Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2068 ggr
sjukkatt
5/11/16, 8:19 PM

Stinkande frys!

Hej!

Jag har en frys som varit avstängd minst en vecka och i den låg det bl.a fisk, räkor och grönsaker m.m. Jag var givetvis tvungen att slänga allt och fick skura igenom hela frysen.

Den värsta lukten är borta, men det sitter fortfarande kvar en del i plasten, längst in där rören sitter och på dörren. Det verkar vara stört omöjligt att få bort det sista. Jag testade att starta den igen, men lukten finns där ändå.

Jag har skurat med handdiskemedel, ättiksprit, klorin och äppelcidervinäger samt salt med varmt vatten till. Jag har även ställt in skålar med kaffe, ättika och en citron. Känner att jag snart ger upp det här. Hur lång tid brukar sånt här ta?

Det luktar heller inte riktigt samma som när jag upptäckte det hela, men det kan ju bero på allt som jag har ställt in där samt i övriga lägenheten.

Men är lite nojig att det kan vara freon som läcker ut. Hur luktar det?

Haha ja jisses….

Annons:
Fridaaaa
5/11/16, 8:28 PM
#1

Vår gamla frys fick vi ha ättika i koppar i en vecka innan lukten försvann :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kallaterrier
5/11/16, 8:33 PM
#2

Vi hade samma problem, dock med gammalt kött och bär i stället och ättikan fick stå i  över en vecka för att få bort lukten.

sjukkatt
5/11/16, 9:13 PM
#3

Ok men lät ni era frysar stå på eller var de av o med dörren öppen?

Fridaaaa
5/11/16, 9:17 PM
#4

#3 Den var av, med dörren på glänt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sjukkatt
5/11/16, 9:22 PM
#5

#3 ok får väl ha lite tålamod helt enkelt.."suck"

sjukkatt
5/11/16, 9:24 PM
#6

Jo en sak till. Jag har outspädd ättika men hört att sen ska blandas med vatten. Spelar det någon roll hur man gör där?

Annons:
Kallaterrier
5/12/16, 7:39 AM
#7

#3 Vår frys var av men stängd. Tror jag :) Det måste ju kvitta om ättikan är utspädd eller inte tror jag, jag körde med outspädd i alla fall.

Jalking
5/12/16, 12:10 PM
#8

Prata med försäkringsbolaget där du har hemförsäkringen.  Var ärlig och tala om vad som har hänt.  Men erfarenhet är att de är välvilligt inställda till att ersätta när något har hänt med en frys. För det bästa vore väl om du kunde byta ut den stinkande mot en ny?

sjukkatt
5/13/16, 8:26 AM
#9

#7 ok,:-) ja nu står en plastbytta med ättika därinne. Jag har dörren lite på glänt plus fönstret är öppet. Vädrar också ut ordentligt med jämna mellanrum.

#8 Det är en hyreslägenhet. Jag har pratat med värden och han tycker jag ska avvakta och se….

Men jag är ändå nojig med noll tålamod. haha :-S :-P

[Forest]
5/23/16, 9:18 AM
#10

9 Låter som en snål hyresvärd, själva skulle vi inte kunna vara utan frys så göra som andra tipsat dig om att vara utan frys i 2 v skulle inte funka för oss.

sjukkatt
5/26/16, 6:33 AM
#11

#10 ja det kan man tycka, men bor inte där just nu. Frysen luktar bättre nu! Det är bara lite på listerna kvar.

Tom
6/11/16, 9:15 PM
#12

Jag hade samma problem tidigare med ett kylskåp. Efter att ha provat precis 'allt'  slängde vi kylen och köpte en ny…

Upp till toppen
Annons: