Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 2819 ggr
Dexterr
2016-07-21 16:06

Trasig frys?

Vi har en electrolux frys som förra helgen pep då dörren ej gått igen helt efter att vi la in lite varor. Då lyser samtidigt en lampa på dörren rött, o när tempen är uppe igen så slutar den lysa. Vilket de gjorde. Igår kväll la vi in ett paket med bröd och under natten började det pipa, fast att dörren var helt stängd. Sen blinkande lampan rött, vilket den fortfarande gör! Varför slutar den inte att blinka? Jag ställde in en termometer som visar -21 men vet inte hur bra den stämmer. Så tempen borde väll ändå vara bra? Så lampan borde ju egentligen ha slocknat. Ska man starta om frysen eller nått? Är så rädd att den gått sönder :/

Annons:
Honestyisdead
2016-07-21 16:22
#1

Min fick det problemet att den varnade trots att den inte skulle. Jag fick skaffa ny.

annia1
2016-07-22 15:44
#2

Jag fick också sånt problem med min förra frys att den började larma då och då.

Jag gjorde så att jag ställde in en termometer som läser av högsta/lägsta temperatur en sån som man använder för att läsa av inne/ute temp typ en sån här. La in givaren i skåpet och hade displayen på utsidan av frysen och sen kollade jag under nån vecka att den höll temperaturen. "Nollställde" termometern varje gång jag kollat. Sen stängde jag av larmet på min frys så jag slapp larmet, sen nån gång om året la jag in termometern på nytt och kollade att den fortfarande höll temperaturen och den funkade i många år.

En frys pendlar i temperatur, går ner några grader och går sen upp några grader vilket den ska göra. Mellan högsta och lägsta kan det skilja 4-6 grader vilket är normalt. Har man ställt in att frysen ska hålla tex 20 grader så kan den pendla mellan 17-18 grader upptill 22-23 grader.

När det gäller larmet så har jag för mig att det går att byta ut givaren i frysen i alla fall på de flesta frysar, men frågan är om det är värt det. Då du har en elektrolux så fråga nån affär som säljer såna hur det är med just din frys. Är det en gammal frys så kanske inte värt.

.

Dexterr
2016-07-22 15:53
#3

Vi löste problemet :) när sambon la in brödet så höjde han temperaturen så därför blinkade lampan :p när vi sänkte igen så slockna den.

Upp till toppen
Annons: