Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 3136 ggr
Blanksteg
12/28/15, 9:21 PM

Kall lägenhet

Hej!

Det är ständigt kallt i min lägenhet. Enligt hyresvärden är det 18-19 grader i den. Vet inte om det är lämpliga temperaturer, kanske det är jag som har lätt för att frysa. Men de som besökt mig har också tyckt det varit väldigt kallt i den.

Jag märkte nu att dörren inte är helt isolerad. Det är en liten springa genom vilken det sipprar in kall luft från. Tror ni att det kan vara det som gör lägenheten kall? Elementet i köket är ganska varmt, men elementet i vardagsrummet/sovrummet är inget vidare varmt, snarare ljummet (har på högsta nivå). Har inga gardiner eller möbler som är i vägen.

Om springan i dörren kan vara boven, tror ni att jag skulle få den utbytt av hyresvärden utan att behöva betala själv för det?

Annons:
Lexie82
12/28/15, 9:30 PM
#1

Enklast är väl att ringa hyresvärden och fråga? Och du kan ju alltid skaffa en termometer för att ta reda på hur kallt det är i lägenheten. Jag tror att det finns en lag som säger att det minst får vara 18 grader, men jag är inte säker.

Carrosh
12/28/15, 9:32 PM
#2

Tycker du ska be hyresvärden att kolla elementet i vardagsrummet. Om det inte är varmt nog kanske det behöver luftas, men det ska hyresvärden ordna.

En springa i dörren släpper ju också in kall luft, se om de inte kan sätta en tätande list eller något, så att det håller tätt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Blanksteg
12/28/15, 10:21 PM
#3

Ok, ska ringa i morgon :) Och ska köpa en termometer.

Ja, det är den tätande listen som hamnat fel. Kom på nu i efterhand att det är ju onödigt att byta ut hela dörren för det :P

Jag kan ju försöka sätta för något nu över natten när jag ändå är hemma, och se om det blir bättre av det.

VildaVittra
12/29/15, 12:28 AM
#4

Om det känns kallt trots att det är 18-19 grader, så kan det vara fuktigt. Prova att sätta avfuktare i lägenheten och se om det hjälper.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Blanksteg
12/29/15, 10:52 AM
#5

ok, tack! ska testa. Det kanske kan också vara förklaringen till att jag nu har silverfiskar i lägenheten. Har hittills sett 3-4 st.

Lexie82
12/29/15, 10:27 PM
#6

#5 Har du silverfiskar så är du skyldig att tala om det för hyresvärden så att de får göra något åt dem.

Annons:
Stallmima
12/29/15, 11:33 PM
#7

Tag kontakt med hyresgästföreningen om ni är medlemmar och tala om erat problem

Maria
1/3/16, 10:27 AM
#8

Ja Hyresgästföreningen brukar kunna vara hjälpsamma.

 De kan mäta din temperatur inomhus. Jag tror de mäter någon meter i i rummet och inte i golvhöjd utan lite längre upp så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Siggebus
1/4/16, 7:13 AM
#9

17-18 grader hade jag i min förra lägenhet på vintern och det KÄNNS väldigt kallt - speciellt om man sitter stilla på kvällen. Dessutom hade jag ett väldigt drag från speciellt nere vid hela golvlisten längs med en hel yttervägg.
I mitt fall var den ytterväggen egentligen en INNER-vägg från början. Det hade nämligen funnits ett annat hus på andra sidan som låg vägg i vägg men det hade rivits för länge sedan.  med all sannolikhet fanns det inte så mycket (eller inget alls) isolering i den väggen.
Jag kämpade länge med min hyresvärd men tröttnade till slut och flyttade - det var inte behagligt! Flyttade inte enbart pga värmen för hade jag gillat lägenheten i det stora hela så hade jag inte gett med mig men ville ha en lägenhet med balkong också 🙂
Jag läste, som någon sa, att enligt lagen får det inte vara kallare än ca 18 grader för att inte vara till skada …men det sägs också att en BEHAGLIG inomhustemperatur bör vara ca 20 grader eller mer.
http://www.hemhyra.se/riks/du-ska-inte-behova-frysa-i-din-lagenhet
http://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/fragor-och-svar/hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten/

Blanksteg
1/4/16, 11:13 AM
#10

Ok tack! Om hyresvärden inte gör nåt åt det så får jag hänvisa till det :) Och kontakta hyresgästföreningen.

Sitter här nu och fryser mycket mer än vad jag brukar… Kanske blivit kallare ute. 

Kommer inte kunna få någon annan lägenhet nånstans på länge, så har tyvärr inte valet att flytta om det inte blir löst. Men jag har en kommunal hyresvärd, och de brukar vara trevliga och tillmötesgående (hade samma hyresvärd där jag bodde förra gången), så är inte så orolig för att de ska strunta i problemet :) De verkar dock ha ett system där elementens värme regleras automatiskt beroende på vilken temperatur det är ute, så vet inte om de faktiskt kan höja värmen. I så fall får jag hoppas att det löser sig genom att de fixar tätningslisten i dörren.

Siggebus
1/4/16, 12:13 PM
#11

Det där med att givaren för vilken värme som ska ges ut sitter utomhus är väldigt dumt i vissa fall. Likadant gjorde det i min gamla lägenhet.
Det säger ju ingenting om hur pass det drar inne i lägenheten och dessutom måste alla termostater inne vara helt rätt justerade.

spacesheep
1/9/16, 1:00 PM
#12

Du har inte täckt för elementen på något sätt va? Möbler, gardiner etc. kan förhindra värmen från att sprida sig i lägenheten. Kan göra rätt stor skillnad faktiskt! Hoppas hyresvärden tar tag i det. Jag anser inte att det är godtyckligt att ha 18 grader inomhus på vintern, hade det i min förra lägenhet och hyresvärden höll med mig då. Så då fixade han så att jag fick härliga 21 grader istället, men det beror väl på vilken hyresvärd man har.

Blanksteg
1/9/16, 1:29 PM
#13

Nej, har inga gardiner eller möbler som täcker. Eller matbordet i köket står längs elementet där, men det täcker ju inte så, har ingen duk som är i vägen. Det elementet är ganska varmt, så det borde ju vara varmare i köket iaf. Men har alltid köksdörren öppen iofs… I vardagsrummet/sovrummet är elementet inte lika varmt som i köket, men lite varmare än vad det var tidigare iaf. Hyresvärden har noterat att det inte är någon luft, tror de menar att elementet inte behöver luftas. Fönstrena är även täckta dygnet runt, som det står på deras hemsida att man ska ha för att lättare behålla värmen. 

De har fixat tätningslisten på ytterdörren nu (i förrgår), men det kommer fortfarande in lite kall luft därifrån då själva dörren är lite trasig med en liten springa så att tätningslisten inte täcker hela, vilket jag märkte i efterhand. Men det sipprar inte in kall luft lika mycket som förut. Och lägenheten är fortfarande lika kall. Han som bytte tätningslisten rådde mig att skaffa säkerhetsdörr istället, vilket kostar ca 150 kr/mån. Men om dörren är lite trasig och släpper in lite kall luft trots lagad tätningslist, borde jag inte kunna få en ny likadan dörr (eller få den lagad på nåt sätt åtminstone) utan kostnad? Säkerhetsdörr skaffar jag nog när ekonomin blir bättre.

Jag bor ju på markplan också, så då blir det väl svårare med värmen i lägenheten.

Tror jag börjar få årets första förkylning nu också :( Har lite ont i halsen. Har läst att inte själva kylan orsakar förkylning, men att det leder till sämre immunförsvar så att viruset och bakterier lättare tar fäste.

Jag blir nog illa tvungen att köpa en värmefläkt eller nåt… Men surt att behöva betala mer för elen för att hyresvärden inte fixar värmen (värmen ingår i hyran). Får köpa varmare kläder också…

Annons:
VildaVittra
1/9/16, 1:33 PM
#14

#13 Värmefläktar är billiga i inköp, men dyra i drift. Investera i ett fristående oljeelement istället. Biltema har hyfsat billiga sådana.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Blanksteg
1/9/16, 1:37 PM
#15

Ok, tack! Räcker denna tror du? http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Element-Konvektor/Oljefyllt-element-2000033654/

Lägenheten är på 44 kvm, och kommer ställa elementet i vardagsrummet/sovrummet.

VildaVittra
1/9/16, 1:45 PM
#16

Det är pyttelitet, jag har den här (tidigare modell dock): http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Element-El/Oljefyllt-element-2000032219/

Den har jag som enda värmekälla i ett rum på 15 kvm och på högsta fjutt höll den rummet på 15 grader när det var -20 ute. Tänk då hur det pyttelilla skulle fått kämpa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Blanksteg
1/9/16, 1:57 PM
#17

Ok, då får det bli den! :) Tack!

[Forest]
1/10/16, 10:15 AM
#18

18-19 grader är inte okej att det är jag skulle skaffa en termometer och mäta i varje rum och på flera ställen. Även olika höjder, "fågel,fisk o mitt i mellan" för få mer hum om graderna. Gör mätningarna flera dagar, blåsigare kalla dagar får vi mycket kallare i våran lägenhet (äldre hus) 

Låter surt att behöva skaffa extra elemnet. Här kan du läsa lite om vad hyrestgästföreningen anser om innetempraturen 

http://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/fragor-och-svar/hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten/

Blanksteg
1/10/16, 10:42 AM
#19

Ok, jag får göra det. Jag gjorde en felanmälan för 3 veckor sedan, och de har inte försökt åtgärda det något mer sen dess mer än att kolla temperaturen och elementen. Och nu tätningslisten då när jag gjorde en ytterligare felanmälan för det.

Jag vet inte om de faktiskt kan göra så mycket åt det. Men ska ringa i morgon och fråga.

Siggebus
1/10/16, 1:37 PM
#20

Jag tycker inte du ska ge upp! Jag hade inte gett mig ifall jag hade velat bo kvar.
De får fixa det på något sätt - det är deras problem och inte ditt.
Du ska inte behöva bekosta extra värme själv genom ett element som tar på din elräkning.
De sa till mig också att "du kan ju skaffa ett extra element" - men då sa jag till dem att i så fall får vi koppla det till trapphuset där det finns ett eluttag så får fastigheten bekosta det.
Kommer du ingen vart så kontakta kontakta miljökontoret eller vad det heter i din kommun. Det gjorde min granne som också hade kallt. Hyresgästföreningen tipsar även om detta: http://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/fragor-och-svar/hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten/

Annons:
Blanksteg
1/10/16, 9:26 PM
#21

Håller med. Ska stå på mig :) På morgonen känns det ju ännu kallare, och lämnar ju ogärna sängen då…

Blanksteg
1/13/16, 10:49 AM
#22

En av de anställda var nyss här och fixade elementen :D Så nu är båda elementen varmare. Får hoppas att även lägenheten blir varmare nu :)

Siggebus
1/13/16, 6:12 PM
#23

#22
Toppen! Att de i alla fall försöker men om det inte funkar så på dem igen! 😃

Upp till toppen
Annons: