Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 2335 ggr
Jalking
2016-06-20 19:05

Urin eller vatten?

Har vi någon amatörkemist här? Eller yrkeskemist?
Jag har ett litet problem på jobbet. Under pissmojorna på herrtoa är nästan alltid en blöt fläck när det är dags att städa för kvällen.

Det är nog piss, säger jag. _Den är kortare än vad de tror, och dessutom kan det nog droppa lite rakt ner fast strålen går rätt.
_

Omöjligt att alla killar kan missa, säger tjejerna som städar. Det läcker i något rör.

Jag har kollat rören efter läckor, jag vet inte hur många gånger utan att hitta något. Tjejerna vill inte tro mig.
Jag har glömt i stort sett all skolkemi, men nog borde det väl finnas något billigt man kan spruta eller droppa på som reagerar med urin men inte med vatten. Byter färg t.ex. Lite CSI-magi.
Jag har försökt googla, men får bara upp svar om hur man testar urin för graviditet eller sjukdomar. Så avancerade ska vi inte vara.

…och, nej. Det syns inte på färgen. Golvet har en gulaktig färgton som effektivt kamouflerar ev. urin. Dessutom är det en lokal där folk har skor på sig så när man torkar blir trasan gråaktig, så inte heller där går det att avgöra av färgen.

Annons:
Record
2016-06-21 12:41
#1

Du får inte vara så känslig, ta en finger och tag lite av vätskan på golvet och smaka på det, det gör doktorn, för att testa diabetes, vilket blir en söt "slick". 😃

Eller titta i länken nedan, med en bra reagens.

http://www.anl.se/img/pdf_filer/URITOP-3bruks.pdf

[helga21]
2016-06-21 17:27
#2

# 1 Men det säger inte om det är urin utan av vad som finns i det som analyseras vilket är avsett för urin. 

Ta lite på ett papper och lukta på det och känn också ifall det känns lite klibbigt. Vatten är inte klibbigt.

Record
2016-06-21 22:27
#3

#2

Någon gång fungerar nog med att smaka, men alla har inte diabetes. Har du läst länken ?

Då får man ta till reagensprovet.

[helga21]
2016-06-21 23:20
#4

Ja och jag har själv sådana stickor hemma för att se om jag eller  någon av mina katter har bl.a blod i urinen eller  en UVI.

Record
2016-06-21 23:32
#5

Länkens .PDF var mastig, får nog läsa lite mer om selektiv reagens.

Inkanyezi
2016-07-07 22:12
#6

Det är inte ovanligt att det stänker lite om såna där självspolande, och det kalla vattnet i porslinet kan också leda till att det blir kondens på utsidan, och den kan droppa ner. Kondensdropp är väldigt tydligt lokaliserat till en liten fläck mitt under mojen, och det kan också droppa kondens från ett vattenlås. Finns det droppar någon annanstans kan det endera vara stänk från spolningen eller urin.

Stalltipset är att det faktiskt är piss.

Annons:
TatsuOni
2016-07-13 15:33
#7

Kan inte hjälpa dig, men som städerska så är min gissning att det är urin. Ni skulle bli chockade om ni såg hur många vuxna män som inte ens kan pricka sina egna toastolar hemma. Offentliga toaletter ska vi inte ens prata om…

När jag har undervisat och vi har varit dem enda som använt toaletterna så har jag gång på gång gått igenom toa-vett för mina elever som då utbildat sig till städare. Alla svor på att de inte kissade på ringen eller utanför, trots det så var det alltid urin på ringen och golvet😕

Utöver det så tror jag att en del människor leker med vattnet när de tvättar händerna, för vissa lyckas skvätta och droppa överallt…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Ary
2016-07-20 20:50
#8

Kom ihåg att jag sett dem använda UV lampa i ett städprogram för och se urin och andra kroppsutsöndringar på toalett.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/41539686-uv-ljus-pa-offentliga-toaletter

Söker man på minificklampa UV så kostar det 19 kr. 😃 Ja plus porto antar jag..

Jalking
2016-07-20 22:29
#9

Verkar vara nåt som är värt att testa.  Nu är vi inne på den CSI-magi jag efterlyste.
Kan kanske göra så enkelt för mig så jag köper en UV lågenergilampa på Clas Ohlson och sätter i befintlig armatur. (Jag bor bara några hundra meter från Clas Ohlsons huvudbutik.)

Inkanyezi
2016-07-20 22:48
#10

Om du stoppar i en sån lampa lär problemet bli värre, eftersom det blir så mörkt att man får svårt att orientera sig. Då blir det inte lättare att sikta rätt.

Jalking
2016-07-21 01:04
#11

Jag menar sätter i tillfälligt för kontroll. Gjort på sekunder att byta. Clas Ohlson har UV lågenergilampor men inte UV-ficklampor.

Ary
2016-07-21 10:48
#12

Hehe rapportera gärna dina observationer. 😃

mariatingsund
2016-08-01 19:42
#13

Det mesta vätska är nog kondens från utsidan kan jag tro, det utesluter självklart inte att någon har stänkt vid sidan av, därav att det ska städas som om alltihop var urin.  Det enda är klorin som tar bort all skadeämnen som KAN finnas i pölen.  Tyvärr giftigt, men kan drygas ut med vatten så verkan blir mycket mildare.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
[Devya]
2016-08-03 19:09
#14

Varför inte ta toapapper och se om det blir gult eller ej? Så brukar jag göra här hemma. Är det gult så får jag ta och skrubba ordentligt (vilket det faktiskt är varje gång…)

Upp till toppen
Annons: