Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1678 ggr
Sommarek
2016-05-03 11:17

Lappa tegelmur

Runt vår veranda har vi en tegelmur, vitmålad (…) som nu börjat falla sönder i stora klumpar. Det har gjorts ett försök tidigare att lappa "hålen" med cement, vilket ju inte hållit. Någon som har några bra tips på hur man fixar till det snyggt? Om man  vill ta bort målarfärgen, går det, tro, och i så fall hur?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Niklas
2016-05-03 11:58
#1

Prova att skrapa bort färgen. Om inte det går kanske ni kan blästra bort den. Är hålen springor mellan tegelstenar eller något annat?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sommarek
2016-05-03 12:58
#2

#1 Okej, tack. Vi får prova oss fram. Nej, hålen är bara där delar av stenen lossnat, helt enkelt. Det kan vara mitt på springan/murbruket eller mitt på själva stenen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Niklas
2016-05-03 13:29
#3

#2: Ni borde kunna laga det med murbruk då. Glöm inte att fukta underlaget först så att bruket fäster.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
2016-05-03 13:46
#4

Är det fasadtegel eller heltegel? Då är det färgen som stängt in fukt och det har blivit frosten som sprängt sönder.

Om muren istället varit putsad med kalkbruk sker inte detta.

När färgen är borta helt går det att putsa muren med kalkbruk och därefter slamma den med samma bruk .

Sommarek
2016-05-03 14:55
#5

#3 Det är redan gjort i en omgång, men har inte hållt. Det släpper igen.

#4 Det vet jag faktiskt inte. Vad är skillnaden?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Record
2016-05-03 22:23
#6

Fasadtegel är den med luftspalter, den andra saknar, båda är röda. Är muren målad med oljefärg, tätar den stenens porer och på vintern fryser den sönder. Troligen kan du inte få stenen fri från färgen, så riv muren o börja om. eller klä in den med träpanel….

Annons:
Sommarek
2016-05-06 11:33
#7

#6 Där är inga luftspalter, men teglet är faktiskt vitt, även under färgen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Record
2016-05-06 14:27
#8

Något bättre, vita stenen är Mexi-sten och tyvärr målad, går det att hindra att regn tränger in i översidan och oljefärgen är borta kanske ett försök med att slamma muren med kalkbruk och inblandning av impregnering för Mexi-sten, men garantier finns inte. Ligger det jord på muren på någon sida bör den bort.

Tant Grön
2016-05-09 13:07
#9

Jag skulle lagat med Husfix. Det brukar hålla bra.

Record
2016-05-10 22:27
#10

Husfix för 55,00 kr/kg, kan inte vara ett bra alternativ, det gör att fukt lagras i muren och frost spränger till vintern.

Gör en ny mur med cementhålsten foga med hydraliskt bruk så håller den bra. Under mark kan man tjära den för att stå emot fukten.

Upp till toppen
Annons: