Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1584 ggr
Halcyon
2016-09-01 20:53

Täcka tapet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Det är så att jag och min familj ska flytta in i en stor lägenhet från 1920-talet, och i mitt nya rum så finns en gammal tapet (eller fondvägg) som jag gärna skulle täcka. Jag får inte tapetsera över eller liknade då jag är 18 år och förmodligen flyttar hemifrån om något år, och då tar mina pappa och bonusmamma över rummet och de älskar tapeten. SÅ, nu undrar jag om det finns någon smart här inne som har en lösning? Bifogar med en bild så ni kan se hur det ser ut, det går som inåt och så är det tapet på alla sidorna av den där "innåtvändningen".. Har tänkt på att sätta upp någon skena och sen gardiner eller liknande, men det blir kanske svårt att täcka alla tre sidorna på det sättet?

we're always chasing that paradise

Annons:
Zureel
2016-09-01 21:00
#1

Jag har gjort en s-formad draperistång till min garderob av vanliga vita gardinskenor i metall, bara att köpa en längre rak två böjar och eventuell kapa till två korta bitar beroende på hur djup alkoven är köpa stopp till skenorna och hängen för draperier.


OlgaMaria
2016-09-01 21:06
#2

Om du är lite pysslig kan du täcka med gardiner, men du ska ju helst inte göra för mycket fula hål och så. Hursomhelst vet jag precis hur du menar med rummet och tapeten. Har sett många liknande rum med gamla tapeter i det lilla utrymmet och alla har varit så fina, så jag röstar på att du ska lära dig leva med det, hehe. Men med ett sånt här snöre kan man hänga upp gardiner med mindre åverkan jämfört med skena. Borde ju gå att hänga längs taket i hela utrymmet och hänga gardiner längs alla väggar. https://www.byggmax.se/inredning/beslag/gardinbeslag/gardinspiral-vit-p7270199?gclid=CPGq9Y_u7s4CFQbecgodnDsAWg

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Halcyon
2016-09-01 23:20
#3

#1 Kan tänka mig att den är max 25 cm djup!!

#2 Näe fula hål är nog uteslutet haha! Han som bodde där tidigare fick plats med en 160 säng och sen två smala sängbord på varje sida. Har däremot inga exakta mått tyvärr. Haha önskar att jag gillade den, men den är verkligen enligt mig superful som bara tycker att allt ska vara vitt och ljust (tråkigt men så äre haha!) så en mörklila tapet med mönster känns fel fel fel. Men en sån där spiral lät ju som en toppenidé! Förstår däremot inte riktigt hur man sätter fast den i väggen så att det sitter fast i ändarna om du förstår vad jag menar?

we're always chasing that paradise

Surpan
2016-09-02 07:16
#4

Varför tar inte bara dina föräldrar rummet direkt och du tar det andra sovrummet? Känns väldigt mycket enklare.

/Surpan

OlgaMaria
2016-09-02 07:19
#5

Du sätter bara i dessa krokar i hörnen plus någon extra längs den långa väggen, sen trär du i snöret med gardiner. I ändarna gör man en knut på snöret och klipper av. Knuten gör att snöret stannar vid kroken.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Halvdansken
2016-09-02 08:19
#6

Sätt en bokhylla där.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Halcyon
2016-09-02 08:45
#7

#4 En lika ful tapet där, plus att de vill ha det rummet som är mest "öppet" just nu och det är det som förut var matsal. När jag flyttar gör de väl om rummet till en matsal igen och flyttar in i mitt rum. :)

#5 Sjukt smart! Det borde ju absolut funka. :)

#6 Funderat på det!

we're always chasing that paradise

Halvdansken
2016-09-02 13:05
#8

Alkov, heter en sån där liten inbuktning. Är den stor nog att placera en säng i, så kallas det för sovalkov. Vanligt förr i ettor, jag hade det i min första lägenhet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

starhawk
2016-09-07 15:11
#9

Inte mycket till alkov om man jämför med min sovalkov, men med det djupet så är det ju som hittat för en bokhylla!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: