Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2664 ggr
Sindri
5/19/16, 9:41 PM

Olja in teakbricka?

Fyndade en teakbricka idag (fanér). Vet att teak är ett oljigt träslag, men den ser lite torr ut. Har googlat runt flera timmar (ja, man hittar ju så mycket annat intressant….😃), på om jag skall olja in den, men ej blivit så mycket klokare.

Åsikter?

Annons:
Shailina
5/19/16, 9:46 PM
#1

Teak är superkännslig och måste oljas regelbunden om den inte skall få en ful yta. Minsta vattendroppe på torr teak kan lämna fläckar :) Några gånger om året rekomenderas det att behandla med olja på en teakmöbel har jag för mig. Finns egen teakolja att köpa. rengör teakbrickan nogrannt innan du oljar så du inte får i smuts ner i trävärket, arbet olja inn i ytan med en ren trasa. Du fortsätter tills teaken är "mättat" och inte drar åt sig olja mer, då torkar du ytan med en ren torr trasa, och sen tar det runt 2 dygn till det är användingstorrt på ett ungefär.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

[Forest]
5/23/16, 8:51 AM
#2

Jag har flera bord i obehandlat ek, och dessa oljar jag in när jag tycker dom ser lite torra ut. Jag har köpt möbelolja mp52. Lätt att få tag i säljs ofta i vanliga matbutiker kostar inte heller mycket och räcker länge :) Jag gör det enkelt för mig, jag torkar borden rena med trasa och sen tar annan trasa för ta på oljan. Efter några timmar så tar jag torr trasa och torkar av överflödig olja.

Sindri
5/23/16, 9:41 AM
#3

Använder ni fuktig trasa för att torka av? Jag vill ju få brickan riktigt ren innan jag oljar in den.

[Forest]
5/23/16, 9:49 AM
#4

3 tar fuktig trasa med yes diskmedel 😇 Säkert fel men det är bara innan den ska oljas in, jag brukar låta den torka lite innan jag oljar in borden

Sindri
5/23/16, 12:54 PM
#5

Oki, tack! Kanske mirakeltrasa med bara vatten kan funka. Får se hur smutsig trasan blir.

Upp till toppen
Annons: