Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1056 ggr
[postmortum91]
2/12/16, 3:58 PM

Bli "landlord"

I have a dream!

Jag har en dröm, om att bli fastighetsägare och hyra ut bostäder. 
Det hade varit perfekt för mig då jag älskar arkitektur, inredning, vill jobba kreativt, självständigt och hålla i kundkontakter. Den här drömmen har jag haft några år, men jag har lite frågor och funderingar kring det.

Min plan är: Ta ett lån, köpa en lägenhet/radhus eller liknande och renovera det till en bra standard. Låta en mäklare värdera det och hyra ut det.
Om jag då har en lånekostnad på 3000 och en hyra på 6000 så går jag plus 2000-3000 tusen/månad. Lånet betalar sig själv typ. Sedan efter ett par år kanske jag köper ännu ett projekt och hyr ut och efter flera år kanske jag har så många fastigheter som jag hyr ut så jag kan gå ner i arbetstid eller köra heltid på uthyrning av bostäder. Låter det realistiskt? Är det någonting jag inte tänker på?

Någon som gjort detta och har tips/ råd till mig?

Annons:
Stallmima
2/12/16, 10:13 PM
#1

Kolla med skatteverket vilka regler som gäller kring detta

Record
2/13/16, 10:54 AM
#2

Sverige behöver djärva företagare, som är bra på att betala skatt.

Du har glömt fastighetsavgiften (förmögenhet) när du blir rik liksom skatt när du hyr ut respektive säljer. Dubbelarbete är dåligt med lönen. Men försök i liten skala, själv har jag lyckats bra.

Halvdansken
2/13/16, 1:40 PM
#3

Om du köper en lägenhet (i Sverige) så köper du en bostadsrätt, och de är inte alltid så lätta att hyra ut i 2a hand.
Hur ska du sätta "hyran" på det? Om nu lånet kostar 3000 per månad (ränta o amortering), och avgiften till föreningen är 4000 per månad, vad ska då din hyresgäst betala? 10.000? Varför skulle någon gå med på det?

Köper du ett hus/radhus som inte är av bostadsrätt-typen, så är det nog lättare. Där har du ju bara lånekostnaderna att ta hänsyn till, och kan sätta månadskostnaden efter det. Men renoveringar kostar också, hoppas du har ett bra kapital att starta med.
Glöm inte försäkringar och andra avgifter som du hänger på som ägare. Har inte koll på fastighetsskatterna i Sverige.

Min pappa hade hyreshus, så jag är uppväxt med allt vad det innebär med att hyresgästerna ringer, kyl/frys ska skiftas och  kranen droppar och det är stopp i toan, bokföring, snöskottning,  osv osv.  Och där var ju alla i samma hus, med de stordriftsfördelar som finns. Ska du rycka ut o fixa på 10 olika ställen, eller ska du ha nån anställd?
Det är inte så idylliskt som man tror. Vad händer om dina hyresgäster inte betalar? Om de fördärvar lägenheten? Om grannarna klagar? Försök gärna, men det är hårt.

Om du räknar på 3000 brutto i månaden, så ska du ha minimum 15 platser innan du kan leva på det. Om ens det räcker. Beror på om du ha anställda eller inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: