Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 4507 ggr
Carrosh
2016-03-20 02:12

Ryckande i vår dörr

Under de senaste 2 månaderna har någon eller några fyra gånger (som jag vet om) ryckt i vår ytterdörr. Tre av de gångerna har det skett nattetid och en gång mitt på dagen då även en nyckel sattes i låset.

Jag har blivit livrädd varje gång, speciellt nattetid, då jag väcks av det. När jag väl kommer fram till titthålet är det tomt i trapphuset, så jag hinner aldrig se vem det är. Har tänkt att det kanske är en granne som gått fel, men gör man verkligen det fyra gånger? Och dessutom mitt på dagen, när man ser vad som står på dörren? Har hört av mig till hyresvärden om detta, men svaret jag fick var så konstigt: "Vi ska kontrollera om det är något fel på fastigheten. Vi ska försöka lista ut vem det är som rycker i er dörr".

Blev uppmärksammad av en vän senare om att det kanske kan röra sig om tjuvar som går och känner på dörrar för att se vilka som är olåsta och kanske gå in och stjäla. Det här verkar hyresvärden inte räkna med. Det känns inte som att de tar det på allvar iaf.

Jag vill inte behöva ringa på varenda granne för att försöka lista ut om någon av dem rycker i dörren. Vad bör jag göra? Känner stort obehag varje gång det låter i porten på kvällen och natten innan jag ska sova. Kommer på mig själv med att ligga och lyssna efter minsta lilla ljud när jag ska sova, och jag vill verkligen inte göra det. Tacksam för tips och råd!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Shailina
2016-03-20 02:15
#1

Du kan ju hänga upp ett uppslag i trappan med fråga om någon fler varit utsatt för detta, då det kan röra sig om inbrottstjuvar, och varna dina grannar om att ha dörren låst alltid bara ut i fall? Sen tycker jag du absolut kan ringa polisen eller gå till lokala polisen och berätta om detta, i fall de har fått besked från fler andra kan ju de berätta om att de fått rapporter och om de håller ögonen extra uppe i detta området redan så du kanske kan känna dig lite lugnare? Om de inte fått rapporter redan kommer de ju kika in på det skulle jag gissa.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Carrosh
2016-03-20 02:24
#2

#1 En lapp för att varna var en riktigt bra idé! Hade ju bara arga lappar inställt i hjärnan, och sådana vill man ju undvika. Funderat på att höra av mig till polisen för att kolla, men någonstans har det känts så överdrivet. Tror jag tvivlar alldeles för mycket på min rädsla, speciellt när inte hyresvärden verkar ta det på allvar.

Har hört av mig till andra jag känner här på området också, som bara bor ett par portar härifrån, den ena hade inte märkt något men den andra sa att hennes pappa (som också bor här) hade haft problem med samma sak, så det är ju definitivt något. Ska nog höra av mig till polisen och kolla iaf.  Tack så mycket för svar!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

VildaVittra
2016-03-20 02:30
#3

Det har jag varit med om och det var en äldre granne som blivit dement, nattetid blev denne väldigt förvirrad och det var då det hände. Jag jobbade natt, så jag var uppe och "kom på" denne. 

Ingen gamling i porten som det kanske kan vara och som du kan orosanmäla till soc? Då åker de ut och tittar till denne.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Carrosh
2016-03-20 02:39
#4

Vi har bara en gamling i huset, och hon är fortfarande pigg och frisk, förutom att hon har svårt att gå i trappor och jag tvivlar på att hon kommer upp till oss och sedan försvinner snabbt och tyst.  Vi har däremot två ganska nyinflyttade grannar, en yngre man och en man i medelåldern som är lite svår att kommunicera med då han inte pratar så bra svenska. Men jag tror knappast att det är någon av dem två heller. Den medelålders mannen bor precis ovanpå oss, och man hör när han kommer hem, då han "bökar" lite, men det har vart knäpptyst där uppe efter dörr-ryckningarna.

Den gången som det skedde under dagtid så satte personen till och med in nyckeln direkt efter att ha ryckt i dörren, men drog ut den och var borta när jag kom fram till titthålet. Jag får ingenting att gå ihop riktigt i huvudet. Porten är låst nattetid, så logiskt sett borde det vara en granne, då nyckeln till denna port inte funkar i någon av de andra portarna och vice versa. Jag får inte något av det här att gå ihop i mitt huvud.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Itchy
2016-03-20 04:43
#5

jag var med om samma sak för ett par månader sedan en kväll, helt plötsligt började ngn eller några rycka i min dörr som om de försökte slita upp dörren, och detta höll på i nästan 30minuter, och jag satt livrädd i sovrummet och ringde polisen, som tyvärr inte hann ut innan de försvann

enligt polisen jag pratade med så är det vanligt för inbrottstjuvar att rycka i dörrar i hopp om att hitta en dörr som är olåst

You can't spell Bitchy without Itchy

Carrosh
2016-03-20 18:03
#6

#5 Här rycks det bara en gång, men det är ganska hårt, så man vaknar av det.

Hände i natt igen. Blev livrädd och min sambo fick gå upp och kolla, men det var tomt och mörkt i trapphuset när han kom fram till titthålet.

Försökt ringa polisen idag, men det var sådana massiva köer för att ändå kopplas rätt att jag bestämde mig för att gå till station imorgon och höra mig för istället.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
annia1
2016-03-20 23:00
#7

För mig är det inte logiskt att tjuvar rycker så hårt i dörrar så att det kan höras. Utan tvärtom en tjuv som vill kolla om en dörr är olåst trycker nog ner handtaget väldigt försiktigt just för att inte höras av nån.

Sen en annan sak som talar emot tjuvar är att det hänt flera gånger. En tjuv brukar nog inte besöka samma ställe flera gånger när det inte var öppet första eller andra gången.

Det jag kan tänka mig att det är en som bor i samma trappuppgång och som själv normalt sett brukar lämna sin dörr olåst när hen går ut och sen när den kommer hem bara tar tag i dörren för att öppna. Kanske är påverkad av alkohol och inte tänker på vilken våning hen är på. 
När det sen skedde på dagtid och det sattes i en nyckel, så kanske hen av nån anledning trodde att hen för en gångs skull hade låst sin dörr och därför satt i nyckeln.

Så enda är väl att försöka se om det finns nåt mönster. Tex det var lördag igår och många festar. När stänger tex pubar kan det vara runt den tiden det hände. Annars går det ju att använda sig av ljudet från porten, förutsatt att du är vaken då. Gå upp när ljudet hörs och gå fram till kikhålet och se vem som kommer hem sent, alltså runt den tid som det brukar hända. Då kan du ev se vem som brukar komma hem sent och vart den bor.

.

Carrosh
2016-03-20 23:58
#8

#7 Det är just därför jag inte riktigt får ihop det. Det händer på olika tider hela tiden, och i natt var det vid halv 6 på morgonen, och krogarna stänger vid två i den här stan, så jag är tveksam till att det är någon som är full. Hör inte porten öppnas heller vid de här tillfällena (några av tillfällena, när det hänt på natten, så har jag varit vaken). Det är tre lägenheter på den här sidan trapphuset (3 våningar), tanten under är för frisk för att gå vilse men för dålig i benen för att gå upp en våning till och gubben här ovanför brukar höras när han kommer in hos sig, då det bökas runt lite och hörs när han går, vilket det inte gjort de gånger det ryckts i dörren.

De som bor i portarna runtom kommer inte ens in i vår port under nattetid, då alla portar har eget lås med egen nyckel.

Jag får inget av det här att gå ihop. Ska iaf prata med polisen imorgon för att se. Hörde från en väninna att hennes pappa (som bor 2 hus bort) har samma problem. Just därför är jag väl mest inställd på att det kan vara inbrottstjuvar. Men precis som du säger, det verkar ju konstigt att de inte precis är tysta om de vill kolla om det är öppet.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Jalking
2016-03-21 00:26
#9

Händer det mest på helger?
Min första tanke är att det är någon som är riktigt packad som inte riktigt hittar hem. Kanske rycker i rätt dörr fast i fel port eller rätt dörr i rätt port men fel våning?

stickanw
2016-03-21 00:32
#10

Kolla med din hyresvärd om det är någon som flyttat ut eller blivit vräkt innan du flyttade in, och som fortfarande har kvar portnyckel plus annan nyckel.

annia1
2016-03-21 01:11
#11

Carrosh pubar var bara ett exempel. Kan ju vara så att den är hemma hos nån kompis och festar. Och det kan ju då vara både helg och vardag.

Att du inte hör nån port. Hur har ni med källare. Nu vet jag inte hur det är i hyreshus idag, men när jag bodde i lägenhet, skulle jag ner i källare så fick jag låsa upp med nyckel, men om jag kom från källaren så var det bara ett vred att vrida om så kanske han är hos nån kompis i samma hus och sen går genom källaren hem till sig. Att han då lämnat källardörren vid kompisens trappuppgång lite på glänt på det viset behöver han inte gå ut.

Att det även hänt i det andra huset, kanske är samma kompisar, även om husen inte har direktkontakt med varandra.  

Om det fortsätter hända det ni ev kan testa. Höra med hyresvärden om de kan sätta upp en kamera på er våning och se vem det är. Visst det brukar vara svårt att få kameratillstånd, men kan vara en utväg eller så kan ni själva kanske fixa en liten smidig webkamera alldeles utanför eran dörr som går igång vid rörelse. Finns nog rätt små som knappt syns. Det är troligen olagligt utan tillstånd (vet inte straffsats), men då kanske ni får veta i alla fall.

.

Carrosh
2016-03-30 07:21
#12

#9 Det händer närsom på veckan. Så lika mycket mitt i veckorna som på helgerna.

#10 När jag pratade med hyresvärden sist så sa de att de ska kika efter så det inte är något fel på porten, så att den låses ordentligt och så.  Har inte hört något mer, så får höra av mig och se hur det gått för dem.

#11 Källardörren hörs ännu mer, då den är stor och tung och inte riktigt går att smyga igen (den rycker till mot slutet och smäller lite när den stängs). Husen här är längor med 4 portar i varje länga, så källaren löper över hela huslängan, men portlåsen är egna. Har också tänkt att någon kanske går in i fel port, men det känns lite långsökt när det är fyra portar på en länga. Kan förstå mitten-portarna, men nja, inte så många gånger utan att man ser vad som står på dörren.

Update: Har pratat med polisen också. Eftersom det inte händer mer än att det rycker i dörren så kan de ju inte upprätta en anmälan så i efterhand. Men de sa att jag kan ringa närhelst det händer, om jag känner mig hotad och så. De tyckte också att jag ska prata med de andra grannarna och se om de också upplevt det här. Nu har jag inte hunnit med att prata med någon riktigt, då jag jobbat mycket och folk varit borta under påsken, men det har vart ganska lugnt här, inga nya dörryck sedan sist jag skrev heller (som jag vet om då). Jag börjar mer och mer tro att det är grannen ovanpå som är lite förvirrad, och att han kanske skäms lite och smyger upp till sig eftersom jag inte hör något ljud uppifrån efteråt. Det började först efter att han flyttat in, så det känns ju som det mest logiska. Jag är inte lika rädd längre och känner inte samma obehag, men ska hålla kontakten med hyresvärden och se om jag får tag i mina grannar nu när påsken är över och jag tillfrisknat lite.

Tack allihopa för all hjälp och input!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

annia1
2016-03-30 20:32
#13

Carrosh det verkar som du själv kommit på vem det är.

Jag menade inte att den går upp i fel port utan att det kanske inte hördes nå ljud när den kom via källaren. 

Men en sak som jag inte förstår att du verkar hakat upp dig på. Att den inte ser vad som står på dörren. Hur gör du själv när du kommer hem, tittar du på dörren att det verkligen är ditt namn som står där. Eller är det så att era namnskyltar sitter så högt så dom sitter i ögonhöjd så dom syns direkt.

När jag bodde  i lägenhet så kollade jag aldrig namnet på dörren. Jag visste ju vart jag bodde så min egen kollade jag aldrig på. När det gällde andras dörrar så tittade jag bara på namnskylten första gången jag besökte en person men inte sen. 

För att kolla på namnskylten så ska man ju utgå ifrån att man gått fel eller känna sig osäker. Tror man att man gått rätt så tittar inte många på namnskylten.

.

Annons:
Record
2016-03-30 23:05
#14

# Carrosh     

Sätt upp ett larm o timer som påverkas av att handtaget på din dörr trycks ner. Har du brevlåda i er dörr sätt larmsirenen där, så slutar snart den som rycker.

Om det är själva dörren som glappar kan det vara tryckvariationer i uppgången, då någon öppnar eller stänger en större dörr där. 🤔

Carrosh
2016-03-31 20:32
#15

#13 Så klart man måste förutsätta att man gått fel för att titta på namnskylten på dörren, det tänkte jag inte på alls. Bra att du sa det! :)

#14 Nej, det är handtaget som trycks ned.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Record
2016-03-31 22:23
#16

#15

Vad tror du om en kamera i dörrens titthål, som tar en bild när handtaget trycks ner?

Carrosh
2016-03-31 23:29
#17

#16 Nja, det tycker jag låter lite som överkurs.. lite väl mycket förberedelser för att kanske lyckas fånga en bild på någon som kanske rycker i vår dörr.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Jalking
2016-04-01 01:26
#18

Häng upp en krans, en barnteckning eller nåt på dörren. Då blir den lätt att skilja från alla andra dörrar utan att läsa namnskylt.

Carrosh
2016-04-01 10:20
#19

#18 Det var ju ett smart tips faktiskt! Tack! :D

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: