Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2754 ggr
Honestyisdead
5/2/16, 3:41 AM

Kolonistugor

Jag undrar om någon här vet varför det är förbjudet att bo i vissa kolonistugor och ok i andra? Jag kan inte komma på någon vettig anledning till att man inte får det på vissa områden.

Annons:
Niklas
5/2/16, 6:38 AM
#1

Det kan bero på hur exempelvis vatten och avlopp är ordnat. Finns det kommunalt vatten och avlopp kan jag tänka mig att det är okej ibland.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
5/2/16, 8:41 AM
#2

Vi har tre koloniområden i närheten och där får man bo från maj till oktober tror jag det är. Då stängs vatten och el av.

Sedan har vi ett område som bara är odlingslotter och där har folk byggt mer redskapsskjul som vissa är rätt stora men det är inget koloniområde utan bara odlingsområde vad jag förstått.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
5/2/16, 8:55 AM
#3

Så som jag har förstått det gäller det för att på de flesta koloni-områden stängs vatten och ev el vintertid. Dessutom är avlopp och vattenledningar sällan dimensionerade för "full användning". Varmvatten och el finns inte på alla ställen. Som jag tolkar det kan de inte garantera en levnadsstandard som är ok året runt och då får man inte heller bo där. 

Jag läste i någon artikel om att det dessutom finns regler inom kommunen för bland annat gatubelysning, säkerhet osv som inte finns på koloniområden.

Zadeira
5/2/16, 9:03 AM
#4

Sen är det upp till varje koloni-förening att själv bestämma regler. Jag tror att många är av åsikten att det blir ett "himla liv" om alla ska bo där året runt och dessutom sliter det på föreningens mark, redskap, osv osv.

Helt OT, men lite kul angående koloniföreningasregler: Om jag inte minns fel så har mammas förening någon urbota dum regel att motordrivna redskap som gräsklippare, häcksax osv inte får användas på helgerna. Då normala människor har tid att använda dem. Detta för att 95% av ledningen är pensionerade gringubbar som kan göra sånt på vardagarna och tycker att "på helgen ska här vara fritt från såna ljud". Sen att vi har en annan koloniförening tvärs över gatan och ett villaområde bredvid på ena sidan där folk använder motor-redskap hela helgerna spelar ingen roll utan det ska vara så bara för att de kan bestämma.

Åsa S
5/4/16, 12:36 PM
#5

#4 Det är INTE ledningen som stiftar ordningsregler utan det är medlemmarna i en förening = även din mamma har en röst hoppas hon utnyttjar den på årsmötena (en styrelse får inte besluta själva om sånt som påverkar medlemmarna märkbart). Problemet är väl att många som är med i en förening inte är medvetna om det utan struntar i att gå på årsmötet då man ex. bestämmer såna saker ofta kommer ju bara 10% av alla medlemmar i odlings/koloniföreningar på årsmötena enligt min erfarenhet. Till nästa år kan din mamma lämna in en motion till årsmötetangående de reglerna som är knäppa och som man vill ändra på och så får hon dra ihop alla medlemmar som vill ändra på reglerna så att de då kan vara i majoritet då man röstar.

Zadeira
5/4/16, 2:01 PM
#6

#6 Jodå, mamma röstar i föreningen men det är som du säger majoriteten som räknas. Svårt när de flesta i föreningen antingen skiter i vilket eller delar tankar med styrelsen.

Annons:
[Forest]
5/23/16, 9:01 AM
#7

4 Jag jobbar i butik och har livligare grannar så jag tycke om den regeln :) Har inte kvar våran lott utan har tillgång till sommarstuga nu mera.

Tom
6/11/16, 9:37 PM
#8

Det är inte föreningarna utan kommunerna som bestämmer om man får bo i en kolonistuga. Enligt Koloniträdgårdsförbundet finns det inget kolonitädgårdsområde i Sverige där det är tillåtet att bo permanent. Ofta har koloniträdgårdarna till exempel väldigt förmånliga avtal med kommunen eftersom tanken med dem är att människor som annars inte har möjlighet att äga ett hus eller en sommarstuga ska få möjlighet till rekreation i frisk luft på en egen liten täppa. Skulle det bli tillåtet att bo permanent skulle priserna plötsligt stiga till helt orimliga nivåer och hela tanken med koloniområden skulle försvinna. 

Tänk bara om man skulle få bo permanent i till exempel Tantos koloniområde på Söder i Stockholm. Det ligger jättevackert mitt i city precis vid vattnet.  Priserna skulle bli helt hysteriska.

[helga21]
6/13/16, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här på Brändhaholm är  redan priserna hysteriska trots att du måste vara skriven i Karlskrona för att få köpa en stuga där. Den sista  gick för runt miljonen.

Honestyisdead
6/13/16, 1:12 PM
#10

#9 Är det kolonistugor som man bara får bo i under sommarhalvåret och måste odla saker på större delen av tomten?

[helga21]
6/17/16, 11:50 PM
#11

# 10 Svar ja. Du måste ha en fast bostad i Karlskrona för att få äga dessa och de är gjorda i masonit och vattnet stängs av under vinterhalvåret. Du måste inte odla men de allra flesta gör det.

Honestyisdead
6/18/16, 11:20 AM
#12

#11 Det är ju helt sjukt att dom kostar så mycket då!

[helga21]
6/18/16, 4:28 PM
#13

# 12 Ja det är det. Men de ärvs i generationer och det är väldigt sällan någon finns till salu. Det är ett litet område på en udde på en ö.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4ndaholm

http://www.blt.se/nyheter/brandaholm-koloniparadiset-bara-ett-stenkast-fran-centrum/

Annons:
Honestyisdead
6/18/16, 8:33 PM
#14

#13 Fint. Men aldrig att jag skulle få för mig att betala sådana summor.

[helga21]
6/19/16, 2:42 PM
#15

# 14 Uppenbarligen så finns det folk som är det 😃

Upp till toppen
Annons: