Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2360 ggr
Cindy S
2016-06-15 01:19

Hyresvärd vill ta 1000kr för att ta bort badkar.

Jag bor i hyresrätt och vill hyra tvättmaskin av hyresvärden, men jag måste då bort med badkaret för att få plats. Badkaret följde med när jag hyrde och jag antog att om jag ville ha maskin någon dag så skulle det inte bli svårt. Men nu säger det att borttagning och förvaring av badkaret skulle kosta 1000kr, och det fick arbetslösa mig att gå i taket. Priserna på tvättmaskin var högre än hemsidan sa också.

Vi har en heldag eller två halvdagar i månaden  i en tvättstuga med en tvättmaskin och ett torkrum. Jag har praktik fem dagar i veckan, och om jag haft jobb hade jag haft ännu mer att göra och som nu bara kunnat boka på lördagar(söndagar får vi inte tvätta). Sista minuten bokningar tillåts, men det är stressigt.

Så jag undrar om det kan vara värt att sluta vara snål och gå med i hyresgästföreningen. Blir väl billigare än att betala 1000kr. 

Vad tror ni?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Tjeja
2016-06-15 04:52
#1

Jag tror billigast är att bli av med badkaret om jag ska vara ärlig. Det är bökigt att flytta ett badkar och krävs 2 personer för att göra.

Du känner inga som kan hjälpa dig att göra det då? Har du något förråd som tillhör lägenheten där du kan förvara badkaret?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
2016-06-15 10:51
#2

Det är alltid bra att vara med i hyresgästföreningen  men samtidigt så kanske detta avtal är en sak som hyresgästföreningen har accepterat tillsammans med bolaget.

Det är ju en engångskostnad som jag ser som ganska skälig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
2016-06-15 21:31
#3

En lusentapp är peanut money i sammanhanget.. för den som saknar pengar kan det ioförsej vara en mindre förmögenhet.

De lär skicka en rörmokare och hans hantlangare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cindy S
2016-06-17 02:02
#4

Jag kontaktade hyresgästföreningen och de pratade om att jag borde få göra det själv om jag sedan ställde tillbaka det innan flytt(vilket jag nu inser inte kan göras om det står en tvättmaskin där, något inte jag eller representanten verkar ha kommit på, hehe), men sedan insåg jag att mitt förråd var för litet/med svag vägg man inte kan luta mot.

Så jag ringde till hyresvärden för att klaga på tvättstugan och de gav mig en till bokningscylinder och försäkran om att de är slappa med reglerna. Jag får väl lov att boka heldag, ta nycklarna på morgonen och tvätt sedan när jag kommer tillbaka på eftermiddagen, mohahaha.

1000kr är inte mycket om man har jobb, nu är det bläh, så jag får nöja mig med cylindern. Och sen när jag får jobb flyttar jag väl till en tvåa ändå.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Zepp
2016-06-17 19:23
#5

Tycker det låter som en bra lösning och en tillmötesgående hyresvärd?

Mm.. prexis, man skall återställa lägenheten i originlaskick när man flyttar.. kan du inte slänga ut sängen och sova i badkaret?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
2016-06-21 20:13
#6

Nu har det ju löst sig, men 1000 kr är inte dyrt i det sammanhanget.  Förmodar att det ingick tillslutning av tvättmaskinen också? Om du nu hyrde den av värden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: