Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 846 ggr
Jalking
1/19/16, 7:38 PM

Hur viktig är luftfuktighet vid panelmontering?

Jag håller på att snygga till i hallen. Jag har köpt "fuskpärlspånt", 6 mm tjocka mdf-skivor som ser ut som pärlspont. I den medföljande monteringsanvisningen står att de ska ligga 48 timmar i rummet där de ska monteras och luftfuktigheten ska ligga på 35-65%, annars kan skivorna krympa eller svälla efter monteringen.

Min fråga är: Hur viktigt är detta? Är det bara juridik för att friskriva sig vid reklamation, eller är problemet verkligt?

I det kalla och torra väder vi har ligger min luftfuktighet inne på 22-25%.
Att äkta trä rör sig rätt mycket vid förändrad luftfuktighet vet jag. Jag antar att även mdf rör sig, men betydligt mindre. Kanske så lite att det inte har någon praktisk betydelse?

Jag har ingen lust att vänta på våren innan jag kan börja, och jag har inte tillgång till luftfuktare. Möjligen kan jag hänga tvätt i hallen istället för i tvättstugan nere, men det höjer ju bara luftfuktigheten några timmar tills tvätten är torr. (Går fort i det här vädret)

Annons:
Niklas
1/20/16, 11:27 AM
#1

Du kanske kan ge dem lite extra utrymme vid montering så att de kan svälla. Eller lägga dem i ett rum med lagom luftfuktighet innan du monterar dem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Jalking
1/20/16, 11:44 AM
#2

Tack för svar!
Jodå, de ska få en cm vid golvet (döljs av listen) och några mm vid taket (Jag tänkte inte ta bort listen vid taket utan försöker få det snyggt där ändå. I det här huset går det elkablar bakom taklisterna.)

Skivorna har legat i samma rum som de ska sitta flera dar nu. Det har dessutom varit kall ute (= torr luft) en lång period nu, så jag tycker att panelskivor och väggen där de ska sitta ska hålla samma temperatur och fuktighet vid det här laget. Mina amatörkunskaper säger att det ska funka bra att montera skivorna nu, men monteringsanvisningen säger som sagt att jag inte ska göra det. Inte kul om "pärlsponten" blir knölig när vädret blir varmare och fuktigare.

Upp till toppen
Annons: