Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2687 ggr
Honestyisdead
9/23/16, 10:40 PM

Soffa kasar in i väggen

Jag har ett irriterande problem.

Jag fick nyss tapetserat i min hyreslägenhet. Vita tapeter. Tyvärr kasar soffan in i väggen hela tiden och det kommer ju till slut göra märken. 

Några tips på hur man får soffan att stå still?

Annons:
Garm
9/23/16, 10:41 PM
#1

Jag hade samma problem förut och lade två brädbitar som matchade golvet ganska bra bakom fötterna på soffan. Då höll soffan distans från väggen.

Honestyisdead
9/23/16, 10:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1   Att jag inte tänkte på det själv  Är ju en smart och enkel lösning. Tack :)  Var fick du tag på träbitar? 

Bifogar en bild på färgen på mitt golv. Vill ju hitta bitar i snarlik färg.

IaMiaMaria
9/23/16, 11:29 PM
#3

Min mamma har lagt böcker bakom soffan för att slippa det problemet. Funkar ju som träbitar om man inte har nåt annat till hands.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aleya
9/23/16, 11:34 PM
#4

Om det inte syns så väl kan du även stoppa in tomma saftdunkar. Vi har så på mitt jobb(fast vi har större dunkar) så inte soffan åker mot väggen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

beem
9/23/16, 11:55 PM
#5

Det finns möbeltassar i gummi.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Honestyisdead
9/24/16, 12:04 AM
#6

Tack för era tips. Böcker kan jag ta till jag hittar något snyggare. Dunkar syns tyvärr. Möbeltassar lär ju göra det svårt att flytta soffan när jag dammsuger.

Annons:
Record
9/24/16, 10:11 AM
#7

# Hera

Har soffan 4 st ben, eller en bygelfot i varje sida?

Ben: Dessa skruvas upp i soffans ram, vilket gör att benens undersida har hål undertill och kan få tag i en skruv från en trälist med skruv i, som ligger på golvet och stöttar mot väggen likt #1 skriver.

Köp några bitar dörrfoderlist (50 mm breda) där du på benavstånd passar in några skruv som går upp i soffans ben och håller den på plats. Alltså soffan blir fixerad att stanna på listen.

Vid bygelfot får du tyvärr göra lite åverkan för att få den fast.

Borde varit en skiss till detta, men vet att du är händig och fattar. 👍

Listens undersida kan du limma på en tygbit för att listen inte skall skrapa parketten.

Honestyisdead
9/24/16, 10:17 AM
#8

#7 Soffan har 7 ben. 

Vet inte riktigt vad jag behöver skruv till. Om jag tar träbitar så lägger jag dom mellan soffben och list på väggen. Då kan inte soffan komma åt tapeten.

Record
9/24/16, 10:30 AM
#9

#Hera

Själv har jag löst samma problem men har ett avstånd till vägg+fönsterbräda på en halv meter, med 7 ben får du en brädhög bakom soffan. Kanske skulle du köpa en bit golvlaminat, samma som ditt golv och lägga löst bakom soffan, man vill ju inte behöva skruva när det skall dammsugas.

Honestyisdead
9/24/16, 10:35 AM
#10

Mitt golv är av gammalt trä, inte laminat.

Men du har rätt i att det finns liknande laminat. Undrar vad minsta förpackningen ligger på.

Record
9/24/16, 10:47 AM
#11

Om du går till en som säljer lamminat kan du få spillbitar vilka har kortändar som passar ihop (spont & not) där du själv limmar ihop så mycket som soffan är lång, mot väggen, tror bitarna är ca 300 mm breda.

7 ben tyder på att det är en vinkelsoffa? Men spärr på två ben räcker nog.

Garm
9/24/16, 10:58 AM
#12

#2 Jag hade tur och fick spillbitar av en kompis som lagt nytt golv som liknade mitt. Som någon redan tipsat kan du kanske få tag i spillbitar någonstans, annars har IKEA billiga golv, men det känns lite onödigt att köpa en hel förpackning för några få bitar.

Honestyisdead
9/25/16, 10:50 PM
#13

#11 Det är en soffa med schäslong. Två bitar trä vid två ben längst ut räcker för att hindra soffan.

#12 Får efterlysa bitar hos folk jag vet är händiga :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: