Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2272 ggr
Hildgrim
2016-03-12 12:42

Hyresrätt och pluggar i väggen

Jag är nyfiken på vad som egentligen gäller med hyrerätt och pluggar/plugghål. Jag brukar alltid ta bort sådant och spackla när jag ska lämna en lägenhet, tycker det hör till vanligt vett återställa de hål man orsakat. Men finns det något officiellt som gäller eller är det alltid upp till den enskilda hyresvärden?

Dom som bodde i min lägenhet tidigare lämnade nämligen en himla passa plugg i väggarna. Vissa har de målat över, andra inte. Detta är inte speciellt snyggt, inte ens när de målat, så jag håller på att dra ut dem och ska sedan spackla och måla hålen.

Ingen jätte grej men man blir ju lite småsur på vissa människor. Fick även börja med att storstäda innan jag kunde flytta in.

Annons:
Honestyisdead
2016-03-12 12:45
#1

Det är upp till hyresvärden att bestämma hur många hål man får göra i väggarna och om det måste återställas.

Sindri
2016-03-12 12:52
#2

När jag lämnade en hyresrätt för många år sedan, gällde stränga regler om återställande. När jag hade flyttat ut var det besiktning och godkännande av både hyresvärd och ny hyresgäst.

Jag hade målat lite bladslingor på badrumsväggen, men ingen sade något om det, så nya hyresgästen kanske gillade dem.

Jag tycker du skall prata med din hyresvärd och ev. få lite hyresnedsättning/material som kompensation. Har det gått för lång tid kanske det är svårt för hyresvärden att kräva föregående hyresgäst.

Aleya
2016-03-12 12:53
#3

Jag har varit tvungen att återställa, så därför brukar jag inte köra in pluggar i väggen, jag orkar inte börja finlira med sådant om jag ska flytta.
Prata med hyresvärden om du är missnöjd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Hildgrim
2016-03-12 13:08
#4

Tack för era svar. Jag har ingen lust att ta upp det med hyresvärden då jag redan haft en del diskussion om den dåliga städningen. Jag var som sagt bara nyfiken på vad som gällde.

Det positiva med detta är ändå att deras standard är låg. Så det innebär att jag antagligen kan sätta upp hur mycket tavlor och hyllor jag vill. Det kommer ändå se bättre ut när jag lämnar än när jag kom.

Hildgrim
2016-03-12 13:10
#5

#1 Är det verkligen upp till hyresvärden hur många hål man får göra? Handlar det inte bara om hur det ser ut när man lämnar? Alltså hur väl man återställt?

#3 Hur pass noga har du fått återställa?

Aleya
2016-03-12 13:16
#6

#3 jag har aldrig gjort hål i väggen, men när jag har satt upp tavlor så har jag haft dom där krokarna med tunna spikar i. Och jag har tagit ner dom från väggen när jag flyttat. Syns knappt att jag gjort nå då.

Ett tips är nästa gång att ta med hyresvärden när du ska in första gången i lägenheten. Jag gjorde så sist(i början av denna månaden) då jag hade problem med hyresgästen innan jag ens flyttat in. Så jag frågade om han kunde hänga med, och kolla.
Och det var dåligt städat här med, inte taget i avloppet under badkaret och inga fönster tagna. Så han tog bilder och kallade in en städfirma.
Så fråga ändå skulle jag säga, så att du inte står där och blir ev skyldig vid din utflytt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
2016-03-12 13:22
#7

#5 Man ser ju spackel. Så här får man bara göra ett max antal hål som spacklas. Sedan kan du så klart fylla hela väggen men då får du också betala hyresvärden för tapetsering.

VildaVittra
2016-03-12 14:23
#8

#7 Fast skär man upp tapeten med ett kryss och viker upp kanterna innan man borrar, så kommer det ju inte synas alls när man återställer genom att spackla hålen och viker tillbaka kanterna med en klutt lim.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2016-03-12 14:25
#9

#8 Sådant ser dom här. Har bytt lägenhet några gånger.

Maria
2016-03-12 14:37
#10

Det bästa man kan göra är att fota vid besiktningen innan man flyttar in så att man själv inte blir skyldig för åverkan så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-03-12 15:57
#11

#10 När man som jag gör byten godkänner jag allt när jag skriver på. Tror inte foto hjälper då. På torsdag kommer familjen jag ska byta lägenhet med och 2st inspektörer. Först inspekteras min och sedan går vi hem till dom. Skriver vi sedan kontrakt innebär det att jag godkänner deras och dom min.

Maria
2016-03-12 16:01
#12

#11 Ok, då är det en annan sak.

Vår gamla lägenhet flyttade vi in i när den var nyrenoverad och där var en hel del fel som jag fotade och mailade om. Allting blev i alla fall fixat till nästa hyresgäst som var vår son😉

Han däremot bytte lägenheten i sin tur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2016-03-12 16:01
#13

#11 fast det hjälpte när den föregående hyresgästen inte städat fönster. Så är inte saker rätt gjorda så ska man fota och kontakta hyresvärden. Man behöver inte godkänna allt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
2016-03-12 16:08
#14

#13 Jag väljer själv om jag godkänner städningen. Gör jag inte det måste de städa igen.

Aleya
2016-03-12 16:39
#15

#14 då förstår jag. Lät som skicket på lägenheten eller dylikt. Men då förstår jag dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sindri
2016-03-12 16:58
#16

#6 av: Aleya
Antar att du menar x-krokar? Kryss i tapeten är också ett bra tips. Vår lägenhet hade putsade väggar och vi satte en dubbelvikt tygbit under x-kroken. Fanns inte ett märke på väggarna när vi flyttade.

Hildgrim
2016-03-12 17:38
#17

Men det där med hur mycket det spackel syns efteråt beror väl på väggen? Tapeter (i synnerhet mönstrade) kan säkert vara svåra. Men om det är målade väggar och man spacklar och målar över med samma kulör så syns ingen skillnad på avstånd. Men visst ställer mig sig precis framför så syns det en skillnad i väggens struktur.

Råkade tyvärr göra ett rätt stort hål vid inflytt (en dörr råkade öppnas för kraftigt så att handtaget åkte in i väggen) men det har jag "trollat bort" med spackel och färg. Och det var ändå betydligt större än ett litet plugghål.

Honestyisdead
2016-03-12 17:40
#18

I den här lägenheten har jag vävtapet. Men jag har en gratis tapetsering så jag slipper bry mig vid flytt :)

Upp till toppen
Annons: