Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 10481 ggr
Hildgrim
2016-02-26 19:03

Fästa på väggen utan hål?

Jag har en stor tråkig vägg (eller två väggar är det egentligen då det även påverkar hallen på motsatt sida) där jag absolut inte får göra hål enligt min pappa. Detta därför att det finns el inuti väggen (han har mätt med någon slags maskin).

Har ni nått tips på hur man kan fästa saker på väggen ändå? Jag tänker att jag kanske kan sätta fast ett tygstycke av något slag utan att behöva göra hål i väggen?

Annons:
Cragan
2016-02-26 19:08
#1

fond tapet eller sätta upp en sån där tapet man målar på själv om du kan måla (inget för mig om en inte vill ha streck gubbar)

Sindri
2016-02-26 19:12
#2

För många år sedan fäste jag upp pappersduk på metervara med häftmassa på en stor vägg. Sedan målade jag en djungel där med vanliga vattenfärger. Papperet var lite mönstrat vitt-i-vitt, men det syntes inte när jag var klar.
Lite på ett ungefär borde din pappa veta var elen går.
Ett annat alternativ är att köpa ett tyg med fint mönster och fästa ena änden runt en pinne och sedan låta den hänga ned från taket i nylonlina.

Eller ett enfärgat tyg du har som en jättestor anslagstavla för lappar, affischer, teckningar, foton mm

skruttelutt
2016-02-26 19:12
#3

Funkar det inte att sätta upp något med en så liten "spik" som häftstift? Tänkte att de inte går igenom väggen.

VildaVittra
2016-02-26 19:13
#4

En variant är att måla med magnetfärg, då kan du sedan sätta upp saker med magneter sedan. En annan är att du fäster sakerna i taket istället och låter de hänga på linor, som denna repbokhylla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2016-02-26 19:19
#5

Det beror ju på hur tungt det du vill hänga upp är.

Vad man än fäster med, så gör man märken på ytan, och en del grejer är betydligt sämre än andra. Det finns klisterlappar med krok, så att man kan hänga upp lättare saker på upp till omkring ett kilo. ClasOhlson har flera.

Även om det finns elledningar i väggen kan man göra hål på andra ställen än där ledningarna går. Det finns också krokar för gipsskiva som lämnar ett nästan osynligt litet hål när man tar bort dem, och de har ganska stor bärkraft, dock knappast så mycket som står på ClasOhlsonsidan - kroken är nog stark, men inte skivan. De består av en ståltråd som är böjd på ett särskilt sätt, och man sticker helt enkelt in den genom skivan och för in den tills bara kroken är ute.

Häftmassan, som Sindri nämner i #2 skulle jag undvika, då den är tämligen osäker som bärare och egentligen bara fungerar för just papper och ingenting tyngre. Häftmassans mjukgörare kan också tränga igenom papperet med fula fläckar, och den lämnar spår när man tar bor den, då den löser upp tapeten lite men fäster ganska rejält i tapetens ytskikt.

Hildgrim
2016-02-26 19:33
#6

Tack för alla tips. Har funderar på om man kan fästa saker i taket. Men det är 370 i takhöjd och bara att få upp taklampan var en stor pärs. XD

Det jag är inne på just nu är att sätta upp textil (har redan tyg som skulle bli fint). Som en större plansch fast tyg istället för papper. Då räcker det kanske med sådana klisterkrokar?

Annons:
Hildgrim
2016-02-27 22:46
#7

Den där Hercules-kroken? Törs man fästa den på denna väggen tro? Jag tänkereftersom man ej använder några redskap utan bara sina händer så borde jag inte kunna skada ev el innanför väggen? Då borde jag märka om det tar stopp efter att jag kommit igenom själva gipsen?

skruttelutt
2016-02-27 23:30
#8

#7 Jag har bara hört gott om de krokarna, det borde gå bra.

[Forest]
2016-02-28 18:27
#9

Du kan sätta upp gardinstång i taket och sen hänga ner en lång gardin, vill du annars ha något annat så går det säkert att hänga nerfrån stången med. Jag har hägnt upp gardinstång i dotterns rum för hon ville ha sänghimmel :)

kattöga
2016-03-05 10:05
#10

Såg en annan tråd (minns inte var) för inte så länge sen om användning av duschdraperistänger som man spänner fast mot väggarna. Det kan kanske kan vara nåt`?  Finns i lite olika längder. Denna finns i längden 2,2 meter t ex. 

Då kan du hänga upp ett draperi, eller andra saker som du fäster i "osynlig" nylonlina eller nåt sånt.

Annars kanske ni kan fästa en skena eller list utmed taket som kan användas för att hänga upp saker i utmed väggen?

Det är ju ganska praktiskt att ha stänger/skenor/lister på det här sättet, för då kan man byta ut tavlor o annat som man hänger upp så ofta man vill, utan att behöva göra nya hål hela tider.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Sarah
2016-03-12 23:12
#11

Knacka på väggen och lyssna. Även om det är el i, så brukar det finnas reglar. Ofta med 60 eller 90 cm mellanrum. Där kan du fästa utan att oroa dig för el :) eller köp en elmätare, som en penna som visar vart elen är.

Tom
2016-03-13 23:54
#12

Att fästa något i en regel absolut ingen garanti för att man inte gör åverkan på el eller annat som är draget i väggen. Även elen kan gå horisontellt i en vägg och måste då gå igenom reglarna. (Måttet mellan reglarna är normalt cc60 eller cc45, inte 90 cm som Sarah skrev) Men det är inga större problem att kolla var elen går och låta bli att borra just där.

[Udoon]
2016-03-17 20:06
#13

Vill du ha tavlor eller annat lättare finns det x-krokar också, dom går bara typ 5mm in i väggen, så du lär knappast komma åt någon el med dom. Vill man ta bort dom blir det knappt något märke heller, bara som ett litet nålstick.

Annons:
Upp till toppen
Annons: