Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 3173 ggr
Sabinan
2016-05-17 01:45

Billigaste sättet att bygga?

Vad är det billigaste sättet att bygga hus/torp på, ca 50-75 kvm?
Är det att köpa allt material i lösvirke? Kan kostnaden inte stiga rejält om man är oerfaren och det blir mycket spillvirke osv?

Är det att köpa moduler, typ detta och sätta ihop.? Till detta tillkommer även fraktkostnad för transport.
Kan ett alternativ vara att köpa ett färdigt litet torp/hus och flytta det?

Ett annat alternativ är att köpa nyckelfärdigt hus men de är ju allmänt ganska dyra historier.

Vad finns det mer för olika typer av alternativ?
Och som sagt, vad är billigast?

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Niklas
2016-05-17 10:31
#1

Eftersom det blir dyrare ju mer någon annan ska göra är det billigast att göra allt själv, förutsatt att man vet vad man gör och inte schabblar. Lösvirkeshus alltså. Sen får du läsa om olika sätt att isolera och värma upp. Valen där påverkar både byggpris och driftkostnad mycket.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[helga21]
2016-05-18 09:27
#2

Min man gör allting här på vårt hus inbyggnader och utbyggnader och säger nöjt att nu har han sparat flera tusenlappar. Så lösvirke är det billigaste men mät och planera först och köp sen.

Sabinan
2016-05-18 14:19
#3

Tack så mycket för era svar, då var det väl det jag misstänkte.
Ska se om man kan fråga om lite råd och hjälp så det blir så billigt och bra som möjligt.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

tlover
2016-05-19 13:12
#4

Vad jag förstår så ska timmerhus vara ganska billigt om man timrar det själv iallafall finns färdiggjort timmer att köpa typ som en byggsats men man ska ju kunna lite ändå. Är timret tjockt nog behöver ju väggarna inte isoleras heller.

Eller allra billigast är att timra av egen skog, men det förutsätter ju att man har skog.

l'm back

Record
2016-05-19 21:53
#5

Först är det kunskap hur du tacklar kommunens byggnadsnämnd med sina bestämmelser hur var du får bygga, oftast hinner flera år gå till spillo. Sedan skall vatten o avlopp finnas, och inom detaljplanen typ av hus. Funkar inte detta får man söka dispens av länsstyrelsen. Låt dig inte stoppas av detta att bygga själv är en bra variant, spillvirket är lärpengar.

Tar det emot får du göra som Helga21, att skaffa en hantverkare som gör grovjobbet, och blir det inte bra för första huset så vänta på nästa tillfälle. 👍 Lycka till !!

Sindri
2016-05-19 23:18
#6

Att bygga själv är förstås roligt - men kan bli en mardröm. Det bästa rådet är att lära  sig så mycket man kan om teknik, material etc. Att verkligen låta förarbetet ta tid. För att det skall bli billigare gäller det att kolla och jämföra priser. Om ni har en bra brädgård, färgbutik etc kanske ni kan avtala om rabatt eftersom ni kommer att vara storkunder under en lång tid. Vi har t ex bra rabatt i vår lokala färghandel trots att vi numer inte handlar så mycket där.

Börja samla mappar med olika områden som mark, grund, VVS etc.
Det dröjer tyvärr länge innan man får börja med det roliga som att välja färg, kakel etc.

Det finns många sajter att läsa på, tex
http://www.vibyggerhus.se/
https://www.byggahus.se/

Annons:
Sabinan
2016-05-20 00:21
#7

Tack för era svar, tips och råd.
Byggnadsnämnden har jag pratat med och fått klartecken ifrån.
 Vi har gått och "värkt" på detta i 4 år och har en klar bild över hur slutresultatet ska se ut. 
Barnens pappa (som ska hjälpa mig) har lite erfarenhet av byggnation sen tidigare, bl.a har han hjälpt sina föräldrar att bygga sommarstuga, samt byggt friggebod på vårt förra sommarställe.
Det är mest jag som oroar mig över hans (barnens pappa) stress och press inför byggandet. Han kommer vara själv med detta, förutom lite handräckning från mig. Han själv har också föreslagit att bygga lösvirkeshus eftersom det är det billigaste alternativet. Så det är säkerligen detta som kommer att bli. 🙂

#6 Tack för råden och länkarna 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Record
2016-05-20 09:21
#8

Du får nog tänka om när du planerar 50-75 kvm, dubbla minst, dina, mina, våra . 😃

Mitt första hus kostade 13000 kr i byggsats 1967, det andra i lösvirke för stommen 6700.-- kr 1974 hos en liten såg, så visst får man ibland söka lite. Så ge inte upp!

Sabinan
2016-05-20 18:52
#9

#8 Det ska "bara" bli en liten sommarstuga. Jag har även planerat in en gäststuga för syskon/vänner /barn 🙂

Det var verkligen prisskilland på dina hus, jag insåg inte att det utgjorde så stor skillnad. Ska absolut ta reda på så mycket info som möjligt för att hitta bästa hus till bästa pris.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Tom
2016-06-11 21:22
#10

Kolla även på att köpa begagnade modulhus eller så kallade paviljonger som till exempel används som tillfälliga skolor, kontor eller boenden. När de har använts klart vill ägarna ofta bara bli av med dem och säljer för en spottstyver. Dessa modulhus är dessutom tacksamma att flytta eftersom de är konstruerade för detta. De är ofta färdiga med isolering och allt.

Sabinan
2016-06-11 22:27
#11

#10 Tack, jag ska kolla upp dessa också.
Är blocket ett bra ställe att leta på?

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Zepp
2016-06-15 20:34
#12

Om man/jag får säga vad jag tycker så ta in anbud på hela bygget!

Räkna med 20-25 tusen per kvadratmeter.. med WC, kök och toa inomhus!

Förutsatt att du får lov att anlägga avloppsanläggning och borra brun.

Enklare byschor/Attefallshus.. utan moderna bekvämligheter kan du få för 10,000 kvadraten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
2016-06-15 23:19
#13

Tidigare var det möjligt att nästan gratis få större packlårar av Reedwood, där det transporterats större maskiner och bilar i.

Annons:
Tom
2016-08-12 21:53
#14

#11, blocket eller kvd.se

Upp till toppen
Annons: