Annons:
Etiketterproblemlösning-och-frågorradon-mögel-ohyra-buller-störningar
Läst 7059 ggr
Honestyisdead
7/7/16, 9:41 PM

Svartmögel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Flyttade nyligen genom lägenhetsbyte.  Hyresvärden är väldigt stor och vi hade två kontrollanter från båda områdena.

Nu efter 3 veckor ser jag det här i duschen och jag tror det är svartmögel.  Stämmer det tror ni?

Och hur gör jag? Jag har katter i hemmet. Svartmögel är väl väldigt giftigt?

  • Redigerat 5/3/22, 9:31 AM av Niklas
Annons:
Zepp
7/7/16, 9:44 PM
#1

Mm.. svart blir det mesta om det får torka.

Själv har mer problem med rödalger.

Mest för att jag inte tyar att skura duchkabinen så ofta som man borde.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
7/7/16, 9:55 PM
#2

Jag är inte särskilt känslig för mögelsporer, men det finns ju rätt många som är allergiska. Inte kommer det mycket gift från möglet, utan det är mest fult och faktiskt ostädat. Jag har städat på ett ställe där jag tre gånger har tagit ut badkaret och skrubbat bort mögel under.

Det är lätt att göra rent, men om det har trängt in i ytan på mattan blir det inte som nytt. Tre saker tar kål på möglet: ättika, ljus och torka. Möglet kommer ofta i duschutrymmen som inte har något fönster och där det är mörkt, varmt och fuktigt. Finns det sedan bara lite som kan mata möglet, exempelvis tvål och krämer som folk smetar på sig, så är ett mörkt och fuktigt duschrum en väldigt bra barnkammare för mögel.

Badrum och duschrum är ofta väldigt dåligt ventilerade, så det vettigaste man kan göra för att slippa mögelväxt kan vara att lämna dörren öppen. Då torkar det snabbt, så att det blir mindre mögelvänligt. Finns ett badkar, så finns ofta mögel under, och det kan vara mycket.

Också under duschkabiner, om ventilationen är dålig, kommer det att finnas fukt och mörker, och det älskar ju möglet.

Om man kan få det att torka någotsånär kvickt när man har duschat eller badat finns god chans att slippa mögel.

När jag hittar sånt här mögel, så skrubbar jag med ättika och ser till att det torkar ordentligt.

Det kan finnas mögel i byggnaden, inne i väggar eller trossbottnar, och som du ser kryper det ju in under kaklet. På åttiotalet tränade jag hundar och hundförare att söka mögel, och om man har mögelproblem är hund det säkraste sättet att hitta mögelhärdarna.

Record
7/7/16, 10:01 PM
#3

Tvätta med Klorin och bättra på ventilationen, visst är det lite giftigt men främst allergiproblem.

Vixxen
7/7/16, 10:16 PM
#4

Ibland funkar det med såpa eller så finns det speciellt mögelstädmedel.

Honestyisdead
7/7/16, 10:28 PM
#5

#2 Jag ser att det krypin in under plastmattan, den viker sig utåt.

Om jag duschar och lämnar badrummet 2 dygn med dörren öppen på glänt är det fortfarande blött.

Inkanyezi
7/7/16, 10:36 PM
#6

Inte bra alls. 

Jag brukar ha dörren öppen när jag duschar för att slippa kondens i badrummet, och för mig funkar det bra där jag bor. Jag lämnar den vidöppen. 

Om det är fuktigt fortfarande efter dagar är det fel på något sätt. Är alla kranar täta? Ser du varifrån vattnet kommer in?

Annons:
Vixxen
7/7/16, 10:39 PM
#7

Kan du installera en fläkt i badrummet?

Honestyisdead
7/7/16, 10:40 PM
#8

$6 så känner jag med. 

Men eftersom det är hyres borde det väl gå att ordna genom dom? Det sprider sig ju inte på 3 veckor.

Record
7/7/16, 10:44 PM
#9

Våtrumstapeten/Kaklet skall ligga över mattan, så att kondens från väggen inte rinner ner under mattan. Kan också vara dålig isolering i väggen. En badrumsfläkt kanske räcker.

Inkanyezi
7/7/16, 10:45 PM
#10

Helt klart är det hyresvärden som ska fixa. Men det kan ju ändå vara bra att veta med säkerhet var problemet har sin grund. Och om det är under mattan så blir det en rätt omfattande reparation, där det kan behöva torkas ut med byggfläkt och bilas.

Honestyisdead
7/8/16, 11:34 AM
#11

#7 Tyvärr inte eftersom det är hyres.

#9 Badrummet totalrenoverades vid stambyte för ca 10 år sedan.

Menar du badrumsfläkt som sitter i ventilation är det tyvärr inget jag kan ordna. Men det är underligt att dom inte fixade sådana vid stambytet med tanke på att alla ttoaletter på området finns mitt i lägenheterna utan fönster. Hade väl blivit för dyrt. Suck. 

#10 Jag tror att de som gjorde badrummet vid stambytet gjorde ett dåligt jobb och att problemet kommer från att plastmattan inte suttit tätt till kaklet. Kan inte se hur det annars skulle kunna sätta sig som det gjort. Eller kan problemet ha sin grund någon annan stans? 

Håller du med om att det inte finns en chans att jag skulle kunna vara orsaken till möglet när jag inte ens bott här en månad ännu? Jag menar man ser ju hur kanten på plastmattan vänt sig utåt.

Inkanyezi
7/8/16, 12:03 PM
#12

Du har inte orsakat problemet på kort tid.

Det kan mycket väl vara så att det har gjorts ett dåligt jobb, men precis på vilket sätt är naturligtvis omöjligt för mig att sia om. Det jag har skrivit ovan är rätt generella grejer, sådant som alltid gäller.

Jag använder inte Klorin eller annat klorbaserat medel av miljöskäl. Klor fungerar för att ta död på mögel, men det finns skäl att inte använda klor, och det löser ju inte problemet, eftersom problemet är just att ventilationen är dålig och att det ligger mitt i lägenheten utan ljus.

Det finns ingen omväg när det gäller ventilationen. Badrummet måste vara torrt, och det ska i minsta möjliga utsträckning vara blött, bara när man duschar, men det måste torka kvickt. Där jag bor ligger badrummen också mitt i huset, och stammarna byttes här för knappt femton år sedan. Ventilationen i badrummen är inte särskilt bra. Mitt badrum är kaklat och har klinker på golvet. Inget mögel. Men för att det inte ska bli grogrund för mögel ser jag till att det är torrt.

Möglet lever på organiskt material, som hudfragment och sådant som hamnar i badrummet, tillsammans med tvål. Om möglet finns under plastmattan, så har det kommit dit för att det finns käk där, sådant som mögel frodas i, och det kan vara slarv när mattan lades, eller att limmet helt enkelt är sådant som mögel kan äta.

Det tar lång tid för mögel att utvecklas under en plastmatta, och för att det ska leva där behövs också vatten, och det är ju ett tecken på att det finns vatten under mattan, om möglet kryper fram vid kanten och mattan inte ligger dikt mot golvet.

Så det är nära nog säkert att det finns mögel också under mattan, vilket tyder på att jobbet kanske borde göras om. Fukten som det lever i kommer inte med säkerhet från det egna badrummet, eftersom det finns märkliga sätt för vatten att kommunicera mellan olika utrymmen i ett hus.

Att trycka ut luften med fläkt är en pseudolösning, eftersom problemet kanske flyttas snarare än löses. Om det ska till en fläkt, så är det i fastigheten, för att suga ut luften ur alla badrummen. Men ändå är en tillfällig förbättring möjlig genom att försöka hålla badrummet rent och torrt. Jag skulle skrubba alltihop med skrubbsvamp eller borste och ättika, och sedan torka så gott det går. Sedan skulle jag lämna dörren vidöppen så mycket som möjligt.

Och att mattan inte ligger dikt är ett fel, som värden borde åtgärda. Det borde finnas ett protokoll från ändringarna som gjordes vid stambytet, och där kan man eventuellt se om något fusk har gjorts, men det är värdens sak att rota i, och där kan finnas en möjlighet för värden till viss ekonomisk kompensation. Man kan behöva riva en del kakel också, om det har krupit in i väggen.

Det är ofta problem med plastmatta, dels tätningen mot golvbrunn, men också i hörn och skarvar, där det inte sällan är läckor. När mattan reser sig är det mer troligt att det handlar om mycket vatten, och då kan det helt enkelt vara så att det inte tätade ordentligt mot golvbrunnen när mattan lades och brunnen monterades. Men det kan också komma från badrummet i lägenheten på andra sidan väggen.

Honestyisdead
7/8/16, 12:36 PM
#13

Jag kan säga att jag aldrig varit med om ett badrum som tar sådan tid att torka som det här. De andra låg också mitt i husen, men där var det väldigt bra ventilation och det torkade på någon timme.

Att nu se att det är blött i dagar MED ÖPPEN dörr, är hemskt.

Jag tror jag kontaktar områdets vaktmästare som en början så får han välja hur vi sedan går vidare. 

Jag är dock väldigt säker på att det kommer krävas långt mer än tvätt. En tvätt lär vara det hyresvärden föreslår. Men jag kommer i så fall kräva att Anticimex kommer och gör en bedömning (vägrar hyresvärden går det på min hemförsäkring ) Här måste man bort med mattan till en början för att se om det bara sitter där eller om det gått in under kaklet. Det kan ju ha grott sedan stambytet och hela huset kan ju vara mögligt vid detta laget med tanke på den icke befintliga ventilationen samt rummets placering. Det är nästan så man hoppas på att dom måste totalrenovera badrummet. För då får jag välja nytt 😃 

Bort ska det i alla fall.  Det är ett som är säkert.  Frågan blir vem som måste se till att det blir gjort. Jag eller hyresvärden?  ;) 

Och jag förstår inte hur man tänkte vid stambytet.  Varför helkaklade dom inte? Det hade alla tjänat på.

Har ju dessutom silverfiskar som jag skrev i en annan tråd. Har nu hittat deras "fort". Under listen in till badrummet.  De verkar vara ganska många och man ser att listen är fuktskadad.  Har ju haft en och annan silverfisk i någon lägenhet.  Men här ser man flera stycken springa undan om man tänder lampan mitt i natten. Både minismå och vuxna.

Planeraren/byggjobbarna borde få smäll på fingrarna.

Annons:
Inkanyezi
7/8/16, 1:02 PM
#14

Plastmatta är ju mycket mer snabblagt än klinker, och därmed är det en "billigare" lösning. I trähus är det den enda lösningen, eftersom trä är ett material som rör sig och plastmattan kan följa med i träets rörelser.

I ett hus av sten är klinker ett mycket bättre sätt att lägga golv i badrum.

Men det är väldigt noga med att alla skarvar svetsas och att man är mycket noga med hörnen. Dessutom krävs särskild lösning för golvbrunn och anslutningar mot avlopp från tvättställ och WC. Det är ju väldigt viktigt att vatten inte kan komma in under mattan.

Jag har sett fel på i stort sett alla ställen där det går att göra fel när man lägger plastmatta. WC, tvättställsavlopp, rörgenomföringar för värme och framför allt det vanligaste stället, golvbrunnen. Men det förekommer också att själva rören inte är täta i skarvarna, och det är ganska många skarvar på avloppen, med böjar och Y-anslutningar.

Om det finns vatten under plastmattan, och när man som här har tydligt mögel, tycker jag att det finns goda skäl att åtgärda det. Det kan vara fusk som ligger bakom. Det är ju inte en tillfällighet att det krävs tillstånd för att bygga och renovera våtrum.

Honestyisdead
7/8/16, 1:06 PM
#15

Håller med helt och hållet.

Och här handlar det om att dom varit snåla. Är tegel och betonghus. Det lär dock bli dyrare i slutenden än vad dom räknade med. Dom lär ångra att dom inte helkaklade istället för att snåla.

[Forest]
7/11/16, 7:15 PM
#16

Har inte läst tråden jätte någa. Men jag har köpt denna http://www.xn--ob-eka.se/hushallet/stada-diska/stada-badrummet/badrumsrengoring-klorin-3605108

Den är super bra att ta på i hörnen och den rinner inte av lika snabbt som flytande klorin. Den luktar klorin men inte lika stark, gjorde ren även kylskåpets lister i stugan som hade blivit möglig. Vips vart det rent, låt det gärna verka i 10 minuter innan du tar en svamp och gnuggar av lite. 

Vi har ventalationer lite överallt i våran lägenhet och vi har rensat alla för dom var verkligen vidriga när vi flytta in. Nu är det mer drag i dom 😉

Record
7/11/16, 10:06 PM
#17

Använd inte en byggfläkt då kör du ut all mögel till lägenheten, det skall vara en sugande badrumsfläkt i ventilen, om det finns någon. Koppla den till belysningen så den startar samtidigt som denna.

Honestyisdead
7/12/16, 1:06 AM
#18

Finns inga fläktar och detta får hyresvärden fixa. Ska ringa imorgon.

annia1
7/12/16, 1:45 AM
#19

Om det inte torkar på flera dar så är det inte bara badrummet som har dålig ventilation utan hela lägenheten. För har man dörren öppen så ska det torka även om det bara är dåligt i badrummet.

Sen om jag tittar på bilderna. Ena bilden som visar hörnet så ser det ut som vattnet kan rinna direkt ner bakom golvmattan. Den andra bilden så ser det ut som golvmattan släppt lite från väggen och lutar ut lite så där kan vatten rinna ner plus att när man tittar på fogarna vid kaklet så ser det också ut som vattnet har möjlighet att rinna ner bakom golvmattan.

Om du inte redan gjort det så ta mycket bilder. Både på lite håll och närbilder för då kan du visa för tex hyresgästföreningen eller ev försäkringsbolag hur det ser ut. 

Det som gör mig lite konfunderad, de förra hyresgästerna borde ju ha märkt detta. Om du har möjlighet (känner för det) så ta kontakt med dom och prata med dom för att höra om dom haft kontakt med hyresvärden förut gällande detta.

.

[AnimeV4]
7/12/16, 2:20 PM
#20

Nu har jag inte läst tråden i helhet så noga, men jag kan säga att jag sitter med samma problem. Vi har en massa svartmögel i silikonet (duschvägg) och även i kaklet, så det blir krångligt att få bort. Vi har en ventil i taket och borrade hål i dörren, men ventilen fungerar inte alls och hålen kan inte ventilera tillräckligt då inget suger ut luften som kommer in. Vi hör skrap och pip, så vi har nog ett fågelbo någonstans i ventilen. Ringde hyresvärden och bad dem kolla, så vaktmästaren ska ringa upp oss, men tydligen ska hyresvärdarna vara lite sega så vi ska be om att få numret till vaktmästaren själva🙂

Sen ska vi flika in lite fint om det går att göra någonting åt det som sitter i silikonet. Enligt pappa är det bara att göra om, men jag tänker om kanske Virkon S eller dylikt kan vara ett andra alternativ om de inte vill fixa? Fungerar ättika om det sitter i silikon?

Annons:
Inkanyezi
7/12/16, 2:27 PM
#21

Ättikan kan döda möglet, men den tar ju inte bort det svarta man ser annat än om man gnuggar bort det som sitter på ytan. Ättikan tränger inte heller in djupare än man lägger på den, så det är ett sätt att tvätta bort ytligt mögel, som när jag skurar badrumsgolvet där det är mögel under badkaret och skurar av själva karet när jag har vänt det uppochner.

Så se inte ättika som ett undermedel, utan det är bara en hjälp att inte sprida det mögel som man skurar bort. Fortfarande gäller att man måste hålla torrt, helst ha ljust och så regelbundet göra rent.

[AnimeV4]
7/12/16, 2:39 PM
#22

#21 Okej, då förstår jag! Jag tänker mest att om vi får ordning på ventilationen och om de inte vill fixa silikonet så vill vi ju såklart snygga till det🙂

Honestyisdead
7/12/16, 3:42 PM
#23

Den 22 kommer vaktmästaren. Men jag lär alltså få mögel igen då eftersom det inte blir torrt där inne och bara finns lampljus.

annia1
7/12/16, 7:09 PM
#24

Hera om du får mögel igen beror helt på vad dom kommer göra. Fukt/vatten i sig orsakar inte mögel utan det behöver även nåt att "äta". Så just fuktbiten är inte enda orsaken. 

Det är ju några dar innan vaktmästaren kommer så om jag var dig så skulle jag gå till några olika vvs firmor och visa fotona och fråga vad dom tror om det hela. Varför dom tror det kommit och vad som behöver göras. För då har du lite information från fackkunnigt folk så du vet om det låter vettigt som vaktmästaren säger.

Helt amatörmässig synpunkt så bör mattan rivas ut. Även en del av kaklet, beroende på hur det ser ut kan det räcka med en eller två rader, men bästa är om allt rivs ut. Sen stå och torka ordentligt innan det läggs in nytt. Torktiden beror på hur blött det är och vart. Är fuktspärrar skadade så det gått in i betongen så ligger torktiden på uppemot 6 månader om man har otur.

.

[Forest]
7/12/16, 8:20 PM
#25

17 Bättre med fuktstryrd fläckt eftersom dom som sätts på/av för man tänder lampan är inte så bra. Fukten är kvar i regel långt efter man är klar efter bad/durschen. Men det är inte bara heller göra hål och skaffa en fläckt men detta bör Ts hyresvärd kolla upp. 

TS du har inte bott så länge men måste säga att kaklet ser inte vidare rent ut, vart det godkänt på den städningen? 😐 Kaklet ser inte alls så vitt ut utan snarare en massa tvålrester/smuts med kalkavrester.

Honestyisdead
7/12/16, 8:30 PM
#26

Kaklet är inte vitt så det är inte konstigt hehe.

[Forest]
7/12/16, 10:00 PM
#27

26 på min dator ser man på den snea bilden rätt tydligt att det är skitigt och ser även att kaklet är inte helt plant men det glänser lite (rent där) sen ser fogarna ut att vara vita efter gammla tvålrester + kalk. När vi flytta in i våran lägenhet fick jag ligga ner på knän o skura rent även här var det som mögel längst ner här är det rent efter det medlet jag tipsa dig om samt att jag köpte kalkborttagningsmedel av starkare slag 😉  Här har det inte kommit tillbaka men det har säkert med att göra att jag gjorde rent varje ventil vi har i lägenheten 😉 Var två slarviga hyrestgäster för innan dom 6 år så bodde vi tidigare här 🤪

Annons:
Honestyisdead
7/12/16, 10:27 PM
#28

Jag får be någon hjälpa mig rensa ventiler. Når inte upp själv.

Honestyisdead
10/4/16, 2:37 PM
#29

Möglet är mitt ansvar att tvätta bort. Det visade sig att min ventilation inte fungerar alls och jag väntar på att företaget ska komma och rensa kanalerna. Ventilationen fungerar i resten av huset.

Record
10/4/16, 10:22 PM
#30

Kråkor o kajor har valt din ventilationskanal för sitt bo, byggt med lera och pinnar, inte lätt att få loss. 👍

Honestyisdead
10/4/16, 10:25 PM
#31

De kan inte ta sig in där därför var han som uppdagades det väldigt fundersam.

Record
10/4/16, 11:26 PM
#32

Vis av skadan fick jag täcka min skorsten med nät.😃

[Devya]
10/5/16, 4:59 PM
#33

Jag har sett sådant där mögel överallt där jag städar. Oberoende om de har plastmattor, klinkers eller vad de nu har. Det tycks vara ett ständigt gissel det där möglet och jag kämpar jämt med att försöka få bort det hos mina klienter. Det värsta är då det sätter sig på silikon, det är omöjligt för mig att få bort.

Så tyvärr verkar ju det där fenomenet vara väldigt vanligt i badrum. Jag rekommenderar dock ättika, det tycks fungera bra mot mögel.

Inkanyezi
10/5/16, 5:22 PM
#34

Det företag jag känner till, och som vi samarbetade med när jag tränade hundar för mögelsök är Ocab. De är väldigt bra på sånt här.

Annons:
Upp till toppen
Annons: