Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2541 ggr
marsvin-90
2016-04-18 11:11

Solceller?

Vet inte om jag hamnat i rätt grupp men testar ändå =)

Har gått i tankar om att skaffa solceller i sommar då jag läst mig till att det finns många olika fördelar med det. Men samtidigt så finns det så många olika bolag som erbjuder och om jag ska va ärlig så förstår jag inte riktigt skillnaden på vad de erbjuder i sina olika paket. Jag vet bara att vi har sol i princip hela dagen från förmiddag till eftermiddag på ena sidan av huset medans det är skugga hela dagen på andra sidan. Vi har idag bergvärmepump som det kostar runt en 3000:- max på vintern. Bor i norra Kalmar län för övrigt. Någon som har några rekommendationer om bolag/paket/hur mkt v o kvm man ska ha?

Då vi köpte huset i aug -15 så vet vi inte så jätte mycket om huset och en annan sak jag har funderat över är om man ska passa på o byta takpannor innan man sätter upp en anordning? Eller åtminstånde ta hit någon som kollar om det behövs eller är det inte nödvändigt?

Annons:
Niklas
2016-04-18 11:50
#1

3.000 kronor per månad eller hela vintern?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

marsvin-90
2016-04-18 13:06
#2

Per månad

Record
2016-04-18 15:38
#3

Vad får du för 3000.--kr/månad. Fast avgift xx.-- kr? El-lev. /KWh x.--kr? Det är viktigt att du har ett elavtal med din leverantör, och inte ett rörligt pris. I övrigt bör du veta vad för temperatur du kräver i bostaden, liksom andra apparaters förbrukning av el. Priset verkar något för högt.

[helga21]
2016-04-18 20:39
#4

# 3 Instämmer att priset förefaller var något högt men det beror på vilken typ av hus du har och hur det är isolerat. 

T.S har ni inte kollat hur takpannorna var innan ni köpte huset? Gå upp och se själva innan ni tar  dit någon är mitt råd.

marsvin-90
2016-04-20 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Nu gjorde jag det så enkelt som möjligt så ser ni hur den dyraste månaden ser ut.

Vi har 22 grader inne hela tiden. Vi har en suterrängvilla, nej vi kollade inte takpannorna innan vi köpte huset, ingen av oss vågar upp på taket.

[helga21]
2016-04-20 13:33
#6

# 5 Men det skulle ni har gjort om inte själva så låtit en besiktningsman göra detta. Inte vid något annat köpa krävs det så mycket av en som köpare  som vid husköp.

Annons:
marsvin-90
2016-04-20 14:13
#7

#6 vi båda är i princip helt okunniga när det kommer till hus. Jag gick på känslan och gubben som bodde här innan som oxå va med o byggde huset -67 sa att det var ca. 10-15 år sen de bytte takpannorna. Sen vet man inte hur mkt det stämmer för han va 93 år o verkade lite virrig. Besikningsman kände jag var slöseri på pengar. Frågade runt bland släkten vad jag skulle tänka på o fråga om. O om jag går upp på taket så kan jag inte avgöra om det är bra eller dåligt.

[helga21]
2016-04-20 16:33
#8

# 7 Just därför ska du skaffa en besiktningsman innan du köper.

Vad har du tänkt dig använda solcellerna till? Ska du få  varmvatten endast ifrån dem eller ska du koppla in dig på energin och värma upp huset med dem? Har ni vattenburen värme? I så fall kan du värma upp huset med hjälp av dem. Hur är huset isolering och har ni någon fläktsystem som driver runt luften inomhus?

marsvin-90
2016-04-20 16:51
#9

Vi har vattenburen värme och hade tänkt både uppvärmning och varm vatten. Inget fläkt system, däremot så installerade elektrikern in 1 fläkt i badrummet o en i källaren. Isoleringen har jag inte den blekaste aning om. I källaren där vi sover är det bara betong tror jag. Det är för övrigt ett tegelhus.

[helga21]
2016-04-20 17:08
#10

# 9 Hur mycket vet du egentligen om ditt hus? 😃Om du vill ha till uppvärmning så bör man installera en  fläkt men anledningen till att jag undrar är om de du inte allaredan har en i din värmepump. Men du måste låta luften cirkulera med en mekanisk ventilation i huset. I äldre hus har de självdrag så någon ventilation behövdes inte men under 1970-talet  började man tilläggsisolerar och då fick de som gjorde detta utan ventilation fuktskador och mögel i sina hus. Om du har som du säger en souterrängvåning skulle jag vara noga med att kontrollera denna innan jag kosta på huset för mycket investeringar.

[helga21]
2016-04-20 17:32
#11

Ifall du har en bergvärmepump så har du förmodligen också uppvärmning av vattnet till dina element där och allt varmvatten som du behöver under förutsättning att du har tillräckligt stor anläggning.

Solceller behöver du inte sätta på taket i sådana fall men om du ska göra det så ska det inte vara några takpannor under solcellerna ifall ni nu vill byta ut dess eller snarare behöver.

marsvin-90
2016-04-20 19:34
#12

Jag vet det "viktigaste" enligt mig, resten kan jag fråga andra om vad de uppskattar att det är :P I papperna stod det självdrag iallafall, tror inte heller de tilläggsisolerade. Det är helt klart skillnad på temperatur uppe och nere. Uppe har vi 22 grader men nere är det klart svalare. I tvättstugan är det som kallast, vet inte hur många grader men kallt är det. När vi flyttade in i aug förra året så märkte jag att det var fruktansvärt fuktigt i luften därav att vi skaffade fläkt till badrummet vilket sänkte luftfuktigheten i hela övervåningen avsevärt. Men innan de installerade den så frågade jag om man kanske skulle installerat en luft värmepump som drar runt luften istället men det tyckte de olika företagen var onödigt.  Vad gör att du inte tycker att vi behöver skaffa solceller?  Om du skulle varit i min sits vad skulle du göra här näst som skulle dra ner kostnaderna?

[helga21]
2016-04-20 22:03
#13

Du har redan det du behöver det är orsaken till att jag inte anser att du behöver några solceller. Du får reden varmvatten från din pump.  Ditt värmebehov ska täckas av den bergvattenpump som du har. Du producera som jag förstår varmvatten till dina element och ditt varmvattenbehov också. 

Hur ser det ut  källaren? Är det några vattenburna element där eller bara något enstaka elektriskt? Hur stor är effekten på din bergvärmevattenpump och hur stort är huset som du värmer  upp? Har du gjort  ett aktivt val av leverantör av din el och inte har något tillsvidareavtal?

Annons:
Record
2016-04-20 22:06
#14

Hur är det med varmvattenberedaren, går den på en el patron? det är dyrt, borde bergvärmen klara billigare. Kolla också disk o tvättmaskinerna så de inte är anslutna till varmvatten, de bör gå på kallvatten, värma det de behöver gör de själva. om de sköljer med varmvatten blir de dyrt. Det dyra på elräkningen är den fasta avgiften, trots att ni har den lägsta huvudsäkringen 16 A.

[helga21]
2016-04-20 22:11
#15

# 14 Förutsätter att denna bergvärmerpump även klarar  att producera det varmvatten som krävs.

Record
2016-04-20 22:29
#16

#helga

Som du skriver "berg värmer pump", så går det inte så bra att värma berget istället för huset o varmvattnet. Pumpen ger en fyrfaldig vinst, vid rätt installation. Ett tips kanske var att värma varmvattnet på sommaren med en solfångare på taket, och överskottet där kör man ner och värmer berget, för att ha under vintern.

Niklas
2016-04-21 08:20
#17

#12: Hur stor är huset?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[helga21]
2016-04-21 09:40
#18

# 16 Då vi värmer hela vårt hus med en  värmepump så är jag väl medveten om installationen. Men vi har luftburen värme och inga element. Det är vår huvudsaklige uppvärmning sen har vi också en kakelugn som är kopplad på uppvärmningen så att värmen fördelas vid luftsystemet här när vi eldar i den.

marsvin-90
2016-04-21 09:56
#19

#13 Vi har vattenelement i båda sovrummen i källaren, lika så hallen. Ett vattenelement i tvättstugan och ett i rummet där värmepumpen står. Huset är 134 kvm. Har valt ett elavtal på 2 år rörligt så klart då det är billigast. Nu ska jag vara okunnig igen och säga att det jag vet om bergvärmepumpen är att det är en Greenline HT Plus C och E för det är den manualen jag kan hitta. Dock vet jag inte var jag hittar exakt vilken modell det är då det verkar finnas 6 olika men förmodligen är effekten 5,9 eller 7,3 kW.

#14 Hur vet man om den går på elpatron? Vi har kollat disk o tvättmaskin o de går på kallvatten.

#17 Det är 134 kvm

[helga21]
2016-04-21 10:06
#20

Har ni kollat om det finns luft i elementen ifall där är från när huset byggdes. Elpatron kan sitta på din gamla pannan ifall du har den kvar. Det är inte större än att du ska klara av att värma upp hela huset med den. Problemet är om ventilationen består av just självdrag. Den värmepumpen känner jag inte till men du hittar  den på nätet

https://se.search.yahoo.com/search?fr=mcafee&type=C210SE662D20131214&p=Greenline+HT+Plus+C+och+E+f

Annons:
marsvin-90
2016-04-21 10:22
#21

Ja vi har luftat alla element va i princip ingen luft i dem. Den gamla oljepannan är borttagen och den satt i ett annat rum. Så vad rekommenderar du att man gör åt ventilationen?

[helga21]
2016-04-21 10:33
#22

Värme stiger uppåt så du kan ha två cirkulationspumpar en för nedervåning och en för övervåning och olika temperaturer på dessa.

Record
2016-04-21 11:15
#23

#19

Du har en perfekt värmepump, vilken klarar varmvatten till 65 grader C, bra garanti, och rätt kopplade maskiner, storleken på huset 134 kvm, va gör man mer ? Kostnaden stämmer väl med mitt eget hus (160 kvm suterräng ) så ja tror inte det är något fel.

Halvdansken
2016-04-21 14:57
#24

Vad har ni för värmekällor i de andra rummen? Du nämner bara sovrum, hall o tvättstuga. Har ni kollat isolering i väggar o tak/vind?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

marsvin-90
2016-04-22 08:31
#25

#22 Så med cirkulationspumpar så blir temperaturen mer stabil oxå? Som sagt i källaren är elementen knappt ljumna och är inte 22 grader.

#23 Nä fel kanske det inte är men jag var mest ute efter om det går att få ner kostnaderna ytterligare med tex solceller.

#24 Det jag skrev ovan var i källarens rum, på ovanvåningen har vi så klart vatten element oxå i alla rum dvs vardagsrum, 2 sovrum/kontor, kök, badrum och hall. Som jag skrivit tidigare så är vi ganska okunniga inom detta område så jag vet inte hur man kollar isolering. Min mors sambo har dock varit uppe på vinden och han sa bara att det såg bra ut.

Record
2016-04-22 13:27
#26

Om du tar in en offert på vad solceller kostar, och ställer det i relation hur många Kvh/kostnad är det nog enklare att betala elräkningen. Det skulle vara en sak till om inte borrhålet för pumpen ger tillräckligt med värme, så källaren inte blir varm, bör det åtgärdas. Hur djupt är borrhålet och marken där? Bör vara ca 100m i din region, och bekräftelse på detta.

Solceller för värmeanläggning blir en stor sak, men en sk. solfångare på taket för varmvattnet under sommaren lönar sig nog.

[helga21]
2016-04-22 15:34
#27

Ja med två cirkulationspumpar så kan du hålla temperaturen på samma nivå i husets olika hörn under förutsättning att dessa är termostatstyrda. Och kom ihåg att värme stiger uppåt så du behöver inte ha så hög temperatur i övervåningen för att  det ska nå upp till önskad temperatur.

När det gäller isolering så tror jag att du ska höra med någon som har kunskap om detta. Om du har som du säger självdrag så fungerar cirkulationen med detta, ska du öka isoleringen så måste du få en cirkulation   i hela huset. 

Sen tror jag att du får räkna på detta med solceller eftersom det är som någon säger en investering i huset och att det tar minst 10 år att få igen denna.

Annons:
Niklas
2016-04-22 15:40
#28

#27: Jag tror att det där med att få tillbaka solcellsinvestering på 10 år gäller om man inte har någon annan effektiv värmekälla, exempelvis bergvärme.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[helga21]
2016-04-22 15:46
#29

# 28 I reklamer till en försäljare står detta att du kan få detta men det förutsätter att du har en viss sorts solceller och en viss ort uppvärmning. Vi ansökte 1989 om att få bygglov för solceller men det har ännu inte varit lönande att sätt dit dessa och vi har en värmepump  (värmeväxlare) som uppvärmning till 150 kvm. Det drar cirka 18.000 kwh per år.

Halvdansken
2016-04-22 17:16
#30

Har ni kollat så det är tryck på värmeanlägget? Ofta när elementen inte blir varma, så är det för att det inte är fyllt upp med vatten. Och kolla också att termostaterna är ok, kanske sitter de fast, eller är för gamla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Record
2016-04-22 22:32
#31

#helga21

Vill du förklara vad energin från solcellerna skall göra och

(kopplas till), mina beräkningar blir det en mycket stor yta, mer än husets tak blir det. Sedan bör det vara sol hela dygnet. Däremot solfångare med ett flytande media i, kan ge ett bra tillskott, vid soliga dagar, för att direkt värma varmvattenberedaren via en värmeväxlare.

Halvdansken
2016-04-23 08:15
#32

#31. Var nånstans kan man bo där det är sol hela dygnet? Förutom norr om polarcirkeln under ett par sommarmånader.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2016-04-23 08:19
#33

Sen ska ni kolla fönsterna. De kan vara punkterade och då håller de inte på värmen så bra. Kolla också isoleringen i väggarna, ta dit en firma som kan såntdär.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Record
2016-04-23 15:53
#34

#32

Va bra att du upptäckte fenomenet med sol hela dygnet= ingen besparing den tiden. 😃

Annons:
Sarah
2016-05-01 23:41
#35

Vi satte oss och räknade på solceller till vårt hus. Runt tio år för att tjäna på det. Hade det varit bättre priser på att sälja tillbaka överskottet på sommaren så några år färre. Vi funderar även på bergvärme men har inte räknat på det ännu. Har värmeväxlare nu. Tycker ändå att era kostnader låter ganska normala. Men vill ni få ner kostnaderna så skulle jag satsat på bättre fönster.

marsvin-90
2016-06-04 21:56
#36

#35 Nu kommer jag inte ihåg om det var i denna tråden det nämndes eller om det var någon annanstans. Men iallafall så var det någon som påpekade att om vi byte ut fönsterna så måste vi ha något mer än bara självdrag. Vad som finns att välja på vet jag inte. Men vi har varit inne på tanken att byta fönster och även fått en offert vilket jag varken vet är billigt eller dyrt.  Det är ca. 10 stora fönster + 1 balkongdörr. Har fått en offert på 64,500:- efter rotavdrag. Skulle tydligen vara underhållsfria fönster.

Sarah
2016-06-04 22:17
#37

Att sätta in ventiler är inte speciellt mycket jobb :) har man koll på vart elen går kan man göra det själv enkelt. Dyrt med fönster, kanske går på ett ut med solvärme :}

Upp till toppen
Annons: