Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1435 ggr
tlover
2015-12-14 22:21

Erfarenheter från folk som hyr ut.

Hej

Jag och min man ska kanske bygga en stuga på gården som kommer att vara i 2 (eller fler) delar. En del kommer min syster att betala för och kommer då att vara ett semesterboende för henne. Den andra (de andra?) vill vi hyra ut då vi vill ha mer folk hit helt enkelt.

Tyvärr så gör placeringen och storleken att det kommer att vara billig hyra (ca 1000:-/ mån gissar jag eller just under) vilket inte skulle vara ett problem om det inte var så att det antagligen kommer att locka hit folk som tex är alkoholister och liknande.

Det gör då så att vi måste ha hjälp av en jurist ang kontrakt och liknande men jag vill gärna höra från andra hur det varit att vara en hyresvärd. Särskilt ni som varit tvungen att vräka en hyresgäst, hur har det gått?

Så hyresvärdar, vad har ni för erfarenheter av era hyresgäster?

l'm back

Annons:
Niklas
2015-12-15 09:45
#1

Var noga med att ta referenser.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annia1
2015-12-15 14:58
#2

Jag är inte hyresvärd och kan inte regelverket. 

Men som jag uppfattat det så är det oftast besittningsrätten som gör det svårt att avhysa hyresgäster. Ju längre en person bott där desto starkare är den. Så det är i så fall den som måste begränsas.  Vet inte om det går att skriva bort den helt, men går nog att skriva kontrakt så att det bara gäller för tex 3 månader i taget. 

Sen som niklas skriver att dom talar om vart dom bott/bor och att du ringer dit och kollar med hyresvärden.

Sen ett tips ring till de fastighetsbolag som hyr ut lägenheter i din kommun och fråga dom för dom har ju erfarenhet från dom personer som kan tänkas bli dina hyresgäster. Nu vet jag inte hur hyresvärdar är i olika kommuner, men här där jag bor så brukar det inte vara nå problem att ställa olika frågor.

.

flisan708
2015-12-16 23:28
#3

Jag är inte hyresvärd men jag känner folk som är samt har varit. Har hört blandat om hur det kan vara att vara privat hyresvärd. Kontraktutformningen är det ni måste vara noga med. Kontakta typ hyresgästsföreningen, de kanske kan ge råd. Det finns säkert även råd på konsumentverket och sedan bör det även råd hos någon hyresvärdsorganisation. Tror du får googla. Vet det finns kontrakt att köpa på bokhandlarna för det mesta, kolla även med dem. En deposit på hyran kan man kräva, då kan den tas till om någon misssköter hyran. Tror inte heller en uppsägning måste vara på tre månader, en räcker åt båda håll.

Maria
2015-12-17 09:13
#4

Jag har varit i situationen att vi hyrt övervåningen på en stor gammal villa. Vår hyresvärd bodde på första våningen.

Vi skrev ett noggrant kontrakt och bestämde en hyresuppsägning med 6 månader för oss om vi blev uppsagda och en månad om vi skulle flytta frivilligt.

Det fungerade väldigt bra. Vi hade egen ingång och tvättstuga uppe hos oss så vi delade ingenting. Vi hade del i trädgården också.

Vad som blev märkligt var när de skulle sälja huset. Då ingick vi som hyresgäster och det var en hel del folk på visning. De hade ju redan flyttat men vi bodde kvar så jag fick träffa alla blivande husägare och visa runt vår bostad däruppe. Jag har aldrig varit till salu förut haha😉

Med de nya värdarna fick vi en hyreshöjning och efter något år fick vi reda på att de skulle ha övervåningen själva.

Då var det skönt att ha 6 månader på oss att söka lägenhet.

Det var ju inte svaret på din fråga men lite från hyresgästens sida.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: