Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1086 ggr
Weima
2016-01-04 05:56

Hyresvärd som krånglar!

Lång historia någorlunda kort. Jag flyttade in i en lägenhet i juli, då hyresvärden som hyr ut via sitt företag sa att han hade bråttom kom han enbart med ett kontralt-kopia till mig som trygghet för mig. Tiden gick och jag sa flertalet gånger åt honom att han kan komma med en till kopia så skriver jag på. Men han gjorde det aldrig, alltså så har han aldrig tagit ett kontrakt från mig. Han sa även att han skulle fixa uppgifter till mig så att jag kunde teckna elavtal, vilket inte hände trots att jag påminde om det flertalet gånger. Den 31 oktober sa jag till honom att jag tänker flytta den 1 februari, då inget kontrakt fanns behövde jag inte ge skriftlig uppsägning. I slutet av november kom det fram att en annan tjej skulle ha min lägenget så snart jag hade flyttat. Hon satt i ett akut läge och blev erbjuden en lokal i samma hus om 1 rkm med kokplatta och toalett. Då hon hade tre barn kände jag direkt att det kan hon ju inte. Så jag erbjöd mig att ta den tillfälligt. Sagt och gjort hon fick min lägenhet. Jag fick källarlokalen på 20 kvm; ingen tillgång till dusch, tvätt och en dörr som inte gick att låsa då den gick upp flera gånger. 2900 skulle han ha för den. Jag ansåg det som oskälig hyra dels pga läget, så skapade ett ärende hos hyresnämnden som nu är igång. Nu i december tröttnade jag totalt, det gick inte att bo där. Jag började få konstiga utslag och mådde inte bra, något var fel. På extremt kort varsel fick jag en annan lägenhet, skrev kontrakt och fick nycklar, flyttade på en och samma dag. Struntade i nyårsfirande och la 31 till att flytta. Då inget som helst kontrakt fanns på den lägenheten, inte heller tydligt avtalat muntligt så skickade jag ett sms och la nycklarna i brevlådan. Av den andledning att jag visste att han ej var i närheten och kunde hämta dem snabbt och jag skulle jobba långväga över helgen. Fick inget svar på mitt sms, vilket man alltid brukar få. Han kontaktar alltid via sms eller samtal, alltid! På söndagen alltså igår får jag ett meddelande på Facebook där vi ej ens är vänner. Där han påpekar att jag ej betalat hyran. Började redan på tankarna om fulspel då han aldrig kontaktar via Facebook. Han ringer alltid det första han gör!! Jag screenar mitt sms 9ch skickar till honom. Varav jag får ett argt meddelande tillbaka om att han inte tror mig att jag flyttade på självaste nyårsafton och att jag skulle sagt till tidigare. Där började allt. Nu ska han skicka fakturor, skicka hans räkningar på den andra el som han sket i att ge mig uppgifter för att ta över. Han påstår även att han kan anmäla mig för att det gamla kontraktet på den stora lägenheten som nu en annan tjej har kontrakt på gäller. Som han inte ens har en kopia av. Får samtal från olika nummer ,svarar inte och kollar upp och ser att det är han som ringer via jobb, fru och föräldrar. Han är vansinnig och ska tydligen bes lägenheten imorgon sen ska han sammanställa en faktyra. Ingen besiktning innan inflytt gjorde så han kan aldrig bevisa att jag lämnat den i sämre skick än inflytt, vilket jag ej gjort såklart. Men nu till min fråga, vad kan han göra utan kontrakt? Som sagt inget tydligt muntligt avtal finns ens. Kan han kräva mig på den el han aldrig lät mig ta över? Kan han skicka faktura på besiktningsfelaktigheter trots ingen förbesiktning gjordes? Är oerhört less och har ingen ork för strul. Alla avskyr hinom, hela byn är emot honom på grund av allt han gör. Viöl enbart bli av med människan.

Annons:
ElisabethB
2016-01-04 07:51
#1

"Han är vansinnig och ska tydligen bes lägenheten imorgon sen ska han sammanställa en faktyra. Ingen besiktning innan inflytt gjorde så han kan aldrig bevisa att jag lämnat den i sämre skick än inflytt, vilket jag ej gjort såklart."
Det är hyresvärden som ska bevisa att ev. slitage 1 - överstiger normalt slitage och 2 - att det är det utflyttade hyresgästen som orsakat slitaget. Så har han inga bevis så har han ingen möjlighet i juridiska sammanhang. Be Hyresgästföringen att hjälpa dig.

Övriga frågor rekommenderar jag att du tar med Hyresgästföreningens jurister.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

VildaVittra
2016-01-04 07:59
#2

Får han ens hyra ut källarlokalen som bostad?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Weima
2016-01-04 08:27
#3

Nej, det undrar jag också eftersom det inte finns någon bostadsförteckning på lokalen?

VildaVittra
2016-01-04 08:34
#4

#3 Kontakta hyresnämnden och rådgör med dom om det. Man undrar ju hur många fler "specialbostäder" han hyr ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Stallmima
2016-01-04 08:38
#5

Bestrid alla ev fakturor värden skickar och låt det gärna gå upp i rätten för att få din rätt. Lycka till!  🌺

Upp till toppen
Annons: