i hyreshus i många år av mitt liv men faktiskt inte träffat på något större avvikande än dåligt rengjorda maskiner och golv tack och lov.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Agafia
2016-11-06 04:24
#21

Jag har tvättat i tvättstugor " som Gud glömt " och i välskötta . Slutade med att jag köpt en toppmatad som står i badrummet .

Carrosh
2016-11-18 17:00
#22

#4 Hos oss säger de att de inte får gå in och titta vem som tvättat för att "datainspektionen säger nej", att det är olagligt/otillåtet på något vis.

Hos oss är det nästan alltid skitigt. Det är fullt i skräp på golvet (aldrig någon som sopar eller torkar golv), det sitter ibland stora klumpar av tvättmedel kvar i maskin - något vi får ta bort nästan varje gång, och det är alltid fullt, fullt, fullt med ludd i både tumlare och torkskåp. Ofta är det en massa kladd även utanpå maskinerna.

Så här svarade hyresvärden när jag mailade bilder på hur det såg ut i tvättstugan:
"Beklagar detta stående problem. 

Tyvärr så får vi inte kolla upp vilka som har varit i tvättstugorna enligt datainspektionen. Jag och min kollega försöker regelbundet se över tvättstugorna men det är ju hyresgästerna som ska städa efter sig. Och som vi också vet att det tyvärr ofta fuskas med.

Vi har en plan att sätta upp en liten lapp som hänvisar till oss om det mot förmodan inte är städat när tvättpasset börjar. Förhoppningen med denna lapp är att folk kanske skärper sig. Det enda jag kan erbjuda som hjälp är att du meddelar oss att det är stökigt och att du har möjlighet att boka om din tid, du blir endast debiterad för när tvättmaskinerna används, ej för bokade pass."

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: