Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 6824 ggr
Bjallstal
2016-09-14 13:08

Bra handdukar?

Hej! Behöver tips på bra handdukar som faktiskt torkar en och inte bara föser runt vattnet.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
tlover
2016-09-14 13:10
#1

Ett tips för att få handdukarna att torka bättre är att inte använda sköljmedel

Ett annat är att hängtorka (om det första inte funkar).

Testa dom tipsen först för att inte slösa pengar

l'm back

Bjallstal
2016-09-14 13:12
#2

Använder aldrig sköljmedel och har aldrig gjort det heller. Har testat att hängtorka men det gör ingen skillnad.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Inkanyezi
2016-09-14 13:25
#3

Lite ättika i sköljvattnet mjukar upp bomull utan att minska förmågan att suga upp vatten. Det kan lukta rätt gott också. Sedan om man kan torka med sol och vind är det ännu bättre, annars är tumling en metod som hjälper till att ge bra torkförmåga åt handdukarna.

Jag tänker mig att "hängtorka" i första hand gäller på klädlina ute, eller om man använder torkskåp att man gör det med hög värme.

Men det har lite att göra med kvalité på handdukarna också. En del handdukar jag har köpt på Jysk funkar inte bra att torka med förrän de har tvättats åtskilliga gånger. Det verkar som om det hänger på någon behandling av bomullen, för det är de allra dyraste som är lite knepiga.

Alla handdukar jag har köpt på IKEA torkar väldigt bra.

XeZafir
2016-09-14 13:26
#4

Jag har just köpt nya på IKEA, vad de heter minns jag inte, men de gör mig torr snabbt. De jag köpte var rosa, men fanns i flera olika färger och inte bland de billigaste.

parsley
2016-09-14 13:30
#5

Jag har köpt handdukar jag gillar på LIDL. Ibland har de frotté. Nackdelen med LIDL är att varor bara finns under en begränsad tid och man kan inte åka dit för att köpa handdukar. Finns det så finns det. Hemtex brukar ha bra hemtextil, oavsett om det är lakan eller handdukar eller något mer dekorativt.

Niklas
2016-09-14 14:40
#6

Ikeas är riktigt bra. De blev bäst i test för något år sen. Sköna också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
vendelay
2016-09-23 22:50
#7

Jag tycker att billiga handdukar i regel är bäst, typ "barnhanddukar" eller såna där en köper utomlands vid stranden. Jag har t.ex. en från tidningen "Julia" (om den fortfarande finns kvar? 😃) som en fick med utan extra kostnad som efter en miljard tvättar och MINST 7 års användning fortfarande är suverän. Har fått några dyrare i present, t.ex. från Hemtex, men ja, de gör mig inte torr haha.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maria
2016-09-25 14:14
#8

Någon gång på 80-talet fick vi frottéhanddukar. Ganska dyra, köpta på NK, och vi har fortfarande kvar dem😃 så ibland kanske kvalitet kan löna sig lite. Jag har köpt billigare varianter som blivit tunna och sladdriga ganska fort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Inkanyezi
2016-09-25 16:29
#9

Att handdukarna håller väldigt länge innebär ju inte nödvändigtvis att de är väldigt bra för att torka sig med. Jag köpte några ganska rejält tjocka handdukar på Jysk för omkring femton år sedan, och de är fortfarande nästan som nya. De var ganska flitigt använda de första åren, medan folk fortfarande bodde i huset, men problemet med dem är, som jag ser det, att man inte blir torr av att försöka torka sig med dem. De är tydligen av en väldigt bra bomullskvalité, eftersom de inte slits nämnvärt, och de var de dyraste de hade. Heter Kronborg någonting.

Jag föredrar faktiskt IKEA-handdukarna, som man blir ordentligt torr av, De är visserligen lite tunnare, men de är ändå av bra kvalité, och eftersom priset också är lågt kan man ju köpa flera. Det är rätt skönt att kunna plocka fram en ren handduk, och därför är det bra att ha många så att man kan slänga ner sin använda i tvättkorgen och ta en nytvättad.

Maria
2016-09-25 17:10
#10

#9 Jag hade knappast haft kvar mina handdukar i så många år och med många flyttlass om de var dåliga att torka sig med.😉

Jag har handdukar från IKEA också som är bra men jag har inte haft dem lika länge så att jag kan jämföra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2016-09-29 21:02
#11

Om man vill ha frotté så är Kronborg från Jysk absolut bäst. Hemtex suger inte upp vatten för fem öre. Har en del gamla från IKEA som är bra, men senare års är för sladdriga. Och så ett par uråldriga från Pelle Vävare som är slitna men suger bra.

Torktumling tycker jag gör handdukar helt värdelösa på att suga upp vatten.

Själv har jag blivit lite känslig på huden med åren så jag har börjat använda enbart linnehanddukar. Framförallt sliter de mindre på håret än frottè. De torkar också fort mellan användningarna.

Inkanyezi
2016-09-29 22:45
#12

#10 På Kuba behåller man det man har, om man inte säljer det till någon, men vi har dem kvar. Jag har ju inte varit där mer än en eller två månader om året, men nu ska jag flytta dit permanent. Min fru gillar faktiskt de där tjocka handdukarna, och de är väldigt mjuka. Helt värdelösa för att torka sig är de inte, men de suger inte lika bra som de tunnare från IKEA. Så jag använder IKEA-handduk och frugan de där lyxiga.

Niklas
2016-09-30 11:50
#13

En del sköljmedel gör handdukar nästan impregnerade så att vatten inte tränger in i dem. Det kan vara värt att tänka på.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Maria
2016-09-30 11:53
#14

#13 Jag håller med. Brukar inte ha sköljmedel när jag tvättar handdukar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2016-09-30 11:56
#15

#14: Nej, av använder ättika. Det har inte den effekten.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2016-09-30 12:22
#16

#15 Jag har aldrig vågat mig på att prova. Vilken mängd och procent använder du till en normalstor tvätt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2016-09-30 12:25
#17

Det är nog 12 procent och beroende på hur mycket tvätt det är tar jag från några matskedar till en halv deciliter.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2016-09-30 12:28
#18

Ok tack,  jag ska ge det ett försök😉

Vi har ju numera en infrabastu och det går åt mer handdukar både där och i duschen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: