Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1100 ggr
Novelia
9/3/16, 10:31 AM

Få bort mögel

Pga att våran lägenhet har haft sjukt dålig ventilation senaste året så har vi fått mögel som kommer i små fläckar i taket i duschen. Jag tvättar bort dessa så fort de börjar synas men hur får jag bort dem permanent så att de inte kommer tillbaka?! Brukar tvätta med klorin, citronsåpa och har även testat ättika/vinäger. Behöver tips! Detta är ju absolut inte bra för våran hälsa att ha mögel i badrummet. Vi har alltid en vanlig fläkt igång som blåser in i badrummet efter varje gång vi duschat.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
[Devya]
9/3/16, 10:48 AM
#1

Håller ni upp badrumsdörren samt också något fönster nära badrummet? Finns det någon ventilation där inne som kanske behöver rengöras?

Jättesvårt med att hålla badrum i skick, därför älskar jag badrum som har fönster för det är då lätt att vädra.

Record
9/3/16, 10:53 AM
#2

Ventilation är det första du måste bättra på, fläkten skall suga UT den fuktiga luften. Dessutom skall det vara en rejäl ventil öppen för självdrag ovan taket. Har badrummet ett fönster kan det vara bra att ha detta öppet lite nu under sommaren, då det kan vara svårt att få bort alla mögelsporer. Vintertid får ett element finnas för rätt temperatur och ventilation.

starhawk
9/5/16, 8:15 AM
#3

Att ha en vanlig fläkt som blåser in i badrummet hjälper inte mycket, den rör mest om, vad som behövs är en ventilationsfläkt som drar fukten ut ur badrummet .

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[AnimeV4]
10/1/16, 9:19 PM
#4

Har precis samma problem. Sambon ringde Anticimex för att fråga, men då var det bara "Neeej, det är så ovanligt med svartmögel. Använd klorin och diskborste bara", vilket lät knepigt då de inte har kollat, jag tycker att det ser ut som svartmögel (inte bara det som är farligt heller) + att han inte upplyste om hälsoriskerna med att hålla med klorin överhuvudtaget..😐

Vi har Virkon hemma men det känns trist att det ska behöva saneras ofta istället för att ventilationen fixas (ingen fläkt, ovilliga hyresvärdar). Vaktmästaren som kollade ventilationen sa bara "Nej, det där är inte mögel. Det är tvålrester! Ni får ställa upp fönstret i köket så att det blir korsdrag". Mm, jätteskönt mitt i vintern säkert.. Sedan så är det ju skitsamma då ventilationen är obefintlig och inte drar ut nästan alls. Svartmögel är ju skitfarligt!

Vad har man för rättigheter rent juridiskt?

Jag tänkte rentav se om det går att skicka in möglet så att vi får reda på om det är svartmögel eller ej och bevis för det, för då KAN inte hyresvärden bara skita i det. Vet någon vart man kan skicka?

Novelia
10/2/16, 3:11 AM
#5

#4 oj… Låter som att vi har samma hyresvärd. Du borde kunna anmäla det till typ hyresgästföreningen eller kommunen kanske?

I have no sympathy for people without empathy

[AnimeV4]
10/2/16, 3:50 AM
#6

#5 Illa! Ja, vi blev faktiskt medlemmar i Hyresgästföreningen denna månaden och de vet att de är problematiska här. Hur går man till väga? Ska pröva att ringa hyresvärden och ge dem en sista chans. Vet iallafall att de måste fixa problem såsom mögel, så om man får intyg på att det är farligt mögel här så är de ju skyldiga att fixa det.

Annons:
Record
10/2/16, 10:04 AM
#7

Att driva ärendet som förekomsten av mögel ger ingen verkan om det inte har anmärkts på det vid övertagandet. Svaret blir att det inte varit mögel där vid inflyttningen, utan att hyresgästen orsakat problemen. Givetvis med erbjudandet att flytta.

[AnimeV4]
10/2/16, 6:33 PM
#8

#7 Näää.. men vad f*n.. :( Så får det bara inte gå till!

Record
10/2/16, 10:09 PM
#9

# Novelia

Det kanske är möjligt att öka värmen i badrummet så att vattnet inte kondenserar på ett kallare tak.

[AnimeV4]
10/3/16, 2:02 AM
#10

#9 Där sa du något! Vi har ett element därinne fast som sagt inget fönster. Ska pröva att dra på det i bott😃

Lakritskatten
11/15/16, 3:53 PM
#11

Öppna inte fönstret om det är fuktigt ute då har det motsatt effekt!

Det är värme som behövs.

Installera en handduksvärme är en lösning då blir det mindre fuktigt i badrummet.

Klorin tar bort mögel, läs på hur du gör först!

Duscha alltid med öppen badrumsdörr.

En sida som har många husliga tips se Pankpraktikan.se

Upp till toppen
Annons: