Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 2122 ggr
[SonjaG]
8/11/16, 9:52 AM

tvättmaskin

Vi har en ny tvättmaskin och jag är inte säker på programmen än. Jag ska tvätta underkläder o lite annat lätt smutsat. När jag ställer in programmet för detta visar displayen 20 min! Jag tycker det låter som en verkligt snabb tvätt- och sköljtid.

Det är en Miele-maskin. Det finns massor av programval. Om jag tar ett annat program som är liknande beskrivning - lätt smutsat - så visar displayen över 1 tim.  Vilka programval har ni för sådan tvätt och hur lång tid tar dom?

Annons:
Halvdansken
8/11/16, 11:01 AM
#1

Alla tvättmaskiner är olika, så det är svårt att säga. På vår kan man välja typ av tvätt + grader + tid. 
Så jag väljer "bomull + 60 grader + tid. Tiden kan ställas in mellan 40 min och 2,5 timme, beroende på hur miljövänlig man vill vara. Långa program ska vara mer miljövänliga märkligt nog, det har med uppvärmingen av vattnet att göra.

Kan du ändra tiden?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[SonjaG]
8/11/16, 11:06 AM
#2

Ja vi har läst om "programmering" så skulle kanske gå.  Måste undersöka det. Tack att du förklarade. Men hur kan man göra ett helt tvättprogram endast 20 min långt. Det låter konstigt i mina öron.

Halvdansken
8/11/16, 11:22 AM
#3

Tror inte du ska fokusera på "lätt smutsat". Det är din uppfattning av underkläder, inte maskinens. Lätt smutsat kan vara typ  grusiga byxor.  Som du själv säger, ett sköljprogram.

Det brukar finnas exempel i instruktionsboken om olika inställningar.  Välj det program som du anser stämmer med vad du vill att maskinen skal göra.

Miele är ju dessutom nåt av det bästa man kan köpa, så jag är helt säker på att du kan ställa in det som du vill.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
8/11/16, 11:30 AM
#4

Vi har ingen Miele men en maskin med en massa olika inställningar och jag använder mest 40 eller 60 grader och så tiden för hur länge JAG tycker😉

Man kan även ställa in hur hårt den ska centrifugera och där väljer jag också ibland beroende på tvätt. Linne som blir så rynkigt brukar jag ta lätt centrifugering t.ex.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
8/11/16, 11:31 AM
#5

Maskinvalet har vi gjort efter olika tester. Den är säkert jättebra när vi väl kommer underfund om den. Men jag tänker på elen när ett program tar 2,5 tim! Det måste ju dra massor av el jämfört med ett 30-40 min program.

Maria
8/11/16, 11:38 AM
#6

2 1/2 timma har jag aldrig tvättat något på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Halvdansken
8/11/16, 12:00 PM
#7

Inte jag heller.  Vi kör på 1.40  oftast. 
Fråga mig inte hur de tänkt där.  Det handlar om uppvärming av vatten. Jag vet inte…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
8/12/16, 9:10 AM
#8

Mieles miljöprogram är långa, underkläder tvättar jag på Mieles miljöprogram 60 grader och det programmet är  nästan 3tim långt, uderkläder ser jag aldrig som lätt smutsade, lätt smutsade är en tröja man använt nån dag/några tmmar men som man vill fräscha till innan den läggs i garderoben. Miljöprogrammet drar mindre el än de kortare, längden på progrmmet är inte det som styr hur mycket el som går åt. Olika maskiner ser dock olika ut hos olika märken vi tog den Mielemaskinen som verkade minst komplicerad

[SonjaG]
8/12/16, 6:12 PM
#9

Men menar du att du kör underkläder i 3 timmar? Då tar en enkel tvätt hela förmiddagen. 

Maskinen vi hade innan (visserligen 22 år gammal) tog underkläder i 40 gr på ung 3/4 tim. Jag ska kika på miljöprogrammet, inte hunnit sätta mej in i alla program ännu.

Åsa S
8/12/16, 9:07 PM
#10

Vi är bara 2st här hemma så jag tvättar inte så jätteofta och då kan maskinen få gå i 3tim ofta går jag upp när min man går upp kl 5 och då sätter jag på den sedan går jag och lägger mig igen efter jag ätit frukost med min man ifall jag börjar jobba senare. Och så hänger jag tvätten sen då jag vaknat igen. Man kan ju göra nått annat medans maskinen går ex. åka och handla man behöver ju inte titta på den i 3timmar.

[SonjaG]
8/12/16, 9:50 PM
#11

Jaså, behöver man inte titta på den hela tiden?😂 Men håll med om att 3 tim för lite trosor är i överkant. Det lär ju slita på plaggen oxå.

Åsa S
8/12/16, 9:56 PM
#12

Som jag förstått det är miljöprogrammen skonsammare det går lite långsammare och sliter inte lika häftigt i kläderna som det gör då allt går snabbare + jag har skontrumma i tvättmaskinen för att minska slitaget på kläderna.

TjockaBerta
8/13/16, 1:11 PM
#13

Jag kör också underkläder i 60 gr. Min maskin tar 2 tim och 10 minuter. Inga problem.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Maria
8/13/16, 4:21 PM
#14

Några gånger i början med vår maskin så gjorde jag ett förval så att tvätten skulle vara färdig när jag kom hem men jag glömde ändå alltid av det så det kunde kvitta😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
8/15/16, 4:18 PM
#15

Tvättar allt utom underkläder, handdukar och lakan i 40 grader. Nämnda saker i 60. Dessa program tar 45min och 60 min.

starhawk
9/5/16, 7:34 AM
#16

Har aldrig haft eller sett någon tvättmaskin där man kunde ställa in tid??på våran nuvarande kan man ställa in tvättprogram, temperatur och varvtal på centrifugeringen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Halvdansken
9/5/16, 11:32 AM
#17

#16. På vår kan man i alla fall. Den är ca ett år gammal. Bosch, tror jag. Eller Electrolux?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

OlgaMaria
9/7/16, 9:17 PM
#18

Det säger ju sig självt att maskinen måste jobba hårt för att få tvätten ren på kort tid. Använder man ett långt program kan maskinen tvätta med hjälp av  något som inte kräver någon el eller rörelse - nämligen tid. Kläder blir ju rena bara av att ligga i vatten och tvättmedel om man låter det få ta lite tid. Då behöver maskinen bara snurra ibland och inte fort hela tiden. 

Ibland när jag har väldigt smutsiga grejer kör jag 30-gradersprogram först och sedan 40 eller 60 grader. Kallt vatten är nämligen bra för att få bort många typer av fläckar. Och värme är bra för andra typer. Så kallt först och varmt sen samt lite extra tid är bra om man verkligen vill få rent.

Som sagt, alla maskiner är så olika. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[SonjaG]
9/7/16, 9:30 PM
#19

Kloka ord!

Sindri
9/29/16, 9:09 PM
#20

Fick precis hem min nya Miele och undrar också lite över det miljövänliga i att program tar över två timmar. Att ha maskinen på i 1 timme istället för 2 måste ju vara mer miljövänligt?

På min finns en knapp som heter kort, den förkortar tiden med hälften (i alla fall i bomull 40 grader). Det där 20 minutersprogrammet tänker jag mig mer för plagg som kanske bara är använda en gång men som man inte vill lägga ner i lådan innan man tvättat.

Hittills är jag väldigt nöjd med det jag tvättat. En glad överraskning är att tvätten fluffas upp i slutet av programmet, annars har jag alltid kört grejer i tumlaren någon minut för att få bort skrynklor. Vågade t.o.m. centrifugera ylle längre än jag brukar för trumman är så stor och den verkar gå så skonsamt trots 600 varv.

Annons:
JMW
9/30/16, 7:27 AM
#21

Jag har en Cylinda och på den tar bomull eco-programmet närmare 3 timmar. Vanliga bomullsprogrammet tar två. Besparingen på vatten (46 mot 74 l) och kwh (0,88 mot 1,68) är ganska stor trots att programmet kör 3 timmar. Så det är det jag kör oftast.

Upp till toppen
Annons: