Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 1370 ggr
[tk1971]
2016-05-03 08:33

Nån som är insatt i jordvärme?

Nu är vi spekulanter till ett hus med jordvärme. Den har installerats för bara ett par år sedan och slangarna tar upp minst halva tomten bakom huset.

Kan man plantera nåt där? Gräsmattan ser ganska ödslig ut, jag skulle vilja sätta några fruktträd eller nåt där. Men förstör rötterna slangarna?

Och ni med jordvärme - vad tycker ni om den ekonomiska biten?

Har förstått att detta är ett rätt underhållsfritt uppvärmningssätt, är det er uppfattning också?

Annons:
Record
2016-05-03 13:56
#1

Om det är yt-jordvärme, så ta reda på hur lång slangen är, och om det finns skarvar? Där skarvarna finns och läcker det minsta växer rötter in i slangen. I övrigt kan du säkert plantera.

Värmeinnehållet vid yt-jordvärme blir mycket mindre än från en bergvärmeanläggning under en säsong.

[tk1971]
2016-05-03 14:20
#2

Slangen är 500m och skarvarna är svetsade enligt anmälan till miljökontoret. Hur många skarvar som finns vet jag däremot inte.

Record
2016-05-03 22:32
#3

Verkar bra om det inte finns skarvar, kör en vinter o testa om slingan ger tillräckligt med värme, det går faktiskt att utöka med ett borrhål i berget annars. Om slangen ligger ytligt kan den användas för att köra ner värme i borrhålet under sommarens heta stunder, ligger den frostfritt djup som den bör göra? Enheten som sitter inomhus är rätt lika till funktionen för båda systemen.

[tk1971]
2016-05-10 09:05
#4

Sådärja, nu är vi ägare till detta hus 🙂Kontraktet är skrivet, men självklart ska vi ta dit en besiktningsman från Anticimex, en annan besiktningsman från en elfirma och så ska vi kolla radonhalten. Men jag tror nog att det ska gå bra, vi fick ett bra intryck av huset.

Record
2016-05-10 21:57
#5

Gratulerar ! Det blir nog bra, om du kör ner dagens goda värme i slangen, för att ha till vintern. 👍

Upp till toppen
Annons: